چهار سال بعد از اعلام رسمی؛ افشاگری یک مقام مسئول از زمان ورود کرونا به ایران



کرونا در ایران،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
علیرضا رئیسی از زمان ورود کرونا به ایران پرده برداشت.

امروز سالگرد اعلام رسمی شناسایی ویروس کرونا در ایران است.

 

چهار سال قبل اعلام شد اولین استان‌هایی که ویروس کرونا در آن‌ها شناسایی شد قم و گیلان بود. چینی‌ها تا زمان اعلام، مدت طولانی مخفی کرده بودند. ما رفت و آمد زیادی به‌چین داریم. اولین مورد کرونا در شهر یا استانی بوده که ممکن است ما اسمش را ندانیم. یعنی فرضا کسی به‌چین رفته و کرونا گرفته ولی ما نفهمیدیم. الان می‌گوییم اولین مورد در قم یا گیلان بوده، چون شیوع و تراکم آنجا بیشتر بود.

 

سال ۱۳۹۸ بود که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد، ویروسی که کشور به کشور را فتح کرد و شهر به شهر را آلوده، از کمبود مواد ضد عفونی کننده و ماسک گرفته تا مرگ‌ومیرهای تلخ چند هزار نفری همگی از روزهای سخت قرنطینه و رعایت فاصله اجتماعی به‌یاد مانده است؛ روز سی‌ام بهمن‌ سال ۱۳۹۸ به‌طور رسمی اعلام شد ویروس کرونا در ایران شناسایی شده است، حالا بعد از چهار سال معاون بهداشت وزارت بهداشت در دولت دوازدهم پرده از اعلام ورود کرونا به ایران برداشت.

 

علیرضا رئیسی در گفت‌وگویی به خبرآنلاین گفت: «هنوز خیلی‌ها می‌گویند کرونا زودتر آمده بود ولی این‌ها به‌مردم نمی‌گفتند، ما تست نداشتیم که بدانیم کرونا آمده است.»

 

او در پاسخ به این پرسش که کرونا زودتر از اعلام رسمی وارد ایران شده بود؟ بیان کرد: «حتما آمده بود. این جای مخفی کردن ندارد. زمانی ما می‌توانیم تشخیص بدهیم که تست داشته باشیم.»

 

رئیسی ادامه داد: «درباره زمان ورود کرونا به ایران ما می‌توانیم حدس بزنیم، تست هم نداشتیم که بگوییم مخفی کرده باشیم. تظاهرات بالینی بیماری هم باید تکرار شده باشد تا بیماری را به‌کرونا منتسب کنیم. اگر یک نفر در نیمه اول سال ۹۸ از من پزشک می‌پرسید علایم کرونا چیست؟ من جوابی نداشتم. ویروس کرونا در کتاب‌های مرجع، یک پاراگراف توضیح داشت. کسی کرونا را نمی‌شناخت که تظاهرات بیماری را بشناسد. مثلا کسانی هستند که می‌گویند شهریوریا آبان سال ۹۸ یک سرماخوردگی گرفتم که خوب نمی‌شد و امثال همین تجربه‌ها، خب بعدها معلوم شد که کرونا بوده است.»

 

او درباره شناسایی اولین رد مبتلا به کرونا در ایران گفت: «اولین تستی که وارد کشور شد یک روز قبل از اعلام بیماری بود. حدود آخر بهمن وارد شد که تست هم خیلی دقیق نبود. بعدا دقیق‌تر شد. این که وزارت بهداشت موضوع را مخفی کرده باشد، واقعا این‌طور نبود که ما تشخیص داده باشیم و نگوییم. من شهادت می‌دهم اولین موردی که کشف کردیم، اعلام کردیم. این‌که قبلا بوده و ما برای شناسایی دسترسی نداشتیم، بحث دیگری است.»

 

چین مخفی کاری کرد!

چهار سال قبل اعلام شد اولین استان‌هایی که ویروس کرونا در آن‌ها شناسایی شد قم و گیلان بود، رئیسی در این‌باره به خبرآنلاین گفت: «حدس و گمان من بسته به‌دو چیز است. یکی اینکه چینی‌ها چه زمانی بیماری را مخفی کردند؟ من حدس می‌زنم چینی‌ها تا زمان اعلام، مدت طولانی مخفی کرده بودند. ما رفت و آمد زیادی به‌چین داریم. اولین مورد کرونا در شهر یا استانی بوده که ممکن است ما اسمش را ندانیم. یعنی فرضا کسی به‌چین رفته و کرونا گرفته ولی ما نفهمیدیم. الان می‌گوییم اولین مورد در قم یا گیلان بوده، چون شیوع و تراکم آنجا بیشتر بود. حرفم این است که ممکن بود اولین مورد در این دو استان نبودند، اما در هرحال به محض انجام تست این دو استان به عنوان اولین استان‌ها اعلام شد.»

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------