حامد کرزی و عبدالله عبدالله در حصر خانگی به سر می برند/ طالبان موسیقی را حرام اعلام کرد



حامد کرزی و عبدالله عبدالله،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
بنا بر اعلام خبرگزاری اسپوتنیک، حامد رئیس جمهور سابق و رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در کابل در حصر خانگی به سر می برند.

به گزارش مهر به نقل از اسپوتنیک، اخبار رسیده نشان می دهد که حامد کرزی رئیس جمهور سابق و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در کابل در حصر خانگی به سر می برند.

 

به گزارش این خبرگزاری، طالبان تیم های امنیتی آنها را نیز مرخص کرده است.

 

از سوی دیگر، شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد: طالبان خودروهای این ۲ سیاستمدار را مصادره کرده و دیروز چهارشنبه منزل مسکونی عبدالله عبدالله را هم تفتیش کرده است.

 

این در حالیست که طالبان تا کنون در این باره واکنشی نشان نداده است.

 

 ***

 

طالبان موسیقی را حرام اعلام کرد

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان به نشریه آمریکایی نیویورک تایمز گفته است که "موسیقی در اسلام حرام است ... اما ما به جای فشار وارد آوردن به مردم، امیدواریم بتوانیم آنها را قانع کنیم که چنین کاری نکنند."

 

در زمان حکومت طالبان بر افغانستان در دهه ۱۹۹۰، موسیقی، تلویزیون و سینما در این کشور ممنوع بود و کسانی که این ممنوعیت را نادیده می‌گرفتند، به شدت مجازات می‌شدند. پس از سرنگونی طالبان در حمله ائتلاف به رهبری آمریکا، موسیقی در افغانستان امکان رشد یافت و موسسه ملی موسیقی در این کشور راه اندازی شد.

 

ظاهرا مجاهد در نظر دارد با ابراز امیدواری به ترک داوطلبانه موسیقی توسط مردم، وجهه بهتری از شرایط آتی مردم افغانستان تحت حکومت "طالبان جدید" ترسیم کند.

 

سخنگوی طالبان در مورد نگرانی جهانی درباره وضعیت زنان تحت حکومت طالبان هم گفت که "این نگرانی بی اساس است." وی افزود که زنان مجبور نخواهند شد در خانه بمانند یا صورتشان را بپوشانند و همراهی مردان در زمان خروج از خانه فقط در سفرهای سه روزه یا بیشتر الزام آور خواهد بود.

 

به نوشته نیویورک تایمز، روز سه شنبه این هفته، ذبیح الله مجاهد به زنان هشدار داد تا زمانی که سیستم مناسبی ایجاد نشده است "برای امنیت خودشان" از خانه خارج نشوند زیر نفرات طالبان برای رفتار با زنان آموزش ندیده و ممکن است با آنان بدرفتاری کنند.

 

مجاهد: زن‌های افغانستان در خانه‌ بمانند

سخنگوی طالبان از زنان افغانستان خواسته که فعلا در اجتماع ظاهر نشوند چون شبه‌نظامیان هنوز آموزش کافی ندیده‌اند و نمی‌توان برای حسن رفتار آنها با زنان تضمین داد.


چرخشی آشکار در مواضع طالبان نسبت به زنان؛ آن هم پس از ادعاهای متفاوت و میانه‌روانه در روزهای نخست. سخنگوی طالبان از زنان افغانستان خواست در خانه‌ها بمانند تا از خطرات احتمالی مصون باشند. ذبیح‌الله مجاهد دلیل این فراخوان را "پیشگیری از سوءرفتارها" و ناآزمودگی شبه‌نظامیان در نحوه برخورد با زنان عنوان کرد.
نیویورک تایمز به نقل از این سخنگو نوشت: «نیروهای ما تازه‌کار هستند و آموزش چندانی ندیده‌اند. ما نگرانیم آنها زنان را اذیت و آزار کنند و خدای نکرده به انها آسیب برسانند.»


این سخنان که می‌توانند تهدیدی علیه زنان و تاییدی بر خشونت‌ نیروهای تروریست طالبان تلقی شوند، در تضاد آشکار با ادعاهای پیشین آنها قرار دارند. آنها گفته بودند که زن‌ها نباید نگران شغل و تحصیل باشند و حق خروج از خانه به تنهایی را نیز خواهند داشت.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------