آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دبیرکل ناتو : اوکراین به زودی سامانه های ضدهوایی بیشتری دریافت می‌کند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز جمعه اعلام کرد که وزرای دفاع این ائتلاف بر سر ارسال سامانه‌های ضدهوایی بیشتر به اوکراین به توافق رسیده‌اند.…

موضع‌گیری پاکستان علیه اتهام دخالت در پنجشیر|بیانیه اجلاس وزیران خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید
دولت پاکستان در تازه‌ترین موضع‌گیری علیه اتهام دخالت این کشور در درگیری‌های پنجشیر میان طالبان و جبهه مقاومت ملی افغانستان، آن را یک کمپین تبلیغاتی دانست که هدف آن گمراه کردن جامعه جهانی است.

به گزارش ایرنا از منابع رسمی پاکستان، پس از ارتش این کشور مرکز دیپلماسی دولت اسلام‌آباد نیز نسبت به گزارش‌های اخیر در رسانه‌های بین المللی درخصوص دخالت نظامی پاکستان در پنجشیر افغانستان موضع گیری کرد.

 

وزارت امور خارجه پاکستان پنجشنبه شب با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: گزارش‌های اخیر برخی از رسانه‌های بین المللی با اشاره به دخالت پاکستان در رویدادهای پنجشیر، با انگیزه خاصی منتشر شده است.

 

در بیانیه مذکور آمده است: این ادعاها بخشی از یک کمپین شیطنت آمیز علیه اسلام‌آباد است و ما قویاً آن را محکوم می‌کنیم.

 

وزارت امور خارجه پاکستان همسایه شرقی خود یعنی هند و رسانه‌های این کشور را به پخش اخبار کاذب متهم کرد و افزود: اخبار جعلی هندی‌ها افشا شده و معلوم می‌شود که بخشی از تلاش مأیوس کننده برای بدنامی پاکستان و گمراه کردن جامعه بین المللی است.

 

دولت پاکستان افزود که این کشور متعهد به کمک و همکاری برای افغانستان صلح آمیز، با ثبات، مستقل و مرفه است.

 

پیش تر شاهدان و نیروهای جبهه مقاومت ملی در افغانستان اعلام کرده بودند که پس از سفر اخیر رئیس کل دستگاه اطلاعاتی پاکستان (ISI) به کابل، حدود ۵۰۰ کماندو پاکستانی با استقرار در کوه های اطراف پنجشیر، حمله نیروهای طالبان به پنجشیر را هدایت می کنند.

 

براساس گزارش های منتشر شده دستگاه اطلاعاتی پاکستان بیشترین نقش را در شکل گیری طالبان و کمک به این گروه داشته است به گونه ای که اسلام آباد در سال ۲۰۰۱ جز اولین کشورهایی بود که طالبان را به رسمیت شناخت.

 

پیش‌تر ارتش پاکستان هرگونه دخالت این کشور در رخدادهای افغانستان از جمله پنجشیر را رد کرده و رسانه‌های پاکستانی نیز مدعی یک جنگ رسانه‌ای علیه اسلام‌آباد هستند که هدف اصلی تخریب روابط با افغانستانی‌ها است.

  

بیانیه اجلاس وزیران خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان

وزارت امور خارجه پاکستان با انتشار بیانیه مشترک اجلاس مجازی وزیران خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان با حضور ایران اعلام کرد: مردم افغانستان اکنون باید آینده خود را تعیین کنند و هرگونه طرح صلح و آشتی باید مطابق آرمان‌های آنان باشد.

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

به گزارش ایرنا، وزارت امورخارجه پاکستان پنجشنبه شب بیانیه مشترک نشست مجازی اخیر وزیران امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، چین، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان به میزبانی وزیر امورخارجه پاکستان را منتشر کرد.

 

در این بیانیه آمده است: مذاکرات وزیران خارجه ۶ کشور در فضایی از تفاهم متقابل و رویکرد سازنده انجام شد. آنان با اشاره به خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان تاکید کردند که مردم این کشور اکنون باید آینده خود را تعیین کنند و این گام باید در عمل به صلح افغانستان کمک کند. این فرایند باید تحت رهبری مردم افغانستان برای صلح و آشتی ملی باشد.

 

ادامه بیانیه مشترک نشست وزیران خارجه ۶ کشور همسایه به این شرح است: با تأیید اینکه تغییرات ایجاد شده در افغانستان بار دیگر ثابت می کند که هیچ راه حل نظامی برای این بحران وجود ندارد، بر اهمیت یک ساختار سیاسی فراگیر در افغانستان با مشارکت همه اقوام تاکید شد.

 

شرکت کنندگان با تأکید بر اینکه اعضای مربوطه شورای امنیت سازمان ملل باید با حمایت از افغانستان در توسعه زیرساخت های اجتماعی، اقتصادی و ارائه کمک های حیاتی اقتصادی و بشردوستانه به مردم این کشور، مسئولیت صلح و بازسازی افغانستان را بر عهده بگیرد. جامعه بین‌المللی نباید مردم افغانستان را رها کند.

 

تاکید شد که همکاری مشترک برای مقابله با چالش‌های مشترک، تقویت همکاری و روابط دوستانه در همسایگی و ارتقاء صلح، امنیت، ثبات، ارتباطات منطقه ای، روابط مردم با مردم، یکپارچگی اقتصادی، تجارت و سرمایه‌گذاری به نفع مردم کل منطقه، حائز اهمیت است.

 

حمایت از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان اعلام و بر عدم دخالت در امور داخلی این کشور تاکید شد. آینده افغانستان باید توسط مردم آن مطابق مفاد منشور سازمان ملل متحد تعیین شود.

 

با مردم افغانستان ابراز همبستگی کرده و حمایت کشورهای همسایه برای کمک به برقراری صلح، امنیت، آشتی ملی، ثبات و توسعه در افغانستان مجدداً اعلام شد.

 

بر ضرورت تشکیل یک ساختار دولتی آزاد و فراگیر تأکید شد که مجری سیاست‌های معتدل و سالم داخلی و خارجی باشد. 

 

تاکید شد که سیاست های دوستانه در قبال همسایگان افغانستان برای دستیابی به اهداف مشترک صلح، امنیت، ایمنی و رفاه بلند مدت اتخاذ شود و همزمان باید با رعایت حقوق بشر به گروه های قومی، زنان و کودکان احترام گذاشته شود.

 

نسبت به احتمال تحریک و نقش خرابکاران چه در داخل و چه در خارج از افغانستان برای جلوگیری از تلاش برای حل و فصل سیاسی همه جانبه در این کشور هشدار داده شد.

 

وزیران خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان‌ بر اهمیت مشارکت مداوم بین المللی در مورد افغانستان به ویژه در حمایت از نیازهای بشردوستانه و توسعه ای آن تاکید کردند.

 

حملات تروریستی بزدلانه و وحشتناک به فرودگاه کابل و دیگر اماکن گروه های قومی و مذهبی محکوم شد.

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

حاضران تأکید کردند که نباید قلمرو افغانستان به عنوان تهدیدی برای سایر کشورها مطرح شود. به سازمان های تروریستی مانند داعش، القاعده، جندالله، ترکستان شرقی و شورشیان بلوچ نباید اجازه داده شود تا قلمروی افغانستان را جایگاهی امن برای خود انتخاب کنند.

 

حاضران آمادگی خود را برای باز نگه داشتن بنادر برای افغانستان و اطمینان از نقل و انتقال بی وقفه کالاها از طریق مرزهای مشتر برای تسهیل دسترسی افغانستان به حمایت های خارجی به ویژه حمل و نقل کمک های بشردوستانه همچنین کمک به افغانستان برای تقویت ارتباطات اقتصادی و تجاری با کشورهای منطقه اعلام کردند.

  

۶ کشور همسایه متعهد به تامین تجهیزات پزشکی و همچنین کمک های فنی و دیگر اقدامات برای کمک به مردم افغانستان در مبارزه با ویروس کووید-۱۹ شدند.

 

با اشاره به اینکه افزایش مداوم تولید مواد مخدر در ۲۰ سال گذشته در افغانستان باعث آسیب جدی به مردم این کشور و جامعه بین المللی شده است، بر ضرورت توقف تولید مواد مخدر در افغانستان تاکید شد.

 

بر اجازه دسترسی بدون مانع به نهادهای سازمان ملل و سایر سازمانهای بشردوستانه بین المللی برای ارائه کمکها و کمکهای لازم به افراد نیازمند در افغانستان تاکید شد.

 

از جامعه بین المللی خواسته شد به حمایت مالی مناسب، قابل پیش بینی، منظم و پایدار در راستای اصل مسئولیت بین المللی و تقسیم بار میزبانی از پناهندگان افغانی از جمله بازگرداندن به موقع آنان ادامه دهد.

 

با اشاره به اهمیت اساسی پروژه های بین المللی انرژی، حمل و نقل، ارتباطات، زیرساخت و سایر پروژه های اجرا شده توسط کشورهای همسایه برای توسعه اقتصادی و اجتماعی افغانستان بر ادغام این طرح‌ها در اقتصاد جهانی و اطمینان از رفاه مردم افغانستان تاکید و از سازمانهای بین المللی و موسسات مالی خواسته شد وا حمایت لازم را برای اجرای عملی آنها ارائه دهند.

 

توافق شد که همچنان در جریان تحولات افغانستان باشیم و برای پاسخ جامع، موثر و یکپارچه با یکدیگر هماهنگ شویم.

 

وزیران خارجه ۶ همسایه توافق کردند جلسات وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان به صورت چرخشی ادامه و نشست بعدی آن به صورت حضوری در تهران برگزار شود.

 

همچنین تاکید شد که یک سازوکار مختص رایزنی‌ منظم میان نمایندگان ویژه ۶ کشور در امور افغانستان اجرا شود و همزمان جلسات نمایندگان سفارتخانه‌های در کابل برای بحث و هماهنگی تلاش های مشترک برگزار شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------