پیشگیری از ریزش مو با کمک سلول‌های بنیادی



اخبار,اخبار پزشکی,پیشگیری از ریزش مو با کمک سلول‌های بنیادی
پژوهشگران آلمانی و فنلاندی در بررسی جدیدی نشان داده‌اند که شاید با ایجاد تغییراتی در سلول‌های بنیادی بتوان از ریزش مو پیشگیری کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از مدیکال‌اکسپرس، پژوهشگران "دانشگاه کلن"(University of Cologne) آلمان و "دانشگاه هلسینکی"(University of Helsinki) فنلاند، مکانیسمی را کشف کرده‌اند که جلوی از دست دادن مو را می‌گیرد. آنها دریافتند سلول‌های بنیادی فولیکول مو که برای رشد دوباره مو ضروری هستند، می‌توانند با تغییر حالت متابولیک مو در واکنش به تراکم پایین اکسیژن در این بافت، عمر آنها را افزایش دهند.

 

بافت‌هایی مانند پوست و فولیکول‌ موهای آن، روزانه در معرض تغییرات محیطی مانند پرتو فرابنفش قرار می‌گیرند. ماده آسیب‌دیده به صورت پیوسته پاکسازی و بازسازی می‌شود. ماده مرده، توسط سلول‌های بنیادی جایگزین می‌شود. فعالیت بافت‌، به سلامت و عملکرد سلول‌های بنیادی وابسته است و کاهش تعداد آنها به پیری ختم می‌شود. "سارا ویکستروم"(Sara Wickström)، از پژوهشگران این پروژه گفت: اگرچه نقش سلول‌های بنیادی در روند پیری ثابت شده است اما اطلاعات کمی در مورد مکانیسمی که این سلول‌های مهم را در بلندمدت حفظ می‌کند، وجود دارد. فولیکول مو با سلول‌های بنیادی قابل شناسایی خود می‌تواند یک مدل بی‌نقص برای بررسی این موضوع باشد.

 

پژوهشگران برای درک اینکه چه چیزی عملکرد سلول‌های بنیادی را از عملکرد "سلول‌های دختر"(daughter cells) متمایز ساخته است، ویژگی‌های متابولیکی سلول‌ها را بررسی کردند. در همهٔ انواع تقسیم سلولی، سلولی را که در حال تقسیم است، سلول مادر و سلول‌های حاصل از تقسیم را سلول‌های دختر می‌نامند. دکتر "کریستین کیم"(Christine Kim)، از پژوهشگران این پروژه گفت: بررسی‌ها نشان داده‌اند که سلول‌های بنیادی و سلول‌های دختر، ویژگی‌های متابولیک مجزایی دارند. بررسی‌های ما نشان می‌دهند که یک مولفه مولکولی موسوم به "Rictor" نقش مهمی بر عهده دارند اما این نقش کمتر درک شده است.

 

پژوهشگران در بررسی‌های جامع‌تر نشان دادند که کاهش سلول‌های بنیادی، به خاطر فقدان انعطاف‌پذیری متابولیک است. سلول‌های بنیادی در پایان هر چرخه احیا که طی آن، موی جدید ساخته می‌شود، به جایگاه مخصوص خود بازمی‌گردند و فعالیت را از سر می‌گیرند. دکتر "ژیاولی دینگ"(Xiaolei Ding)، از پژوهشگران این پروژه گفت: یافته اصلی پژوهش ما این است که این قابلیت برگشت‌پذیری سلول‌ها نیازمند این است که سوخت و ساز گلوتامین و تنفس سلول‌ها باید به فرآیند قندکافت تغییر کند. سلول‌های بنیادی، در محیطی با اکسیژن پایین ساکن هستند؛ بنابراین از گلوکز به جای گلوتامین به عنوان منبع کربن برای تولید انرژی و پروتئین استفاده می‌کنند. این تغییر به خاطر تراکم پایین انرژی و سیگنال‌دهی Rictor رخ می‌دهد. از بین رفتن Rictor، به نقص توانایی برگشت‌پذیری سلول و از دست دادن مو منجر می‌شود.

 

پروفسور "سابین امینگ"(Sabine Eming)، از پژوهشگران این پروژه گفت: هدف اصلی ما این است که در آینده، یافته‌های این پژوهش را به زیست‌شناسی سلول بنیادی انسان انتقال دهیم تا شاید بتوانیم با کمک دارو از پیر شدن فولیکول مو پیشگیری کنیم.

 

این پژوهش، در مجله "Cell Metabolism" به چاپ رسید.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------