ویروس ها چگونه از طریق بزاق منتقل می شوند؟



انتقال ویروس از طریق بزاق،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
نتایج مطالعه ‌ای جدید که روی موش‌ ها انجام شده، نشان می‌ دهد که ویروس ‌های دستگاه گوارش مانند نوروویروس و روتا ویروس ممکن است از طریق بزاق منتقل شوند. این موضوع اهمیت زیادی در کنترل و درمان بیماری ها دارد.

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران طی مطالعات جدید خود دریافتند بسیاری از ویروس های دستگاه گوارش از طریق بزاق منتقل می شوند. این یافته ‌ها مسیر ناشناخته ‌ای از انتقال این گروه از ویروس‌ ها را نشان می‌ دهند، که ممکن است به این معنی باشد که اقدامات برای مهار انتشار ویروس نیاز به تکنیک‌های بهداشتی بهبود یافته دارد.

 

ویروس‌ های گوارشی که عمدتا منجر به بیماری های روده می شوند، معمولا باعث درد معده، استفراغ و اسهال می ‌شوند و تاکنون تصور می شد که از طریق آلودگی های ناشی از مدفوع پخش شوند. تصورات پیشین نشان می داد ویروس‌ های موجود در مدفوع یک میزبان از روش هایی مختلف و برای مثال از طریق غذای آلوده وارد میزبان دیگر شده و در روده تکثیر می ‌شوند.  این ویروس ها سپس در مدفوع میزبان جدید تکثیر شده و چرخه گسترش و انتقال آن ادامه می یابد.

 

اگرچه RNA ژنومیک ویروس های روده ای در بزاق افراد آلوده شناسایی شده است، اما تا امروز چنین مشاهداتی به آلاینده های روده نسبت داده شده است.

 

 یافته های جدید تیمی از پژوهشگران به سرپرستی نیهال آلتان بونت (Nihal Altan-Bonnet) و همکارانش شواهدی ارائه می دهند که نشان می دهد ویروس های روده ای غدد بزاقی موش ها را آلوده می کنند و این بزاق می تواند عفونت را به دیگران منتقل کند.

 

نویسندگان مشاهده کردند که چند روز پس از تلقیح نوزادان موش با نوروویروس موش یا روتا ویروس، مادران آنها نیز علائم عفونت را نشان دادند. طی این مطالعه، آر ان ای ژنومی از نوروویروس یا روتاویروس موش در غدد پستانی مادران یافت شد، که نشان می ‌دهد این مکان ممکن است محل تکثیر ویروس روده باشد و بنابراین مشخص می شود نوزادانی که شیر می ‌خورند ممکن است عامل این انتقال باشند

 

بررسی های بعدی نشان داد در برخی موش‌های بالغ، سویه ‌های نوروویروس موشی یا روتا ویروس در غدد بزاقی تکثیر می ‌شوند و تلقیح نوزادان با بزاق بزرگسالان آلوده منجر به عفونت شد.

 

این کشف که ویروس های روده ای در غدد بزاقی تکثیر می شوند ممکن است پیامدهایی بسیار مهم برای مطالعه ویروس ها و درمان های بالقوه انواع بیماری های گوارشی داشته باشد. پژوهشگران می گویند  یافته های جدید آن ها نشان می دهند که غدد بزاق و ارگانوئیدهای مشتق شده از سلول های غدد بزاقی موش یا انسان، می توانند به ترتیب برای پرورش نورویروس های موش و انسان استفاده شوند.

 

این سیستم‌ ها ممکن است جایگزین ارزان ‌تر و ساده ‌تری برای سیستم‌ های ارگانوئیدی روده باشند که در حال حاضر برای تکثیر نورویروس برای اهداف تحقیقاتی استفاده می‌ شوند.

 

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی  Nature منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------