مرکل: به رسمیت شناختن دولت طالبان هنوز در دستورکار نیست/ کمک یک میلیارد یورویی اتحادیه اروپا به افغانستان



آنگلا مرکل،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
صدر اعظم آلمان تاکید کرد، مساله به رسمیت شناختن حکومت طالبان در افغانستان در دستور کار اجلاس گروه ۲۰ نیست زیرا این دولت فراگیر نیست.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در ویدیو کنفرانسی در مقابل نشست گروه ۲۰ درباره وضعیت افغانستان گفت: من و سیاستمداران دیگر طبق ارزیابی‌مان توضیح دادیم که دولت طالبان فراگیر نیست و از این رو موضوع به رسمیت شناختن آن در دستور کار نیست.

 

مرکل افزود: ادامه مذاکراتی که در حال حاضر از سوی طرف آلمانی با طالبان از مدتی پیش در جریان است، لازم و ممکن است. مقابله با تروریسم از طریق این نشست‌ها محوری است.

 

صدراعظم آلمان ادامه داد: امروز بار دیگر تاکید کردیم ما در آلمان امسال ۶۰۰ میلیون یورو برای حل مشکلات انسانی اختصاص خواهیم داد؛ زیرا نیاز به اجتناب از فروپاشی اقتصادی افغانستان داریم.

 

مرکل بر مطالبه اینکه همه سازمان‌های وابسته به سازمان ملل امکان انتقال کمک‌های انسانی و تامین آن را طبق اصولی جهانی را فراهم کنند، تاکید کرد.

 

***

 

اردوغان پیشنهاد ایجاد یک کار گروه در داخل جی ۲۰ درباره افغانستان را مطرح کرد

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه که از طریق ویدئو کنفرانس در اجلاس فوق‌العاده گروه جی۲۰ با موضوع بررسی تحولات افغانستان سخنرانی می‌کرد، گفت: من پیشنهاد ایجاد یک کار گروه در داخل گروه ۲۰ در مورد افغانستان را مطرح می‌کنم. ما به عنوان ترکیه به دنبال ریاست این گروه هستیم.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: جامعه جهانی این حق را ندارد که به مردم افغانستان پشت کرده و این کشور را به سرنوشت خود رها کند.

 

رئیس جمهوری ترکیه تاکید کرد: باید جدا از تحولات سیاسی در افغانستان به مردم افغان کمک‌های بشردوستانه ارائه شود. هلال احمر ترکیه طی روزهای اخیر ۳۳ تن مواد غذایی دیگر به افغانستان ارسال کرد. هم اکنون درحال بررسی یک برنامه جامع کمک‌های بشردوستانه برای افغانستان هستیم.

 

اردوغان درباره آینده سیاسی افغانستان نیز گفت: باید با اتخاذ صبر راهبردی و باز نگه داشتن کانال‌های ارتباطی درباره افغانستان، گروه طالبان را به سمت تشکیل یک دولت فراگیر بکشانیم.

 

وی با اشاره به موج جدید مهاجران غیرقانونی افغان پس از تحولات اخیر این کشور گفت: ترکیه دیگر قادر به تحمل یک موج جدید مهاجرت از افغانستان نیست. متاثر شدن کشورهای اروپایی از فشار مهاجرت به ترکیه از مرزهای جنوبی و شرقی کشور امر اجتناب ناپذیر است.

 

 ***

 

توافق نظر جی ۲۰ بر سر مقابله با وقوع فاجعه انسانی در افغانستان/ درخواست هند برای کمک انسانی

 نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در کنفرانس مجازی گروه ۲۰ از جامعه جهانی خواست خاک افغانستان به خاستگاهی برای تروریسم و تندروی تبدیل نشود و جهان پاسخی یکپارچه به ایجاد تغییر مطلوب در این کشور بدهد.

 

مودی بر نیاز به وجود دولتی فراگیر در افغانستان تاکید و اشاره کرد، پاسخ یکسان جهانی براساس قطعنامه ۲۵۹۳ شورای امنیت برای بهبود وضعیت افغانستان ضروری است.

 

عصر امروز، سه‌شنبه نشست فوق‌العاده سران گروه ۲۰ ویژه بررسی اوضاع افغانستان به میزبان ایتالیا آغاز شد.

 

ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا نیز اظهار کرد، چین و روسیه در اجلاس گروه ۲۰ شرکت نکردند؛ اما همه در قبال وضعیت بعد از تسلط طالبان بر افغانستان مسؤول هستند.

 

دراگی افزود: گروه ۲۰ بر مقابله با وقوع فاجعه انسانی در افغانستان اتفاق نظر داشتند و با فرا رسیدن زمستان وضعیت بدتر می‌شود.

 

او همچنین توضیح داد، رهبران گروه ۲۰ بر لزوم حمایت از حقوق زنان افغان و لزوم حل و فصل بحران انسانی این کشور توافق کردند.

 

یک مسؤول مطلع به طرح‌های گروه‌ ۲۰ هم گفت، نیاز شدیدی به ارائه کمک‌های انسانی به گروه‌های بیشتر در معرض خطر یعنی زنان و کودکان همزمان با آمدن زمستان و فصل سرما وجود دارد.

 

***

 

اتحادیه اروپا یک میلیارد یور کمک بشردوستانه به افغانستان اختصاص داد

اورزولا فون در لاین،‌ رئیس کمیسیون اروپا سه‌شنبه ۱۲ اکتبر اعلام کرد اتحادیه اروپا یک میلیارد یورو برای یک برنامه کمک به افغانستان بودجه اختصاص داده است.

 

این خبر همزمان با دیدار نمایندگان اتحادیه اروپا با طالبان در دوحه قطر منتشر شد. قرار است نماینده اتحادیه اروپا تخصیص این بودجه را در نشست گروه ۲۰ که در ایتالیا جریان دارد با دیگر رهبران عضو در میان بگذارد.

 

رئیس کمیسیون اروپا اندکی پیش از ظهر سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما باید برای جلوگیری از فروپاشی عظیم انسانی و اجتماعی-اقتصادی در افغانستان تمام آنچه در توان داریم را به میدان بیاوریم. مردم افغانستان نباید بهای اعمال طالبان را بپردازند. به همین دلیل این بسته اقتصادی به مردم افغانستان و کشورهای همسایه تعلق دارد که در کمک‌رسانی به آن‌ها در خط مقدم قرار دارند.»

 

به گفته رئیس کمیسیون اروپا، این کمک علاوه بر ۳۰۰ یورویی که پیشتر اعلام شده بود، واکسیناسیون در برابر بیماری کووید-۱۹، ساخت سرپناه و حمایت از حقوق بشر را هم در بر خواهد گرفت. فراتر از این اتحادیه اروپا ۲۵۰ میلیون یورو برای مخارج فوری شهروندان افغانستان اختصاص می‌دهد. کشورهای همسایه، بدون ذکر نام مستقیم ایران و پاکستان، از این بسته حمایتی به‌دلیل کمک رسانی به پناهندگان بهره خواهند برد.

 

اجلاس گروه ۲۰ با تکیه بر چالش کمک به افغانستان روز سه‌شنبه در رم، پایتخت ایتالیا و به دعوت ماریو دراگی، نخست وزیر این کشور برگزار شده است.

 

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد پیش از این گفته بود ۱۸ میلیون نفر از مردم افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز فوری دارند.

 

از زمان بازگشت دوباره طالبان به قدرت، مساله ادامه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان، بدون به‌رسمیت شناسی رسمی حاکمان جدید این کشور، به یکی از چالش‌های جدی کشورهای اروپایی، آمریکای شمالی و سازمان‌های بین‌المللی تبدیل شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------