کاشت ایمپلنت در مغز راهی برای رهایی از نابینایی



اخبار,اخبار پزشکی,درمان نابینایی
پژوهشگران "دانشگاه میگوئل هرناندز د الچه"(University of Miguel Hernandez de Elche) اسپانیا در مطالعه اخیرشان ایمپلنت نوینی برای نابینایان توسعه داده اند که به صورت مستقیم در مغز کاشته می‌شود.

به گزارش ایسنا، محققان و دانشمندان بر روی درمان، فن‌آوری و ایده‌های مختلفی کار کرده‌اند تا به نابینایان کمک کنند تا زندگی جدیدی را آغاز کنند و بتوانند جهان را ببینند. اکنون به لطف محققان دانشگاه میگوئل هرناندز دی الچه در اسپانیا ممکن است نابینایان بتوانند در آینده بینایی خود را به دست آورند. دانشمندان ایمپلنت جدیدی ایجاد کرده‌اند که مستقیماً به مغز متصل می‌شوند و به افراد نابینا اجازه می‌دهند بینایی اولیه خود را به دست آورند.

 

"برنادتا گومز"(Bernadeta Gómez)  شخصی است که بیش از ۱۵ سال کاملاً نابینا بوده است. او تاکنون نمی‌توانست نور  و ساختارها را ببیند اما اکنون به لطف این ایمپلنت جدید موفق به تشخیص خطوط سیاه رنگی بر روی یک صفحه کاغذ سفید شد.

 

وی چندی پیش هنگامی که موافقت خود را برای شرکت در تحقیق "ادواردو فرناندز"(Eduardo Fernandez) مهندس مغز و اعصاب "دانشگاه میگوئل هرناندز د الچه" اعلام کرد آنها انجام آزمایشات را آغاز کردند. گومز طی مدت شش ماه از کاشت ایمپلنت مذکور و با انجام ازمایشاتی در مغزش توانست خطوط سیاه رنگی بر روی یک صفحه کاغذ سفید و برخی اشکالات هندسی را تشخیص دهد.

 

برای این کار عینک ویژه ای برای این زن طراحی شده که مجهز به یک دوربین کوچک برای دریافت تصاویر زنده است. این دوربین به یک رایانه متصل می‌شود و از این طریق تصاویر به سیگنال الکترونیکی مبدل می‌شدند. داده‌های یاد شده از طریق کابل به ایمپلنت نصب شده در پشت جمجمه این زن منتقل می‌شدند.

 

ایمپلنت مذکور دارای ۱۰۰ الکترود است که داده‌ها را برای درک و تجزیه و تحلیل توسط مغز به پشت آن منتقل می‌کنند. این روش به گومز کمک کرد تا تصاویر و حروف نصب شده بر روی سقف محل آزمایش را ببیند.

 

آنچه رویکرد فرناندز را بسیار هیجان انگیز می‌کند این است که توسط این روش آنها می‌توانند روزنه امیدی در دل تقریباً ۳۶ میلیون نابینای جهان ایجاد کنند.

 

فرناندز گفت: برنادتا اولین بیمار ما بود، اما طی دو سال آینده ما در پنج فرد نابینا کاشت ایمپلنت انجام خواهیم داد. ما آزمایشات مشابهی را در حیوانات انجام داده بودیم اما یک گربه یا میمون نمی‌تواند آنچه را که می‌بیند توضیح دهد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------