اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

راه‌اندازی "سامانه ١٢٣ کرونا" برای مراقبت بیماران در منزل



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, کرونا
"سامانه 123 کرونا" با همت اتاق فکر کارشناسی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به نیاز مراقبت از راه دور، خودمراقبتی و پایش بیماران دارای علایم خفیف و موارد مشکوک یا بدون علامت کرونا در منزل توسط پزشکان و مراقبان سلامت، راه‌اندازی شد. 

به گزارش ایسنا، دکتر سالار ارزیده معاون آموزشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی و از طراحان اصلی  "سامانه 123 کرونا"، با اشاره به خدمات و پتانسیل‌های این سامانه، اظهار کرد: بر اساس آمارهای جهانی بیش از 80 درصد مبتلایان عفونت ویروسی کرونا نیاز به بستری در بیمارستانها ندارند و تنها با پایش، خودمراقبتی، رعایت اصول بهداشتی، خودقرنطینگی و درمان علامتی تحت نظر پزشک بهبود می‌یابند. در این راستا، چک لیست‌ها و فرم‌های طراحی شده در این سامانه کمک می‌کند تا شرایط برای طی دوره قرنطینه و خودمراقبتی بیماران و افراد مشکوک در منازل به بهترین و ایمن‌ترین روش، مهیا شود.

 

وی ادامه داد: این روزها که تعداد مبتلایان و افراد در معرض خطر کرونا در کشور رو به افزایش است،د این سامانه می‌تواند در کاهش بار بیماران و مراجعه کنندگان به بیمارستانها و مراکز درمانی نقش تاثیرگذاری داشته باشد.

 

"سامانه 123 کرونا" برای چه کسانی کاربرد دارد؟

وی با بیان اینکه کاربرد این سامانه برای دو گروه است، اظهار کرد: دسته اول پزشکانی هستند که مایلند بیماران خفیف و بدون علامت یا موارد مشکوک را در منزل و از راه دور پایش کنند. در این روش، ثبت‌نام  بیمار توسط پزشکان و مراقبان و با ثبت ارزیابی‌های اولیه انجام شده، سپس اطلاعات دسترسی سامانه برای بیمار  پیامک می‌شود. بیمار روزانه لیست موارد نیازمند به مراقبت را در پروفایل خود مشاهده کرده و پس از انجام، آنها را در پروفایل خود تایید کرده و تیک می‌زند. همچنین پزشک یا مراقب سلامت، روزانه ضمن تماس با بیمار و پایش وضعیت علایم، اطلاعات را در پروفایل وی ثبت می‌کند. به این ترتیب تعداد زیادی از بیماران خفیف و ملایم می‌توانند در منزل و تحت نظر پزشکان و مراقبان سلامت، مسیر بهبودی را مادامی که وضعیت آنها تشدید نشده طی کنند. البته هر گاه شرایط اورژانسی پیش بیاید، ضمن تماس با اورژانس، بیمار برای ادامه درمان هدایت خواهد شد.

 

دسته دیگر کسانی هستند که با موارد مثبت یا مشکوک مواجهه داشته‌ و تمایل دارند مطابق راهنماهای وزارت بهداشت اقدام به قرنطینه و خودمراقبتی اختیاری در منزل کنند. این افراد پس از ثبت‌نام در سامانه، بازه قرنطینه خود را انتخاب و شروع به خودمراقبتی می‌کنند.  در این روش روزانه لیست موارد نیازمند مراقبت در پروفایل افراد ثبت شده و آنان باید ضمن مراعات و انجام این موارد، آنها را در پروفایل خود تیک زده و تایید کنند.  به این ترتیب در داشبورد پروفایل خود، روزهای باقیمانده تا پایان مدت قرنطینه و روزهای مراعات شده را مشاهده و دنبال می‌کنند.

 

دکتر ارزیده با تاکید بر اینکه کلیه متقاضیان باید ابتدا با استفاده از سامانه غربالگری و مراقبت کرونا وزارت بهداشت به نشانیsalamat.gov.ir  یک خودارزیابی انجام دهند، تصریح کرد: بر این اساس افراد دارای شرایط حاد باید مطابق توصیه سامانه وزارت بهداشت، حتما به مراکز درمانی معرفی شده مراجعه کنند، اما اگر مطابق راهنماهای سامانه نیازمند خودمراقبتی در منزل باشند، می‌توانند ضمن ثبت‌نام در "سامانه 123 کرونا" به نشانی 123corona.com با مراعات دستورالعمل‌ها و چک لیست‌های کنترلی این سامانه، مسیر بهبودی خود را با سهولت و دقت بیشتری طی کنند.

 

پایش روزانه بیمار توسط پزشکان در هر نقطه کشور

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به بخش "پایش روزانه بیمار توسط پزشک"، اظهار کرد: در قالب این سامانه کلیه پزشکان سراسر کشور به صورت رایگان می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه نسبت به ثبت اولیه بیماران خود برای پایش و مراقبت در منزل اقدام کنند. این پزشکان با ثبت بیماران و تعیین بازه خودمراقبتی برای آنان، می‌توانند ضمن اطمینان از رعایت چک لیست‌های خودمراقبتی توسط بیمار، علایم و نشانه‌های بیماری، دارویی و سیر بهبود بیمار را به صورت تلفنی پایش و در پرونده ثبت کنند تا از این طریق بیمار بتواند روند حرکت به سمت بهبودی کامل را در محیط امن منزل طی کند و فقط در صورت بروز علایم و نشانه‌های حاد از منزل خارج و به مراکز درمانی مراجعه کند.

 

وی ادامه داد: همچنین تلاش داریم با ساماندهی پزشکان و مراقبان سلامت داوطلب، امکان ثبت‌نام پزشکان و مراقبان سلامت برای ارایه مشاوره‌های پزشکی و پایش بیماران را فراهم سازیم، تا بر این اساس بیمارانی که در حال طی دوران قرنطینه خانگی هستند، علاوه بر استفاده از دستورالعمل‌های روزانه خودمراقبتی که در سامانه پیش‌بینی شده، بتوانند از مشاوره با پزشک و امکان پایش روزانه وضعیت خود بهره‌مند شوند. البته پیاده سازی این بخش منوط به جلب حمایت پزشکان و مراقبان سلامت داوطلب در کشور است.

 

مشاوره سلامت روان رایگان

وی در ادامه با اشاره به بخش مشاوره سلامت روان رایگان به عنوان یکی دیگر از تسهیلات ارایه شده در "سامانه 123 کرونا" اظهار کرد: مرکز سلامت روان رویین جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی دارای مجوز فعالیت از سازمان نظام مشاوره روان شناسی ایران در راستای مسئولیت اجتماعی و همگام با سیاست های کلی ستاد ملی کرونا و کمک به آرامش بخشی روانی جامعه، خدمات "مشاوره مدیریت استرس و اضطراب فردی" و "مشاوره مدیریت روانی کودکان در فضای بحرانی" را در قالب این سامانه ارایه می‌کند، لذا متقاضیان می‌توانند برای استفاده از این خدمات با شماره ۴۵۲۹۸ تماس گرفته و از خدمات مشاوره رایگان متخصصین روان‌شناسی بهره‌مند شوند.

 

بارگذاری راهنماها و دستورالعمل‌های معتبر مراقبتی و بهداشتی در سامانه

دکتر ارزیده "دانستنی‌ها" را بخش دیگر سامانه معرفی کرد و گفت: راهنماها و دستورالعمل‌های اصناف، شرایط و وضعیت‌های مختلف مانند آرایشگاه‌ها، خرید، پمپ بنزین، نانوایی و غیره با استفاده از منابع معتبر داخلی و خارجی جمع آوری و در سامانه بارگذاری شده است، همچنین سایت جامع اطلاع رسانی بیماری کووید 19، فیلم‌های آموزشی، راهنمای بیماران کرونا بعد از ترخیص، نکات و راه‌های پیشگیری از ابتلا، نشانی مراکز پذیرنده مبتلایان کرونا سایر محتوای بخش دانستنیهای سامانه را تشکیل داده است.

 

ارایه خدمات ضدعفونی و گندزدایی اماکن

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی ارایه خدمات ضدعفونی و گندزدایی منازل ، ادارات و سایر مراکز را از دیگر خدمات این سامانه عنوان کرد و گفت: مرکز بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در راستای کنترل و جلوگیری از شیوع بیماری کرونا، با همکاری کارشناسان مجرب بهداشت محیط وHSE  ،خدمات ضد عفونی و گند زدائی منازل، ادارات، بیمارستان ها و کلینیک‌ها را در قالب "سامانه 123 کرونا" برای متقاضیان این خدمات و در چارچوب تعرفه های وزارت بهداشت ارایه می‌دهد. 

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------