ارتباط بین کووید۱۹ و بی‌خوابی



کرونا،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
متخصصان در ویتنام ارتباط بین موارد ابتلا به کووید۱۹ و مشکلات خواب در بیماران را کشف کردند.

به گزارش ایسنا، از ۱۰۵۶ بیمار مبتلا به کووید۱۹ غیر بیمارستانی که در این مطالعه بررسی شدند، ۷۶.۱ درصد گزارش کردند که بی خوابی را تجربه کرده اند. همچنین از بین کسانی که مشکل خواب را گزارش کردند، ۲۲.۸ درصد به بی خوابی شدید مبتلا بودند.

 

متخصصان گزارش دادند: یک سوم از شرکت‌کنندگان کیفیت خواب بدتر، مدت زمان خواب کوتاه‌تر و سخت‌تر به خواب رفتن را گزارش کردند و نیمی از آنها شب‌ بیداری‌های بیشتری را پس از عفونت کووید۱۹ تجربه کردند. همچنین شرکت کنندگان مبتلا به افسردگی یا اضطراب نیز به طور قابل توجهی احتمال بیشتری برای ابتلا به بی خوابی داشتند.

 

به گفته متخصصان، یافته‌های این مطالعه تا حد زیادی با آنچه پزشکان معالج بیماران کووید۱۹ مشاهده کرده‌اند، هماهنگ است.

 

این متخصصان افزودند: بنابراین پس از عفونت سارس-کوو-۲ مطمئناً مسائل عصبی شناختی زیادی وجود دارد.

 

در همین حال، متخصصان این مطالعه به این نتیجه رسیدند که حتی بیماران کرونایی که علائم آن‌ها خفیف بوده و نیازی به بستری شدن نداشتند هم با بی خوابی روبرو هستند. آنها همچنین گفتند که ارتباط قابل توجهی بین افسردگی و اضطراب در مورد بی خوابی مرتبط با کووید۱۹ وجود دارد.

 

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، برای انجام این مطالعه، متخصصان شدت بی خوابی را در بین ۱۰۶۸ بیمار در جمعیت عمومی ویتنام اندازه گیری کردند. شرکت‌کنندگان در این مطالعه بهبودیافتگان کووید۱۹ حداقل ۱۸ ساله بودند که در شش ماه گذشته بدون بستری شدن ناشی از این ویروس بهبود یافته بودند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------