معاون وزیر بهداشت: ۶۰ شهرستان در وضعیت قرمز کرونا هستند



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,معاون وزیر بهداشت
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۶۰ شهرستان در کشور که شامل همه مراکز استانهاست در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند، ۱۱۶ شهرستان از مجموع ۴۰۰ شهرستان در وضعیت سفید و بقیه زرد هستند. 

علیرضا رئیسی روز دوشنبه در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس از وزارت بهداشت برگزار شد،در پاسخ به ایرنا گفت: مناطق قرمز جاهای مختفی است. ۶۰ شهرستان هستند که بیشترین میزان بروز بیماری را دارند. در ۳۱ استان مراکز استان شامل این رده بندی می شود. یکسری جاهای دیگر هستند که میزان ابتلا بالاست. چندین جا در لرستان، خوزسنان، تهران و اصفهان، شیراز هستند. در اکثر استانها حداقل یک شهرستان علاوه بر مرکز استان منطقه قرمز است و حدود ۶۰ شهرستان می شود.

 

وی افزود: حدود ۱۱۶ شهرستان هم منطقه سفید هستند. ۱۲۷ شهرستان هم هستند که در روزهای گذشته فوتی نداشته اند و تعدادی از آنها جزو مناطق سفید هستند. بقیه  شهرستانها منطقه زرد است که می تواند با بروز کوچک تبدیل به قرمز شود که حدود ۴۰۰ شهرستان هستند.

 

رئیسی در مورد مناطق سفید، زرد و قرمز گفت: نمی توانیم برای کل کشور یا حتی یک استان یک نسخه واحد داشته باشیم. وقتی به آمار نگاه می کنیم. می بینیم که در یک شهرستان آمارپایین است. آمار تجمعی بیماری در یک استان یک میلیون نفری ۵۰۰ نفر و دیگری ۳۰۰ نفر است. گاهی در استانی که آمار کمتری دارد، پراکندگی بیماری بیشتر است و در یک استان هر شهرستان هر کدام ۵۰ بیمار دارد و پراکندگی تقریبا یکسان است.

 

وی افزود: اگر شهرستانی در دو هفته گذشته کمتر از یک بیمار بستری در روز داشته است، بیمار بستری شده هم زیاد بدحال نبوده است و آن شهرستان خیلی آلوده نیست. این شهرستان اکنون ممکن است سفید باشد اما تضمینی نیست که سفید بماند و ممکن است شرایط یک بیمارستان هفته بعد تغییر کند.

 

معاون وزیر بهداشت گفت: خیلی روی رنگ تاکید نکنید، سفید و زرد و قرمز مهم نیست. سطح پایین، متوسط، بالا تعریف کنیم. بر اساس آخرین آمار موجود ۱۱۶ شهرستان این شرایط را داشت و در دو هفته گذشته کمتر از یک بیمار در روز داشتند، برخی جاها صفر برخی جاها سه دهم بیمار در روز داشته اند، البته ممکن است در روزهای آینده این شرایط عوض شوند.

 

وی افزود: ۶۰ شهرستانی که در وضعیت قرمز هستند، همه مثل هم نیستند، از ۵ بیمار به ازای صد هزار نفر تا ۳۵ بیمار به ازای صد هزار نفر هست و طیف وسیعی هستند. بیشتر مراکز استانها هستند، جمعیت کمی نیست. برعکس مناطق سفید حدود ۱۱۶ شهرستان هستند که کل جمعیت آنها حدود ۱۵ میلیون هستند بنابراین اکثر مناطق کشور هنوز درگیر ویروس است. باید به طور جدی مبارزه کنیم و فکر نکنیم وضعیت خوب شده است.

 

معاون وزیر بهداشت گفت: بر اساس رصد روزانه هر سه روز یکبار جدول شیوع شهرها را به روز می کنیم. چون دوره کمون ویروس حدود ۵.۴ روز است، دو برابر آن را برای بررسی وضعیت مناطق در نظر می گیریم به همین علت ۱۴ روز را برای ارزیابی هر منطقه در نظر می گیریم.

 

پروتکل بازگشایی مساجد

وی افزود: برای بازگشایی اصناف، مشاغل با ریسک پایین را باز کردیم. به طور مثال یک فروشگاه زنجیره ای باید پروتکل های بهداشتی رعایت شود و ترجیحا ماسک و دستکش استفاده شود. البته در ماه مبارک رمضان بحث مساجد مطرح است ممکن است تعدادی بخواهند نماز جماعت بخوانند، بر اساس پروتکل ها اعلام کرده ایم که فاصله ها رعایت شود، بهتر است از خانه وضو بگیرد، مهر و جانماز را با خود بیاورید. در این اماکن بحث سخنرانی و محل قران خوانی را اعلام کرده ایم فعلا انجام نشود. نیم ساعته نماز را بخوانند و برگردند.

 

رئیسی گفت: رنگ سفید، زرد و قرمز یک نوع تقسیم بندی از میزان شیوع و بروز بیماری در استانها و شهرستانهاست، تا بتوانیم محلی تصمیم بگیریم. اکنون به مرحله ای رسیده ایم که از ویروس و بیماری کمتر از عادی سازی بیماری نگرانی داریم زیرا هنوز این ویروس مرموز و ناشناخته است و باید مراقب باشیم.

 

وی ادامه داد: فعلا این تصمیم برای مساجد و اماکن مذهبی گرفته شده است اما شرایط عادی تا پایان ماه رمضان برای این اماکن وجود ندارد و با روند فعلی بعید است که شرایط عادی شود.

 

گرم شدن هوا تاثیری ندارد

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: با توجه به شناختی که از اجداد این ویروس داریم مثل سارس و مرس متاسفانه این ویروس خیلی شواهدی مبنی بر اینکه با هوای گرم از بین برود هنوز وجود ندارد. اکنون در خوزستان در برخی شهرها افزایش بیماری می بینیم، در هرمزگان  و بوشهر هم همین طور. شهرهای که سفید اعلام شده هم فقط مربوط به مناطق جنوب نیست و مربوط به ۲۴ استان کشور است.

 

۱.۵ میلیون تست سرپایی از افراد مشکوک به کرونا انجام می‌شود

وی افزود: نگرانی اصلی وزارت بهداشت عادی شدن اپیدمی کروناست و استراتژی اصلی ما در  این مرحله بیماریابی گسترده با انجام جدود ۱.۵ میلیون تست سرپایی از افراد مشکوک و خانواده های آنهاست.

 

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: بزرگترین دغدغه و نگران ما ویروس و عوارض بیماری نیست بلکه عادی شدن این بیماری است اگر مردم به سمت عادی سازی بروند و فکر کنند بیماری تمام شده و فعالیت ویروس ضعیف شده است و می توانیم دیگر اصول پیشگیری را رعایت نکنیم دچار مشکل می شویم.

 

رئیسی گفت: درخواست من از مردم این است که فکر نکنند بدون رعایت اصول بهداشتی می توانیم بر بیماری غلبه می کنیم. در رسانه های مجازی و صدا و سیما وضعیت کشور را که با کشورهای اروپایی مقایسه می کنیم چون در آن کشورها مرگ و میر بالاست فکر نکنیم کار تمام شده و بر بیماری غلبه کرده ایم این خطرناکترین اتفاقی است که ممکن است به آن فکر کنیم.

 

معاون وزیر بهداشت افزود: همچنان فاصله گذاری های اجتماعی و رعایت پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم. مردم به عنوان ناظر عمل کنند و اگر دیدند جایی پروتکل رعایت نمی شود تذکر دهیم که مصداق امر به معروف و نهی از منکر است.

 

وی ادامه داد: بسیج ملی مقابله با کرونا یک برگ زرین در نظام بهداشتی کشور است به طوری که دبیر کل سازمان بهداشت جهانی از این طرح به عنوان یک کار بزرگ نام برد. در مرحله اول این طرح به ۷۱ میلیون نفر آموزش و مشاوره دادیم و افرادی که لازم بود برای خدمات بیشتر به مراجع پزشکی ارجاع شدند.

 

رئیسی گفت: این طرح باعث شد بار بیماری کم شود و افراد در مراحل اولیه با علایم خفیف شناسایی شوند و تحت درمان قرار بگیرند و تعداد افراد بدحال کم شد.

 

وی افزود: استراتژی اصلی الگوی کشوری مبارزه با بیماری کووید- ۱۹ بحث فعال سازی آزمایشگاههای سرپایی در مراکز بهداشتی و درمانی است به طوری که غربالگری افرادی که نیازمند آزمایش هستند برای آنها آزمایش انجام می شود و افرادی که مثبت می شوند از خانواده آنها هم تست گرفته می شود و قرنطینه می شوند تا زنجیره بیماری را قطع یا کند کنیم.

 

رئیسی گفت: تا امروز ۳۵ هزار آزمایش سرپایی انجام دادیم که مورد تایید سازمان بهداشت جهانی و اندیشمندان نظام سلامت است. یک فرمول در دنیا وجود دارد که باید افراد مثبت حتی با علایم خفیف را پیدا کنیم و افراد مرتبط با آنها را هم شناسایی کنیم و تحت مراقبت قرار دهیم.

 

وی افزود: ۳۶۹ مرکز نمونه برداری در کشور داریم، در این مرحله باید ۱.۵ میلیون تست انجام دهیم. در استانهایی که اقدامات خوبی انجام داده ایم. تاثیر مثبتی بر ورودی بیمارستانها داشته است. اگر عادی سازی بیماری رخ دهد بیماری بر می گردد.

 

رئیسی ادامه داد: همین طور که هنوز بیماری را کنترل کرده ایم باید باز هم این روند را ادامه دهیم تا بیماری را به طور کامل کنترل کنیم.

 

کاربرد تست آنتی بادی

رئیسی در پاسخ به پرسش دیگر ایرنا درباره کاربرد تست آنتی بادی برای مردم گفت: تست آنتی بادی به هیچوجه تست تشخیصی برای کرونا نیست. امروز هم پیامی دیدم که یکی از آزمایشگاهها تبلغ کرده بود که با یک قطره خون آزمایش تشخیصی انجام می دهد. ما اصلا این تست را برای تشخیص قبول نداریم این تست فقط مواجهه با ویروس را نشان می دهد بعد از ۱۴ روز از شروع علایم بیماری اگر مثبت شود می تواند نشان دهد که مواجهه قبلی با ویروس بوده است.

 

وی افزود: اگر زودتر تست شود IGM مثبت می شود به هیچوچه تست تشخیصی نیست اما بعد از ۱۴ روز اگر مثبت شد نشان می دهد که IGG یا آنتی بادی کرونای جدید در بدن فرد تشکیل شده و تا مدتی می تواند مصونیت داشته باشد.

 

معاون وزیر بهداشت گفت: سازمان بهداشت جهانی هم اعلام کرده که این تست فقط برای تحقیقات استفاده شود بنابراین در دستور کار داریم که این تست را در چند جا انجام دهیم مثلا  برای کسانی که بیشترین برخورد را با بیماری داشتند ببیندیم آنتی بادی کرونا دارند یا نه. اگر فردی تست مولکوی و  PCRاو مثبت شده باشد بعد با ببینیم IGG مثبت است یا نه و اگر مثبت بود به احتمال زیادی این فرد تا مدتی در برابر این ویروس ایمن است.

 

وی گفت: این تنها کاربرد این تست است. این تست  برای ۳.۵میلیون نفر در انگلیس در خانه مردم عرضه شد اما بعد جمع آوری کردند در چک و جاهای دیگر هم این کار انجام شد اما در مجموع این تست به عنوان تشخیص کرونا مطرح نیست.

 

تسهیلاتی برای مراکز درمان خصوصی

رئیسی در پاسخ به پرسشی درباره بازگشایی مراکز درمان خصوصی گفت: مراکز درمانی خصوصی می توانند باز باشند، قرار است تسهیلاتی هم به این مراکز داده شود چون خدمات غیر اورژانسی این مراکز کم شده است. خیلی از این مراکز ۶۰ درصد از مراجعاتشان کم و درآمدشان کم شده است و شاید خیلی از نیروهای انسانی آنها ممکن است تعدیل شود. قرار شد در کمیته اقتصادی کرونا در این مورد تصمیم گیری شود احتمالا به زودی برای آنها تسهیلاتی قائل می شوند.

 

عرضه ماسک ارزان در مترو و اتوبوس

وی درباره فاصله گذاری اجتماعی در مترو و اتوبوس و استفاده از ماسک در آنها گفت: در مورد اتوبوس و متروها، پروتکل وزارت بهداشت برای فاصله گذاری ابلاغ شد و اگر توان انجام آن بود، کار خوبی بود. استفاده از ماسک و دستکش خوب است البته ماسک اولویت اول است و به شدت در این اماکن توصیه می شود. بنا بود شهرداری با همکاری وزارت صنعت در ورودی مترو و اتوبوس ماسک به مردم بدهند البته مجانی نخواهد بود ولی قرار شد ماسک ارزان بدهند.

 

رئیسی گفت: نیاز نیست ماسک سه لایه استفاده کنیم حتی می شود با یک پارچه ماسک خانگی درست کرد. خانم ها روسری را جلوی صورت بگیرند کافی است. ترجیح این است که هر کسی در جمعی وارد می شود از ماسک استفاده کند.

 

پلمب ۳۰۰ صنف متخلف

وی افزود: اولویت اول دولت سلامت است، مسائل اقثصادی و اجتماعی در اولویت بعدی است. اگر این مسائل سلامت را زیر سوال ببرد ما در وزارت بهداشت واکنش نشان می دهیم. به همین علت اماکن صنفی که پر ریسک هستند اکنون اجازه بازگشایی ندارند. مثل رستورانها، تالارها و مراکز ورزشی تا حالا حدود ۳۰۰ واحد فعلا پلمب شدند و بیش از ۸۰۰ واحد تذکر گرفتند و اگر جایی باشد که فعالیت غیرقانونی باشد مردم هم می توانند گزارش بدهند و حتما رسیدگی می شود.

 

معاون وزیر بهداشت گفت: نظارت فقط با وزارت بهداشت نیست، تعزیرات، قوه قضاییه، نیروی انتظامی هم جزو همکاران وزارت بهداشت هستند. اتحادیه ها و اصناف هم باید خودشان نظارت کنند.

 

وی افزود: استفاده از خودروهای شخصی احتمال انتقال بیماری را کم می کند. فقط تهران را در نظر نگیرید. کلانشهرها را در نظر بگیرید. در تهران ترافیک به وجود آمده است که گریزی نیست.

 

وی گفت: در مورد اصناف، واحدهای تازه بازگشایی شده خیلی رونق ندارند و به جز فروشگاههای مواد غدایی بقیه اصناف خیلی مورد استقبال قرار نگرفته است. به هر حال مردم فقط برای خرید ضروری باید بیرون بیایند و برای گشت و گذار و پاساژگردی نباشد که فعلا زیاد نمی بینیم

 

رئیسی افزود: البته زیرساخت حمل و نقل عمومی ضعیف است. در آلودگی هوا هم این مشکل را داشتیم، کار اصلی روی دوش مردم است هنوز در خانه بمانیم شعار اصلی است. این بیماری و ویروس هنوز ناشناخته است و مرتبط رفتارش را عوض می کند و ما در حال بازی شطرنج با این بیماری هستیم.

 

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت:  در طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا ۷۱ میلیون نفر تاکنون غربالگری شدند، اینها افرادی بودند که در سامانه سیب وزارت بهداشت پرونده داشتند. البته ۶ میلیون هم در در سامانه های دیگر ثبت شده بودند که غربالگری شدند و تعداد کل غربالگری خدود ۷۷ میلیون است، مرحله دوم غربالگری شروع شده است. در مرحله اول ۴.۵ میلیون بیمار مزمن و حدود یک میلیون مادر باردار و ۶ میلیون سالمند غربالگری شدند در مرحله دوم ۱۲ میلیون نفر که شامل این افراد است مجدد غربالگری شده اند.

 

رئیسی افزود: از حدود ۷۱ میلون غربالگری یک میلیون نفر علامت داشتند. ۷۰۰هزار ویزیت در مراکز سرپایی بهداشتی انجام  شد، حدود ۱۱۰ هزار نفر واجد تست بودند. از مسیر غربالگری افرادی که نیاز به تست باشد برای آنها انجام می شود. اگر افرادی مثبت شدند، اعضای خانواده و همکاران آنها هم تست می شوند و اگر مثبت شدند ۱۴ روز قرنطینه می شوند.

 

وی ادامه داد: این جزو برنامه های اصلی وزارت بهداشت است. در ۶۳ دانشگاه علوم پزشکی این کار شروع شده است. در حدود ۳۶۹ مرکز نمونه گیری ایجاد شده است که بالای ۴۳۰ مرکز می شود. پیش بینی ما این است که روزانه به ۱۰ هزار تست در این مراکز سرپایی برسیم. با همه تستها این عدد بسیار بالا می شود در حدود یک ماه حدود ۱.۵ میلیون تست را بتوانیم انجام دهیم.

 

علایم پوستی و سکته در بیماران کرونا

رئیسی درباره علایم جدید کرونا گفت: اوایل در مورد علایم آنفلوانزا تب، سرفه، عطسه و بدن درد مطرح بود. ۴۴ درصد بیماران کرونا در شروع علایم، تب ندارند اما در طول بیماری بیش از ۹۰ درصد تب می کنند. با تب سنجی نمی توانیم بیماران کرونا را پیدا کنیم. علایم گوارشی، سردرد، تغییر در چشایی  و از دست دادن قدرت تشخیص مزه غذاها هم در این بیماران دیده شده است. حتی در شنوایی هم می تواند اختلال ایجاد کند. در برخی افراد  فقط سردرد بدون هیج علامت دیگری پیدا می کنند.

 

وی گفت: یکسری علایم را بیمار می گوید و یکسری را پزشک تشخیص می دهد. گاهی مشخص می شود میزان اکسیژن خون کم شده است. بسته شدن عروق ریز در مغز و قلب دیده شده است و حتی سکته در این بیماران دیده شده است حتی روی کلیه هم اثرگذار است و علایم کلیه، ریه  قلب و عروق را هم می تواند دچار عارضه شوند. گزارش های مختلفی در مورد این ویروس وجود داشت بنابراین تشخیص این بیماری اکنون کار خیلی سختی نیست.

 

رئیسی در مورد بازگشایی پارکها گفت: سلامت فقط نداشتن بیماری نیست. سلامت یعنی سلامت جسم، روان و سلامت معنوی. در مورد پارکها سفره پهن کردن و غذاخوردن ممنوع است. هیچ غذاخوری و آبخوری در پارکها نباید باز باشد. اگر هم فروش آب هست نباید محلی برای تجمع باشد فقط برای قدم زدن و اینکه مثلا آب بخرند و بروند بناراین دور هم نشستن در پارکها ممنوع است.

 

وی گفت: تغییر رنگ پوست؛ عفونتهای پوستی، و پوسته پوسته شدن هم در بیماران کرونا دیده شده که به خاطر درگیری مویرگ ها و رسوب و لخته شدن خون در مویرگهاست. مواردی هم بوده که تغییر رنگ زیادی صورت گرفته که در حال بررسی است البته میزان آن خیلی کم است.

 

۴۵۰ هزار مشاوره روانی در سامانه ۴۰۳۰

وی افزود: در مورد سلامت روان هم اقدامات خوبی را انجام داده ایم. در سامانه ۴۰۳۰ عدد ۸ خدمات مشاوره سلامت روان را انجام می دهند. تا حالا ۴۵۰ هزارتماس و مشورت سلامت روان داده شده است که بسیار ارزشمند است.

 

رئیسی گفت: باز کردن پارک به معنای اینکه باز شدن همه جاها نیست. اما مردم خوب رعایت می کنند. پارکهای محله هم خیلی تجمع ندارند. زمانی که پارکها بسته شده بود نوار زردرنگی دور پارک بسته شده اما افرادی در پارک قدم می زدند. به هر حال باید از عادی سازی جلوگیری کنیم اما نمی توانیم به مسائل سلامت روان بی توجه باشیم.

 

وی درباره هوشمندسازی مبارزه با کرونا گفت: منظور این است که چون ویروس ناشناخته است. هر حرکتی که انجام می شود باید متناسب را رفتار ویروس باشد. اگر در جایی ویروس میزان ابتلا را بالا می برد باید تعطیل شود. اگر جایی که میزان ابتلا کم است با رعایت پروتکل می توانیم اجازه فعالیت بدهیم.

 

رئیسی گفت: اگر به ظاهر به دارویی جواب می دهد، از آن استفاده می کنیم اما اگر دیدیم نتیجه بخش نیست کنار گذاشته می شود. بنابراین رفتار ویروس ناشناخته است. باید ببینیم گام بعدی چیست. زمانی درصد بالایی تخت بیمارستانی را برای بیماران کرونا خالی کردیم، نقاهتگاه زدیم، ۲۰ هزار تخت نقاهتگاه ایجاد کردیم ولی از آنها استفاده نکردیم و تعداد نقاهتگاهها را کم کردیم.

 

وی افزود: اگر ایتالیا بر اساس الگوی ما می خواست عمل کند، نمی توانست موفق باشد. رفتار ویروس در اسپانیا، ایتالیا، فرانسه و هلند خیلی متفاوت بود. بر اساس رصدی که انجام می شود باید تصمیم بگیرند بنابراین باید هوشمند و با توجه به شرایط روز عمل کنیم. نمی شود یک نسخه واحد برای کل کشور داشته باشیم.

 

معاون بهداشت وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره انتقال ویروس کرونا از طریق کولر گازی افزود: بررسی های انجام شده نشان می دهد که ویروس سنگین است و از طریق هوا منتقل نمی شود البته از طریق سرفه و عطسه منتقل می شود. کولر گازی نمی تواند ویروس را منتقل کنید. سیستم تهویه برای جلوگیری از انتشار بیماری موثر است. این کولرها هم فیلتر هم دارند که مفید است. بیشترین خطر انتقال از طریق هوا در مراکز درمانی است.

 

موج بعدی کرونا در پاییز

رئیسی افزود: این بیماری از بین نمی رود و با ما خواهد بود البته به صورت کنترل شده در پاییز باید منتطر موج بعدی باشیم. پاییز بیماری آنفلوانزا هم داریم  علایم شبیه هم است. برای گروههای آسیب پذیر باید توصیه کنیم قبل از پاییز در شهریور واکسن آنفلوانزا بزنند تا از این بیماری خیالمان راحت شود. به شرکت های دانش بنیان داخلی درخواست دادیم تست هایی به ما بدهند همزمان انفلوانزا و هم کرونا را بسنجد این بسیار کمک کننده است.

 

لزوم افزایش خدمات الکترونیک در کشور

وی گفت: از کرونا باید درس بگیریم، باید بانکداری الکترونیک و آموزش الکترونیک را خیلی قوی تر داشته باشیم و همین طور خریدهای الکترونیک هم باید توسعه پیدا کند. اگر دستمان برای این کارها باز باشد خیلی از انتشار بیماری جلوگیری می شود. مردم خیلی خوب رعایت کردند واقعا ۱۳ به در کسی بیرون نیامد ولی گاهی مجبورند از خانه بیرون بیاند. وقتی می گویید برای وام یک میلیون سیم کارت بخرید مجبورند بیرون بیایند.

 

رئیسی افزود: مشکل ماسک تا حدی بر طرف شده اما از حالا باید به فکر پاییز باشیم که ماسک به اندازه کافی در اختیار مردم قرار بگیرد تا پاییز ایمن تری را بگذرانیم.

 

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------