زنگ خطر کمبود داروهای شیمی‌درمانی



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,شیمی‌درمانی

 

زنگ خطر دارو براي درمان بيماران سرطاني به‌صدا درآمده است و بسياري از مراکز درماني داروهاي شيمي‌درماني ندارند. چندي پيش متخصصان حوزه سلامت از آمار نگران‌کننده شيوع سرطان خبر داده و هشدار داده بودند اگر وضع به همين شکل ادامه پيدا کند مرگ و مير ناشي از ابتلا به سرطان نيز سرعت خواهد گرفت.

 

روز گذشته رئيس فراکسيون غذا و دارو مجلس اين کمبود دارو را در کشور تاييد کرد و با يادآوري اين نکته که 20 قلم دارويي درکشور کمبود داريم، گفت: تامين داروهاي خاص و شيمي‌درماني بايد بيشتر مورد توجه قرار گيرد. همايون هاشمي همچنين به صحبت‌هاي برخي مسئولان وزارت بهداشت که اعلام ‌کرده‌اند کمبود دارو نداريم، اشاره کرد و گفت: «اين گفته درست نيست و در شرايط تحريمي سختي قرار داريم.

 

تامين داروهاي خاص و شيمي‌درماني بايد بيشتر مورد توجه قرار گيرد. بايد ارز آنها در زمان مناسب تامين شود تا مردم دچار سردرگمي و مشکل نشوند و واحدهاي درماني بتوانند به‌درستي خدمات‌رساني کنند.» چندي پيش نيز ابوالفضل اصلاني، معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشکي اصفهان با اعلام اينکه فقط سه درصد نياز دارويي از خارج کشور تامين مي‌شود، گفت: هم‌اکنون حدود 21 قلم کمبود دارويي در اصفهان داريم که اغلب اقلام وارداتي و برندهاي کمياب هستند. تحريم آمريکا عليه ايران در زمينه کالاهاي اساسي موضوع تازه‌اي نيست و پيش ‌از‌ اين نيز، بارها به طرق مختلف اين مساله اثبات شده است. دولت وقت آمريکا هرگز زير بار اين موضوع نرفته است؛ اما رسانه‌هاي غربي بارها در ‌اين ‌باره نوشته‌اند.

 

تحريم‌هاي شديد بانکي و تهديد ثانويه شرکت‌هايي که با ايران همکاري مي‌کنند، تقريبا همکاري شرکت‌هاي دارويي را با ايران ناممکن کرده است. قبلا نيز نيويورک‌تايمز در‌ اين ‌باره گزارش‌هايي منتشر کرده که نشان مي‌دهد آمريکا به شديدترين شکل ممکن دارو و غذا را براي ايران تحريم کرده است. اين در حالي است که ماه گذشته وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي در پي مذاکرات به عمل آمده در جلسات قرارگاه تامين دارو و تجهيزات پزشکي، طي نامه‌اي به مديرکل سازمان جهاني بهداشت ضمن تشريح تاثير اقدامات آمريکا در تحريم دارو و تجهيزات پزشکي روي بيماران ايراني، خواستار اقدام ضروري اين سازمان بين‌المللي براي پايان دادن به نقض قوانين بين‌المللي از سوي آمريکا شده است.

 

مشکلات توليد دارو در داخل کشور

صابر نامي، دبير اجرايي سنديکاي توليدکنندگان مواد شيميايي، دارويي و بسته‌بندي دارويي درباره توليد مواد اوليه دارو در ايران، معتقد است که بيش از نيمي از مواد اوليه داروها در کشور توليد مي‌شوند: مواد موثر 5/69 درصد داروها در داخل کشور توليد مي‌شوند. صد‌در‌صد ملزومات بسته‌بندي هم توليد داخلي هستند. توليد مواد اوليه شامل داروهاي OTC (داروهاي اساسي) و داروهايي براي بيماري‌هاي خاص مي‌شود.

 

او درباره حدود 30 درصد مواد اوليه‌اي که در ايران تهيه نمي‌شود، مي‌گويد: به لحاظ علمي توانايي توليد آن 30 درصد را هم داريم اما سرمايه‌گذاري در اين بخش انجام نمي‌شود و اين موضوع به موارد مختلفي ارتباط دارد که يکي از آنها اين است که چون نياز کشور در اين زمينه اندک است شرکت‌هاي دارويي تمايلي براي سرمايه‌گذاري براي توليد اين‌گونه داروها ندارند. قسمت بزرگي از اين درصدي که گفتم از کشورهاي چين و هند وارد ايران شده و بخش ديگري هم از کشورهاي اروپايي مانند آلمان به ايران صادر مي‌شوند. درواقع بخشي از داروهاي بيماري‌هاي خاص که شامل بيماري‌هايي مانند سرطان مي‌شوند، در ايران تهيه نمي‌شوند.

 

 

آرمان ملي/رها معيري 

 

 

 

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------