سازمان جهانی بهداشت: داروی ضد انگلی ایورمکتین را برای درمان کرونا استفاده نکنید



سازمان جهانی بهداشت,اخبار امروز,اخبار جدید
سازمان جهانی بهداشت توصیه کرد داروی ضد انگلی ایورمکتین در بیماران کووید-۱۹، به جز در کارآزمایی‌های بالینی، مصرف نشود، چرا که هنوز شواهدی درباره سودمندی آن وجود ندارد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز  این توصیه سازمان جهانی بهداشت به دنبال توصیه مشابه آژانس دارویی اروپا در هفته پیش در همین مورد است. سازمان غذا و داروی آمریکا نیز توصیه کرده است داروی ایورمکتین در بیماران کووید-۱۹ مصرف نشود.

 

قرص‌های ایورمکتین برای درمان عفونت برخی از کرم‌های انگلی و نیز برای درمان انگل‌ها در حیوانات تایید شده‌اند. شرکت مرک که تولیدکننده ایورمکتین است نیز گفته است بررسی‌اش از بی‌خطربودن و اثربخشی این دارو در کووید-۱۹ حمایت نمی‌کند.

 

جانت دیاز، مقام سازمان جهانی بهداشت در بخش پاسخ مراقبت بالینی به خبرنگاران گفت: «این توصیه درباره همه بیماران کووید-۱۹ با هر شدت بیماری صادق است» چرا که شواهدی قوی درباره سودمندی ایورمکتین در این بیماران وجود ندارد.

 

بازبینی سازمان جهانی بهداشت بر اساس بررسی ۱۶ کارآزمایی بالینی استفاده از ایورمکتین در ۲۴۰۰ نفر شامل مقایسه این دارو با داروی هیدروکسی کلروکین، یک داروی قدیمی ضد مالاریا است که  اثربخشی آن هم در درمان کووید-۱۹ رد شده است. شمار بررسی‌های ایورمکتین که با کنترل دارونما انجام شده باشند، بسیار اندک است.

 

بران روشورگ، استادیار دانشگاه مک‌مستر  کانادا و یکی از روسای هیاتی در سازمان جهانی بهداشت که ایورمکتین را بازبینی کرد، گفت: «ما یقینا به داده‌های بیشتری نیاز داریم تا بتوانیم تصمیمی آگاهانه در این باره بگیریم.»

 

او گفت داده‌های در دسترس فعلی بسیار پراکنده و احتمالا بر اساس شانس هستند، اما افزود که این دارو هنوز استحقاق «انجام کارآزمایی‌های بالینی با کیفیت بالای قابل‌اعتماد» را دارد.

 

به گفته او در بیمارانی که به طور اتفاقی ایورمکتین دریافت کرده بودند، افزایش عوارض جانبی از جمله اختلالات گوارشی و سردرد مشاهده شده است.

 

او گفت که در سراسر جهان ۶۶ کارآزمایی بالینی با ایورمکتین ثبت شده است که شامل ۶۰۰۰۰ مشارکت‌کننده می‌شوند، بنابراین ممکن است در آینده  داده‌های بیشتری درباره تاثیر این دارو بر کووید-۱۹ به دست آید.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------