آنفلوآنزا در اصفهان اوج گرفت/ یک پزشک: الان با مخلوطی از ویروس‌ها مواجه هستیم



آنفلوآنزا،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: موارد ابتلا به بیماری‌های تنفسی ویروسی بویژه «آنفلوآنزا» از سه هفته گذشته تاکنون در استان افزایش یافته است و بیشتر مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی، کودکان هستند.

پژمان عقدک روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: حدود ۴۰ درصد از بیماری‌های دستگاه تنفسی فوقانی در استان در زمان حاضر مربوط به آنفلوآنزا، پنج درصد کووید-۱۹ و بقیه آنها ویروس های سرماخوردگی است.

 

وی با اشاره به افزایش موارد سرپایی و بستری بیماری‌های تنفسی ویروسی در اصفهان اظهار کرد: موج جدید بیماری‌های تنفسی در زمان حاضر شدت یافته است و احتمال دارد تا پایان سال ادامه داشته باشد.

 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: بیمارستان‌های استان آمادگی لازم برای پذیرش بیماران سرپایی و بستری را دارند.

 

عقدک با بیان اینکه آنفلوآنزا دارای علائمی مانند تب طولانی، تب و لرز زیاد، تب ناگهانی، بدن درد، سرد درد، کمر درد و سُرفه‌های ماندگار است، گفت: اگر فردی دارای بیماری زمینه‌ای مانند دیابت یا تنفسی مانند آسم و برونشیت مُزمن باشد، ماندگاری سُرفه‌ها در او بیشتر است.

 

وی با اشاره به اینکه بیماری‌های ویروسی بصورت فرد به فرد منتقل می‌شود، هشدار داد: رفت و آمد زیاد، حضور در فضاهای جمعی و رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی، احتمال انتقال این ویروس‌ها را افزایش می‌دهد.

 

عقدک ادامه داد: ترس مردم از کرونا ریخته و تصور می‌کنند که فقط بیماری کووید-۱۹ مهم است در حالی که آنفلوآنزا نیز بیماری مهمی به‌شمار می‌آید که باید خود را در برابر آن محافظت کنیم.

 

وی با بیان اینکه تب طولانی‌مدت در آنفلوآنزا ممکن است پنج تا هفت روز طول بکشد، گفت: لازم است این تب طولانی با دارو کنترل شود اما اگر بیمار دچار عفونت میکروبی نیز شود، ممکن است زمان تب طولانی‌تر شود که در این صورت باید بطور مرتب تحت نظارت پزشک بود.

 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به مردم توصیه کرد که اگر دارای علائم سرماخوردگی هستند در خانه بمانند، مایعات، میوه، سبزی و غذاهای تقویتی مصرف کنند و اگر ناچار به خروج از منزل هستند ماسک بزنند و فاصله ۲ متری با دیگران را رعایت کنند.

 

عقدک از خانواده‌ها بطور اکید درخواست کرد که فرزندان خود را در صورت داشتن علائم سرماخوردگی به مدرسه نفرستند.

 

وی درباره میزان مرگ و میر ناشی از آنفلوآنزا نیز گفت: این بیماری هر سال مرگ و میر دارد اما گزارشی از اوج گرفتن آن در سالجاری در اصفهان نداشتیم.

 

 ***

 

یک پزشک: الان با مخلوطی از ویروس‌ها مواجه هستیم

این روز‌ها کافیست تا سر کوتاهی به مراکز درمانی بزنیم و جمعیت قابل توجه مبتلا به کرونا و آنفولانزا را‌ ببینیم. جمعیتی که چندان مورد پذیرش قرائت رسمی سیستم درمان نیستند و کماکان کتمان شرایط سخت بیماری‌های مختلف در ۶ماه اخیر ادامه دارد.

 

به جهت بررسی موضوع فوق، انتخاب گفت و گویی با هادی یزدانی، پزشک و فعال سیاسی، انجام داده که در ادامه مشروح آن‌ را می‌خوانیم:

 

*آنفولانزا جدیدی که اخیرا از همه‌گیری آن صحبت می‌شود چه تفاوتی با کرونا دارد و همه‌گیری آن چگونه است؟

عفونت‌های حاد تنفسی که شش ماه است شاهد آن هستیم موج‌های مختلفی داشته است. اوایل پاییز با موجی مواجه بودیم که بیشتر بیماران مبتلا به آنفولانزا بودند، سپس این موج به سمت کووید متمایل شد و الان دوباره بیشتر بیماران به خصوص اطفال دچار آنفولانزا هستند.

 

این بیماری جز عفونت‌های حاد تنفسی هستند و مرز‌های ظریف بالینی با کرونا دارند و از روی علائم بالینی نمی‌توان با قطعیت متوجه شد که با چه بیماری‌ای مواجه هستیم. شروع آنفولانزا اصولاً ناگهانی است در صورتی که کرونا به مرور فرد را بیمار می‌کند. سیر کرونا بطئی است ولی آنفولانزا یک سیر سریع را طی می‌کند و تب و لرز‌های شدید دارد. علائم گوارشی و دردهای جسمی بیشتری در آنفولانزا شاهد هستیم. در هر حال هر دو عفونت ویروسی هستند و اصول درمانی یکسانی دارند.

 

از نظر همه‌گیری سیری که امسال در پاییز و زمستان با آن مواجه بودیم مشابه سیر در تمام‌ دنیاست. ما الان با مخلوطی از ویروس‌ها مواجه هستیم. برخی می‌گویند ما با «سوپ ویروس» مواجه شدیم. در چین هم چند ماه گذشته بحث باکتری های مایکوپلاسمایی بود که شاید بین بیماران داخل کشور ما هم وجود داشته باشند.

 

*اقدامات جبرانی برای عدم ابتلا چیست؟

همیشه در عفونت‌های تنفسی دوری از فرد مبتلا و جداسازی‌ بیمار نکته‌ی مهمی است.قبلا این مسائل جدی گرفته نمی‌شد چون رینو ویروس‌ها که مسئول ابتلا به سرماخوردگی بودند اینقدر قدرت همه‌گیری نداشتند. در کل‌ اصل ماجرا دوری از فرد بیمار و رعایت اصول بهداشتی کلی از جمله شستن دست و زدن ماسک و دوری از مکان‌های شلوغ است. البته ما در آنفولانزا یک درمان اختصاصی داریم و کپسول های تامی فلو تجویز می شود که هم برای پیشگیری و هم برای درمان است. افراد در معرض خطر با ریسک بالا می‌توانند تامی‌فلو مصرف کنند که البته کمبود آن در کشور مشهود است.

 

*درصورت ابتلا چه اقداماتی باید‌ انجام شود؟

در صورت ابتلا به هرکدام از این بیماری‌ها، اصل مسئله که مردم گاهی به آن توجه ندارند استراحت است. استراحت و مصرف مایعات بخش اعظمی از روند درمان است. برای کرونا و آنفولانزا در دنیا درمان‌های اختصاصی مختلفی وجود دارد مثل پکسلووید، رمدسیویر و تامی فلو. در ایران ما برای بیماران اغلب درمان علامتی انجام می‌دهیم و نسبت به علائم بیمار دارو‌های مرسوم را تجویز می‌کنیم. نکته مهم این است که آنتی بیوتیک‌ها هیچ جایگاهی در درمان این بیماری‌ها ندارند. در کرونا البته کورتون‌ها بخشی از درمان بیماران دچار درگیری ریوی و افت اکسیژن بستری در بیمارستان است اما برای آنفولانزا نه تنها سودی به بیمار نمی‌رساند که او را در معرض ابتلا به عفونت‌های باکتریال قرار می‌دهد.

 

*چرا مجددا مانند کرونا این سویه نیز کتمان می‌شود؟

به نظر می‌رسد کتمان واقعیت و کتمان مشکل و مسئله به بخشی از روش مدیریتی مدیران کشور تبدیل شده است. البته در کرونا تا زمانی در تمام جهان این بیماری انکار شد اما از جایی به بعد نتوانستند انکار کنند. متاسفانه این کتمان حقیقت آسیب بالایی به سیستم درمانی و بخش‌های سرپایی ما زد. بخش سرپایی ما ۶ماه است که در وضعیت بحرانی به سر می‌برد و فشار زیادی وارد می‌کند. با به رسمیت شناختن مسئله و اعلام اینکه با موج آنفولانزا و کرونا مواجه شدیم بهتر می‌شد وضعیت را مدیریت کرد.

 

زنجیره اصلی انتقال ما در این دوره کودکان بودند و در اصفهان بالای صد درصد تخت‌های اطفال در شهر پر است. اگر کودکی امروز در اصفهان دچار مشکل شود باید دنبال تخت بستری برای او بگردیم. وقتی زنجیره اصلی انتقال در مدارس است و اوج مجدد وجود دارد و علائم شدید در کودکان داریم و دنیا هم دقیقاً نمی‌داند با چه چیزی مواجهیم بهتر بود مدارس تعطیل می‌شد و ماجرا به رسمیت شناخته می‌شد. در پاییز و زمستان امسال باید چند هفته مدارس تعطیل می‌شد اما این کار اصلا انجام نشد. کشور درگیر مسائلی است که سلامت دغدغه حکومت و بخشی از مردم نیست. ترس از مرگ کرونا مقداری مسئله را مدیریت کرد اما الان اینطور نیست. 

 

*آیا دستورالعمل مشخصی برای درمان این بیماری‌ها صادر شده است؟

بله آنفولانزا پروتکل خود را دارد. شما وقتی با چنین بیماری‌هایی مواجه می‌شود که هر روز سخت تر می‌شوند باید دستورالعمل‌ها روزآمد شود. اما بخشی از مسئله در وزارت بهداشت است و بخش دیگر باید هماهنگی بین بخشی در سطوح مختلف باشد مثلا تعطیلی مدارس و سیستم آموزش آنلاین که انجام نمی‌شود. در وزارت بهداشت تمام دستورالعمل‌ها وجود دارد و سیستم درمانی ما به دلیل اینکه منابع و رفرنس‌های ما جهانی است به علم روز متصل است و چیزی جدا از دنیا نیستیم. البته بماند ضرباتی که طب سنتی به ماهیت درمان می‌زند اما از نظر علمی به جهان متصل هستیم و لذا از نظر دستورالعمل‌های درمانی و بهداشتی ما مشکل خاصی نداریم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------