اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

واکنش وزیر بهداشت به بازگشایی حضوری مدارس/ اختصاص یک‌ سوم ظرفیت بیمارستان‌های تامین اجتماعی به بیماران مبتلا به کرونا



اخبار,اخبار پزشکی,سعید نمکی
وزیر بهداشت اظهار کرد:مردم بدانند اگر کوچیکترین آسیبی را مورد توجه سلامت فرزندانمان ببینیم، ما در وزارت بهداشت نخستین کسانی خواهیم بود که از تشکیل هر گرد‌هم‌آیی جلوگیری خواهیم کرد و خوش بختانه وزارت آموزش و پرورش از ما حمایت می کند.

به گزارش ایسنا، دکتر سعید نمکی در حاشیه مراسم افتتاح گام نخست خدمات دوراپزشکی با یاد شهدای مدافع سلامت (پویش ره سلامت) در جمع خبرنگاران با تسلیت ایام شهادت سرورو و سالار شهیدان حضرت اباعبدلله الحسین، اظهار کرد: از مردم، روحانیون معزز، وعاظ و در راس همه از مقام معظم رهبری تشکر می کنیم.  زیرا با شیوه ای که اتخاذ فرمودند ما توانستیم محرمی با عظمت و با کمترین عارضه برای نظام سلامت برگزار کنیم. گرچه گله مندیم از آنهایی که به تمناهای ما در رفتن به سفر و برگزاری مراسم محرم گوش ندادند و این حرکت ها همکاران ما را مضطرب خواهد کرد.

 

وی ادامه داد: امروز می توانم با خوشحالی بگویم خیز سه رقمی مرگ ها که به دلیل بی توجهی ها مدتی در آن گرفتار بودیم، روند نزولی پیدا کرده است و به من فوت ۱۰۱ نفر را گزارش دادند اگرچه فوت یک نفر هم برای ما زیاد است، اما در طوفانی که گرفتار بودیم این کاهش محسوسی است و امیدواریم این روند نزولی ادامه داشته باشد. گرچه مضطرب هستیم خیزهایی داشته باشیم.

 

وزیر بهداشت با اشاره به پویش ره سلامت گفت: ما در پویش ره سلامت تا ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ به لطف خدا ۱۴۰۰ پروژه را در شرایط سخت تحریم و کرونا به صورت هفتگی افتتاح خواهیم کرد. امروز شاهد افتتاح بزرگترین، مهمترین و کیفی ترین پروژه نظام سلامت به نام تله مدیسین یا پزشکی از راه دور بودیم و این طرح ایجاد زیر ساختی بود که مدت ها روی آن کار می کردیم. بنیاد برکت و ستاد فرمان اجرایی امام (ره) به ما کمک شایانی در ایجاد زیر ساخت کردند همانطور که در بیماری کرونا کمک و سامانه ۴۰۳۰ را ایجاد کردند.

 

وزیر بهداشت افزود: ما توانستیم پزشکی از راه دور را برای اولین بار در تاریخ مملکت رقم بزنیم و از محروم ترین و دورترین نقاط کشور شروع کردیم. اولا اگر برای مناطق دور دست فوق تخصصی نداشتیم، با این شیوه هیچ بیماری  محروم از خدمت رسانی نخواهد شد و بهره وری نظام سلامت بالا می رود و وقت بیماران مزمن قلبی و عروقی و پرفشاری خون و دیابت در رفت و آمد تلف نمی شود و از طرفی برای پاییز که احتمال همزمانی کرونا و آنفلوانزا را می دهیم از یک سو موجب خواهد شد که مردم کمتر به مراکز درمانی مراجعه کنند و از سوی دیگر این اتفاق نیفتد که از ترس ابتلا به کرونا، بیماران مزمن با حال بدتر به مراکز درمانی مراجعه کنند. پزشکی از راه دور در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر است.

 

نمکی گفت: گره های قانونی با کمک رئیس جمهور و سران سه قوه باز شد تا بتوانیم برای تله مدیسین تعرفه تعیین کنیم و راه های قانونی برای نسخه پیچی الکترونیک بیابیم و موانع را برطرف کردیم و امروز آغاز یک انقلاب در نظام سلامت است.

 

وزیر بهداشت درباره بازگشایی مدارس و دغدغه های والدین گفت: همه شهروندان بدانند که فرزند هیچ شهروندی برای ما کمتر از پدران و مادران شان کمتر نیست و اگر سلامت شهروندان را در خطر ببینیم محکم می ایستیم.

 

نمکی ادامه داد: در همه دنیا آموزش از راه دور فقط به عنوان یک شیوه آموزشی پسندیده حتی در شرایط سخت کووید ۱۹ مورد توجه قرار نگرفته است و آموزش با آمیزه آموزش از راه دور و حضوری مورد توجه است، به شکلی که دانش اموزان فضای مدرسه را با رعایت شیوه نامه های بهداشتی حس کنند.

 

وزیر بهداشت افزود: جلسه ای امشب با وزیر آموزش و پرورش داریم و ایشان از تصمیم ستاد به شدت پیروی می کنند. از طرفی اموزش و پرورش در توسعه سامانه شاد کار کرده اند. مردم بدانند اگر کوچیکترین آسیبی را مورد توجه سلامت فرزندانمان ببینیم، ما در وزارت بهداشت اولین کسانی خواهیم بود که از تشکیل هر گردهمایی ممانعت خواهیم کرد و خوشبختانه وزارت آموزش و پرورش از ما حمایت می کند.

 

نمکی با اشاره به برگزاری آزمون ها مطابق شیوه نامه های بهداشتی گفت: اصحاب رسانه بروند دوربین های محل برگزاری کنکور را بررسی کنند. ما قول دادیم کنکور را طوری برگزار خواهیم کرد که کمترین خطر متوجه فرزندانمان نشود و دیدید که در آزمون های دکتری، کارشناسی ارشد و کنکور سراسری با نظارت های مستمر توانستیم آزمون ها را مطابق با شیوه نامه ها برگزار کنیم و در رابطه با بازگشایی مدارس و دانشگاه ها با هرچه سلامت فرزندان را تهدید کند،برخورد خواهیم کرد.

 

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی  درباره رشد ۹ درصدی سفرها نسبت به سال گذشته و اعمال محدودیت گفت: ما بارها گفته ایم که همواره تقاضا و خواهش نخواهیم کرد و با توجه به اینکه همکارانمان در شرایط بسیار سخت خدمت می دهند برای حمایت از آنها اگر ضرورت بر اعمال سخت گیری های بیشتر باشد، به شدت کار خواهیم کرد و پیشنهاد خواهیم داد و روی آن خواهیم ایستاد.

 

اختصاص یک‌ سوم ظرفیت بیمارستان‌های تامین اجتماعی به بیماران مبتلا به کرونا

 معاون درمان سازمان تامین اجتماعی گفت: اختصاص بیش از یک سوم ظرفیت تخت‌های بیمارستان‌ها و مراکز درمان سازمان تامین اجتماعی به بیماران مبتلا به کووید ۱۹ یکی از مهمترین اقدامات معاونت درمان در مقابله با اپیدمی کرونا در دولت دوازدهم بود.

 

امیرعباس منوچهری روز سه‌شنبه در گفت وگو با ایرنا در خصوص مهمترین اقدامات سازمان تامین اجتماعی در دولت دوازدهم اظهار داشت: توسعه ظرفیت‌ ارائه خدمات در مراکز درمانی ملکی نظیر افتتاح ۸ درمانگاه درمانی سرپایی، افتتاح پروژه‌های توسعه، بازسازی و ارتقاء ۲۱ مرکز درمانی از اقدامات مهم بخش درمان در دولت تدبیر وامید محسوب می‌شود.

 

وی افزود: ارتقاء ۶ درمانگاه شیفت مراکز درمانی سرپایی، تشکیل کمیته‌های فنی و بازرگانی کارگروه تجهیزات پزشکی در راستای تهیه و تنظیم اسناد مناقصه خرید تجهیزات پزشکی و  ۲۵ دستگاه آمبولانس Tech High نیز در سال ۹۸ (در دولت دوازدهم) به انجام رسید.

 

منوچهری با اشاره به رشد کیفیت مراکز درمانی ملکی ادامه داد: تدوین استانداردهای فضای فیزیکی انبارهای دارو و تجهیزات پزشکی، اجرای برنامه پیشگیری از حریق در بیمارستان‌ها، بهسازی واحدهای لندری بیمارستان‌ها، اصلاح و بهسازی سیستم تهویه اتاق‌های عمل، اجرای برنامه ارتقای سلامت محیط کار و تدوین و اعالم استانداردهای پست پارتوم (بخش بعد از زایمان) نیز از دیگر اقدامات بخش درمان به منظور ارتقاء کیفی بیمارستان‌های ملکی است.

 

به گفته وی، همکاری با کمیته مکسا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور یکسان‌سازی کدینگ تجهیزات پزشکی در کشور باتوجه به تجربه تخصصی، انجام یکسان‌سازی کدینگ تجهیزات مصرفی در مراکز تابعه سازمان تامین اجتماعی هم در سال‌های اخیر محقق شده است.

 

منوچهری تصریح کرد: بازنگری سطح‌بندی مراکز درمانی، ایجاد یک میلیون و ۵۰۰ هزار پرونده الکترونیک بیماری‌های مزمن همچون دیابت، فشار خون، ایسکمیک (انسداد) قلبی و اعصاب و روان در سیستم HIS در کل کشور، ۴۰۰ هزار پرونده در سال ۹۸ و افزودن بیماری‌های هیپوتیروئیدی، آسم و COPD در پلت فرم جدید نسخه الکترونیک به صورت پایلوت (آزمایشی) نیز در جهت افزایش کارایی مراکز درمانی ملکی انجام پذیرفت.

 

مدیرکل درمان سازمان تامین اجتماعی همچنین با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص تخصیص نیروها ضریب k افزود: انجام فاز نهایی پایلوت نسخ الکترونیک داروخانه در دی کلینیک ابوریحان، توسعه اجرای پزشکان معتمد ماده ۷۰ به استان خراسان جنوبی، بررسی وضعیت خرید تجهیزات مصرفی ارتوپدی و جراحی مغز و اعصاب به منظور بررسی وضعیت حمایت از تولید داخل در خریدهای انجام شده و بازخورد به استان و ساماندهی و هماهنگی جهت استفاده از تجهیزات پزشکی مازاد موجود در مراکز تابعه هم از دیگر اقدامات مهم سازمان تامین اجتماعی در این دولت است.

 

به گفته منوچهری، هماهنگی با هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران برای تامین تجهیزات پزشکی مورد نیاز با نرخ ارز رسمی نیز یکی از اقدامات اثرگذار بخش درمان سازمان تامین اجتماعی است که در دولت تدبیر وامید محقق شد.

 

وی خاطرنشان کرد: تدوین شرح وظایف ادارات کل و حوزه‌های زیر مجموعه معاونت درمان، تدوین شرح وظایف مدیریت‌های درمان بر اساس ساختار تشکیلاتی جدید، تدوین تبصره‌های بودجه حوزه معاونت درمان، تدوین و ارائه برنامه‌های عملیاتی مرتبط با شرح وظایف ادارات حوزه معاونت درمان، اقدامات انجام شده در راستای تعامل با ذینفعان، پیاده‌سازی تفاهم‌نامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای تعیین تکلیف مطالبات معوق مراکز درمانی تابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تحقق همزمان نظام ارجاع، پرونده الکترونیک، خرید راهبردی خدمات و کاهش هزینه‌های غیرضروری درمان نیز با هدف ارتقای بهره‌وری در سال‌های اخیر اتفاق افتاد.

 

اقدامات سازمان تامین اجتماعی در مقابله با اپیدمی کرونا

منوچهری ادامه داد: با شیوع ویروس کرونا تشکیل ستاد مدیریت بحران در معاونت درمان سازمان تامین اجتماعی، تامین تجهیزات پزشکی مورد نیاز مدیریت‌های درمان جهت پیشگیری، اعطای مجوز موقت بکارگیری و تامین نیروی انسانی جایگزین، تامین تن‌خواه مورد نیاز مدیریت‌های درمان برای تامین نیازهای ضروری و پرداخت مزایای انگیزشی و تشویقی به پزشکان و کارکنان نیز به همت معاونت درمان سازمان تامین اجتماعی جهت مقابله با این بیماری انجام گرفت.

 

به گفته وی، اختصاص ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار برای خرید اقلام و تجهیزات مصرفی و غیرمصرفی پزشکی و استفاده از ظرفیت نیروهای بازنشسته بخش درمان کشور به صورت قراردادی با اولویت همکاران بازنشسته بخش درمان سازمان تامین اجتماعی هم در این دولت انجام پذیرفت.

 

منوچهری تصریح کرد: جبران خدمات برخی از پزشکان همکار شاغل در بیمارستان‌های ملکی که با توجه به دستورالعمل ابلاغی اعمال جراحی و تشخیصی آنان متوقف شده است، تا سقف ۴۰ درصد متوسط کارکرد ۶ ماه قبل پزشکان موصوف، ترک تشریفات جهت خرید تجهیزات و امکانات مورد نیاز واحدهای اجرایی در چارچوب برنامه و بودجه مصوب، همراهی با نظام سلامت و مدیریت بحران کشور در پذیرش بیماران مبتلا به کرونا، غیرکرونایی و ارائه خدمات با تعرفه دولتی و مکاتبه برای جذب کمک از محل منابع دولت در این زمینه نیز از اقدامات اساسی بخش درمان سازمان تامین اجتماعی در این دولت است.

 

وی همچنین با اشاره به تخصیص (تا سقف) ۴۰ میلیارد تومان برای بیمارستان میلاد افزود: تشکیل کمیته بحران در ستاد مرکزی در تاریخ ۱۱ بهمن ماه ۹۸، ابلاغ دستور آماده باش کامل جهت مواجهه با تبعات شیوع ویروس کرونا به مدیریت‌های درمان استان‌ها، تفویض ساماندهی و برنامه‌ریزی نیروی انسانی مورد نیاز به مدیریت‌های درمان استان (در بخش درمان مستقیم)، تفویض اختیار نحوه نظارت و بازرسی از مراکز طرف قرارداد به مدیریت‌های درمان استان‌ها (در بخش درمان غیرمستقیم)، ارتقاء آگاهی کارکنان و اعطای مجوز ترک تشریفات خرید اقلام مورد نیاز مراکز سازمان تامین اجتماعی نیز در سال‌های اخیر به مرحله انجام رسید.

 

منوچهری تاکید کرد: اختصاص بالغ بر یک سوم ظرفیت تخت‌های بیمارستانی جهت پذیرش بیماران مبتلا به کرونا و لغو اعمال جراحی و فعالیت‌های الکتیو، ارائه خدمات در تمامی درمانگاه‌ها و کلینیک‌های تابعه سازمان تامین اجتماعی در دو شیفت کاری با توجه به ابلاغ ستاد ملی مقابله با کرونا نیز از قدامات مهم بخش درمان سازمان تامین اجتماعی در مواجهه با کرونا بود.

 

وی ادامه داد: صدور مجوز برای مرکز آزمایشگاه رفرانس و بیمارستان لبافی نژاد به عنوان مرکز پشتیبان انجام خدمات آزمایشگاهی Covid-۱۹ و PCR تست، اختصاص ۲۴۰ میلیارد تومان در اسفند ماه ۱۳۹۸ برای تامین لوازم و تجهیزات مورد نیاز، اخذ مجوز جذب و بکارگیری نیروهای تخصصی و غیرتخصصی با شرایط مشخص به استان‌های با بیشترین مواجهه نیز در سال ۹۸ محقق شد.

 

منوچهری همچنین شناسایی و دعوت از همکاران داوطلب از استان‌ها به استان‌های درگیر بحران (شیوع ویروس کرونا)، الزام همکاری کلیه گروه‌های تخصصی پزشکی در پوشش شیفت‌های بیمارستان، جبران بخشی از زحمات مضاعف همکاران فعال در بحران کرونا از محل ۱ درصد مزایای انگیزشی، غیرشمول و جبران عملکرد پزشکان را نیز از دیگر اقدامات اثربخش این سازمان در دولت دوازدهم عنوان کرد.

 

وی یادآور شد: تمدید اعتبار دفترچه‌های درمان تا پایان اردیبهشت ماه ۱۳۹۹، تجویز داروهای مزمن برای بیماران دارای پرونده مزمن به صورت ۲ ماهه، تمدید اعتبار پرونده‌های دارویی بدون نیاز به مراجعه حضوری بیمار تا پایان شهریورماه، تعیین سقف ریالی قابل تایید از سوی داروخانه‌های طرف قرارداد برای بیماران دارای پرونده ۸۰ میلیون ریال و برای بیماران بدون پرونده ۳۰ میلیون ریال، به تعویق انداختن ارسال اسناد پزشکی و اعطای مجوز افزایش سقف تعدادی و ریالی مراکز طرف قرارداد به مدیریت‌های درمان استان‌ها نیز از دیگر اقدامات بخش درمان سازمان تامین اجتماعی در این دولت است.

 

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی گفت: تعلیق محدودیت زمانی انجام خدمات scan. CT و MRI، توقف معرفی بیمه‌شدگان به مراجع پزشکی (پزشک معتمد، شورا و کمیسیون پزشکی) جهت بررسی استراحت پزشکی و معاینات شروع بیمه، تعلیق برخی از فعالیت‌های بیمه‌گری مانند توقف کلیه بازرسی‌های مرتبط با امور بیمه‌شدگان خاص، دورکاری و تعویق برخی از فعالیت‌های جاری همانند انبارگردانی هم به منظور مقابله با کرونا در دستور کار قرار گرفت.


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------