جنگ به خاک روسیه کشید



حمله جنگی اوکراین به روسیه  ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
جسورانه‌ترین حمله جنگی اوکراین با پهپاد به دو پایگاه نظامی و یک فرودگاه

به گزارش دنیای‌اقتصاد؛ فرماندار منطقه کوروسک بامداد سه‌شنبه، یک روز پس از آنکه اوکراین جسورانه‌ترین حمله جنگی خود را در داخل روسیه با استفاده از پهپادها برای هدف قرار دادن دو پایگاه نظامی انجام داد، گفت: «یک پهپاد به تاسیسات نفتی در نزدیکی فرودگاهی در منطقه روسیه که هم‌مرز با اوکراین بوده، حمله کرده است.»

 

مقام نظامی اوکراین که نخواست نامش فاش شود، با تایید این حمله گفت: «پهپادها از خاک اوکراین پرتاب شدند و حداقل یکی از حملات با کمک نیروهای ویژه نزدیک به پایگاه انجام شد که به هدایت پهپادها به سمت هدف کمک کردند.» به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، رومن استاروویت، فرماندار منطقه کورسک روسیه صبح روز سه‌شنبه گفت که نیروهای اورژانس آتش را خاموش کرده‌اند و به کسی آسیب نرسیده است. این فرودگاه در شهر کورسک برای هوانوردی غیرنظامی و توسط ارتش روسیه استفاده می‌شود.

 

ویدئوهایی از کورسک در روز سه‌شنبه آتش‌سوزی بزرگی را نشان می‌دهد که توده‌های دود از سراسر شهر قابل مشاهده است. ویدئوها را نمی‌توان به‌طور مستقل تایید کرد. به گفته وزارت دفاع روسیه و یک مقام ارشد اوکراینی که خواست نامش فاش نشود، اوکراین روز دوشنبه از هواپیماهای بدون سرنشین برای حمله به دو پایگاه نظامی روسیه در صدها مایلی داخل روسیه، فرودگاه انگلس و پایگاه نظامی دیاگیلوو استفاده کرده است.

 

ارتش اوکراین در طی به‌روزرسانی‌های منظم در اوایل روز سه‌شنبه اعلام کرد که در یک روز گذشته ۱۵حمله به پرسنل، تسلیحات و تجهیزات نظامی روسیه انجام داده است. در پنج حمله دیگر مواضع روسیه را با سیستم‌های موشکی ضد هوایی هدف قرار دادند. در این اطلاعیه به‌طور مشخص به حملات در داخل خاک روسیه اشاره نشده است. در موارد پیشین هم که کرملین اوکراین را به حمله به اهدافی در داخل روسیه متهم می‌کرد، ارتش اوکراین از پذیرفتن مسوولیت خودداری می‌کرد. این با سیاست رسمی سکوت تقریبا کامل درباره انفجارها در خاک روسیه مطابقت دارد.

 

این حملات نشان‌دهنده تمایل جدید کی‌یف برای بردن جنگ به پایگاه‌هایی در قلب روسیه است. این رویکرد خطرات جنگ را افزایش می‌دهد؛ اما برای اولین‌بار توانایی اوکراین برای حمله در فواصل طولانی نشان داده می‌شود. اندکی پس از حملات به این پایگاه‌ها، روسیه موشک‌باران خود را به سمت شهرهای اوکراین از سر گرفت. کرملین اعلام کرد که تسلیحات پرتاب‌شده توسط اوکراین هواپیماهای بدون سرنشین جت متعلق به دوران شوروی بوده و پایگاه‌هایی در ریازان و انگلس، در حدود ۴۸۰کیلومتری مرز اوکراین، هدف قرار داده است. فرودگاه انگلس، در رودخانه ولگا در جنوب روسیه، پایگاهی برای برخی از بمب‌افکن‌های دوربرد روسیه، از جمله توپولف-۱۶۰ و توپولف-۹۵ است. مقامات اوکراینی می‌گویند که این همچنین تقابل با حملات موشکی بی‌امان روسیه به زیرساخت‌ها بوده که میلیون‌ها اوکراینی را در آغاز زمستان با مشکل نبود برق و آب و گرما مواجه کرده است.

 

تصاویر امنیتی از یک مجتمع آپارتمانی در نزدیکی پایگاه، یک گلوله آتشین را نشان می‌دهد که زوزه‌کشان در حال نزدیک شدن به هدف خود است. به گفته وزارت دفاع روسیه، انفجار دیگر در پایگاه نظامی دیاگیلوو در شهر مرکزی ریازان تنها در ۱۶۰کیلومتری مسکو رخ داد. خبرگزاری دولتی روسیه ریانووستی گزارش داد که حمله به آنجا تلفاتی داشته و مجروحانی نیز به جا گذاشته است. درحالی‌که اوکراین همچنان مسوولیت این حمله را بر عهده نگرفته است، باید به این نکته اشاره کرد پایگاه هوایی انگلس و تاسیسات نظامی ریازان بین ۴۸۰ تا ۷۲۰کیلومتری از مرز اوکراین فاصله دارند که فراتر از برد هر موشک شناخته‌شده در زرادخانه اوکراین است.

 

حتی قبل از اینکه وزارت دفاع روسیه، اوکراین را به ارسال هواپیماهای بدون سرنشین برای حمله متهم کند، انفجار در فرودگاه انگلس برخی از وبلاگ‌نویسان تاثیرگذار طرفدار تهاجم روسیه را بر آن داشت تا خواهان حملات بیشتر به اوکراین شوند. درحالی‌که مدتی بود انتقاد از نیروهای روسیه کاسته شده بود، این حمله، منتقدان ملی‌گرا و افراطی روسیه را واداشت تا نوک تیز انتقادات خود را دوباره متوجه نیروهای مسلح روسیه کنند و دوباره خواستار افزایش حملات شده‌اند. وونی اسودومیتل، مفسر محبوب در برنامه پیام‌رسان تلگرام نوشت: «گاهی اوقات ما احساس می‌کنیم که حتی اگر بمبی در جیب این افراد بیندازید، به هر حال متوجه نمی‌شوند.» تنها چند ساعت پس از انفجارها، مقامات اوکراینی گفتند که بیش از ده بمب‌افکن روسی از پایگاه هوایی انگلیس بلند شده‌اند.

 

همزمان گفته می‌شود که روسیه حملاتی را علیه زیرساخت‌های اوکراین انجام داده است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، به گفته مقامات، روسیه با موشک‌باران شبکه انرژی اوکراین را هدف قرار دادند و برق در چندین منطقه قطع شد. این آخرین مورد از حملات چند ماهه مسکو است که زیرساخت‌های غیرنظامی را هدف قرار می‌دهد. سامانه‌های پدافند هوایی اوکراین در مناطق مختلف این کشور به آسمان شلیک کردند؛ اما نتوانستند همه موشک‌های روسی را رهگیری کنند. ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین گفت که چهار نفر در حملات روسیه کشته شدند و مقامات گزارش دادند که به زیرساخت‌های انرژی آسیب وارد شده است. هنگامی که هشدارهای حمله هوایی در اکثر نقاط کشور پخش شد، اوکراینی‌ها روز بد خود را آغاز کردند و به سمت پناهگاه‌ها در کی‌یف و سایر شهرها رفتند.

 

مدت کوتاهی پس از اعلام وضعیت سفید، زلنسکی خطاب به ملت خود گفت که دست نیروهای ارتش و هم کارگران خدماتی که برای روشن نگه داشتن چراغ‌ها می‌جنگند، می‌بوسد. او گفت: «دفاع هوایی بیشتر موشک‌ها را سرنگون کرد، کارگران بخش انرژی شروع به احیای برق کرده‌اند.» نیروی هوایی اوکراین بعدا اعلام کرد که بیش از ۶۰موشک از بیش از ۷۰موشک شلیک‌شده را سرنگون کرده است. وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروگاه‌ها و سایر مکان‌ها در اوکراین را هدف قرار داده است. به گزارش خبرگزاری اوکراین‌فرم، نخست‌وزیر اوکراین گفت که تاسیسات انرژی در مناطق کی‌یف، وینیتسیا و اودسا هدف قرار گرفته است.

 

این حملات ساعاتی پس از گزارش انفجارها در دو پایگاه نظامی در عمق روسیه رخ داد. اوکراین می‌گوید که یکی از مراکزی که با پهپاد مورد حمله قرار گرفته است، جزو مراکزی بوده که از آنجا علیه زیرساخت‌های این کشور حمله صورت می‌گرفته است. تا نیمه‌های بعدازظهر در اوکراین، گزارش‌های متعددی از ورود موشک‌ها به خاک اوکراین منتشر شد. خبرنگار نیویورک‌تایمز در جنوب کی‌یف یک موشک کروز را در حال پرواز به سمت پایتخت دیده است. یکی دیگر از خبرنگاران نیویورک‌تایمز می‌گوید که یک موشک زمین به هوا به خارج از اسلوویانسک در شرق اوکراین پرتاب شده است. میزان خسارات و تلفات هنوز مشخص نشده است.

 

حمله جنگی اوکراین به روسیه  ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------