غذاهای فراوری شده باعث افسردگی می‌شوند



غذاهای فراوری شده،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد؛رژیم غذایی سرشار از غذاهای فوق فرآوری شده مانند کالباس، سوسیس و نوشیدنی های شیرین شده مصنوعی ممکن است خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهد.

به گزارش سیناپرس، نتایج مطالعات انجام شده  بر روی بیش از ۳۱ هزار زن آمریکایی نشان دهنده ارتباط قوی بین عادات غذایی نامناسب و تمایلات افسردگی است. بر این اساس مشخص شد غذاهای فوق فرآوری شده  معمولاً حاوی پنج ماده از جمله افزودنی ‌ها و نگهدارنده‌ هایی هستند که معمولاً در آشپزی خانگی از آنها استفاده نمی‌ کنید. این غذاها همچنین ماندگاری طولانی تری دارند و چربی های اشباع شده، نمک و قند بالایی دارند. غذاهای فراوی شده از نان و غلات صبحانه تولید انبوه گرفته تا نوشیدنی های گازدار و برخی نوشیدنی های الکلی را شامل می شود.

 

این تحقیق توسط دکتر راج مهتا از دانشکده پزشکی هاروارد و بیمارستان عمومی ماساچوست رهبری شد. این تیم از داده‌ های بالینی استفاده کرد که زنان میانسالی را که در ابتدا افسردگی نداشتند از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۷ ردیابی کرده بود. رژیم غذایی شرکت ‌کنندگان هر چهار سال یک ‌بار با استفاده از پرسش ‌نامه ‌های غذا، یک ابزار رایج برای ارزیابی عادات غذایی طولانی مدت افراد مورد مطالعه قرار گرفت.

 

این تیم دریافت که زنانی که نسبت بالاتری از غذاهای فراوری شده مصرف می‌کردند، شاخص توده بدنی بیشتری داشتند، بیشتر سیگار می‌کشیدند، بیماری ‌هایی مانند دیابت و فشار خون بالا داشتند و کمتر به طور منظم ورزش می‌ کردند.

 

این مطالعه به دو تعریف از افسردگی پرداخت: یک تعریف دقیق که نیاز به افسردگی با تشخیص بالینی و استفاده منظم از داروهای ضد افسردگی دارد و یک تعریف گسترده‌ تر که شامل تشخیص بالینی و یا استفاده از داروهای ضد افسردگی است. پس از تعدیل عواملی مانند سن، عادات ورزشی و درآمد، محققان دریافتند افرادی که بیشترین مصرف غذاهای فوق فرآوری شده را داشتند با خطر ابتلا به افسردگی مواجه هستند.

 

آنها همچنین دریافتند افرادی که مصرف غذاهای فوق فرآوری شده خود را حداقل سه وعده در روز کاهش دادند، در مقایسه با افرادی که مصرف این غذاها را در فواصل چهار ساله ثابت نگه داشتند، احتمال ابتلا به افسردگی کاهش یافت.

 

در حالی که مکانیسم دقیق ارتباط غذاهای فراوری شده با افسردگی نامشخص است، این مطالعه نشان می دهد که شیرین کننده های مصنوعی ممکن است بر ساختار شیمی مغز تأثیر داشته و احتمالاً منجر به افسردگی شوند.

 

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی  JAMA Open منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------