درخواست دیده‌بان حقوق بشر از امارات برای آزادی دو دختر حاکم دبی



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,
"دیده بان حقوق بشر" از دولت امارات خواست که آزادی دو دختر حاکم دبی که دادگاه انگلیس بازداشت آنها را افشا کرده، تأمین کند.

به نوشته امروز (شنبه) روزنامه "القدس العربی"، دیده‌بان حقوق بشر از مقامات امارات خواست تا "شمسه بنت محمد آل مکتوم" 38 ساله و "لطیفه بنت محمد آل مکتوم" 35 ساله ، دو دختر "محمد بن راشد آل مکتوم" حاکم دبی را که پیش از این توسط افراد بن راشد ربوده و به اجبار به این کشور بازگردانده شدند، آزاد کنند.

 

"روتنا بیگم" پژوهشگر امور زنان در سازمان دیده‌بان حقوق بش،ر ربودن افراد خانواده حاکم دبی در خارج و تداوم محدود کردن آزادی آنها را بیانگر رفتار غیرمسئولانه حاکمان امارات دانست و خواستار آزادی فوری و اجازه ترک این کشور در صورت تمایل آنها و تحقیقات درباره ربودن آنها و گمانه هایی درباره شکنجه دختران حاکم دبی و محاکمه مسئولان آن، شد.

 

این درخواست پس از آن مطرح شد که دادگاه عالی انگلیس پنجشنبه گذشته اعلام کرد که ادعاهای "هیا بنت الحسین" علیه محمد بن راشد آل مکتوم، همسر سابقش به استثنای آنچه مربوط به ازدواج اجباری است، واقعیت دارد.

 

طبق این حکم، محمد بن راشد به طور مداوم اقدام به ارعاب، ترساندن و تحت فشار قرار دادن شاهزاده هیا کرده و دستور ربودن شمسه و لطیفه، دو دختر خود را صادر کرده است.

 

شاهزاده هیا بنت حسین به دادگاه لندن گفت بود که بیم داشت که حاکم دبی (همسرش) فرزندان او  "الجلیه" (12 ساله ) و "زاید" (8 ساله) را نیز مانند خواهرانشان به امارات بازگردانده و مانع دیدار آنها با یکدیگر شوند.

 

وی که از دست محمد بن راشد حاکم دبی فرار کرده و به دادگاه لندن شکایت برده، به قاضی انگلیسی "اندرو مک فارلین" گفت: شیخ محمد بن راشد آل مکتوم سال ۲۰۱۸ تلاش کرد دخترم جلیله ۱۱ ساله را به عقد ازدواج "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی درآورد.

 

دادگاه پس از استماع شهادت شهود به نفع همسر سابق محمد بن راشد یعنی شاهزاده «هیا بنت الحسین» رای مثبت داد و حاکم دبی را به عدم صداقت با دستگاه قضا محکوم کرد.

 

بر اساس شواهد ارائه شده در دادگاه انگلیس، حاکم دبی ماه «می» گذشته همسر سابقش را تهدید کرد که در انگلیس در امان نخواهد بود.

 

شاهزاده هیا بنت الحسین ۴۵ ساله دختر شاه پیشین اردن در سال ۲۰۰۴ با حاکم دبی ازدواج کرد.

 

او آوریل سال گذشته به همراه دو فرزندش به لندن پناهنده شده و بلافاصله سفارت اردن به او سمت دیپلماتیک اعطا کرد.

 

با این حال شواهد ارائه شده در دادگاه نشان می دهد که محمد بن راشد او و دو فرزندش را بارها تهدید کرده است.

 

شمسه دختر محمد بن راشد در سال ۲۰۰۰ از اقامتگاه خانوادگی در استان "ساری" انگلستان گریخت و بعدا توسط ماموران محمد بن راشد در کمبریج‌ ربوده می‌شود و گفته شده که با تزریق مواد آرامبخش به دبی بازگردانده و در آنجا حبس شده است.

 

لطیفه دختر دیگر شیخ محمد دو بار در سال ۲۰۰۲ و ۲۰۱۸ قصد فرار از دست خانواده پدری‌اش را داشت. بعد از اولین تلاشش او توسط پدرش به دبی بازگردانده شد و بیش از سه سال زندانی شد. در دومین بار او سعی کرد که با یک کشتی تفریحی از امارات فرار کند که در نزدیکی سواحل هند از فرارش جلوگیری و بار دیگر به دبی بازگردانده شد. او در دبی تحت حبس خانگی قرار گرفت.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------