وزارت بهداشت: احتمالا در استان‌های جنوبی، روشن کردن کولر و بستن درها، از دلایل افزایش موارد کرونا باشد



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, وزارت بهداشت
رئیس اداره مواد غذایی و فوکال پوینت برنامه کووید- ۱۹ وزارت بهداشت گفت: احتمالا در مناطق گرمسیر مانند استان‌های جنوب کشور، اتاق‌های در بسته و روشن بودن کولر بدون تهویه طبیعی می‌تواند یکی از عوامل افزایش ابتلا به کرونا باشد بنابراین باید هنگام روشن بودن کولر، در و پنجره اتاق باز باشد تا ماندگاری هوا در اتاق و سالن‌ها کاهش یابد. 

سیدرضا غلامی امروز ۱۴ اردیبهشت ماه در حاشیه بازدید از مراکز بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، اظهار کرد: در همه‌گیری کروناویروس در جهان و به تبع آن در ایران، برنامه‌ریزی‌های کلان کشور و دانشگاه‌های علوم پزشکی و مشارکت دستگاه‌های نظارتی و اجرایی و مردم باعث شده تاکنون در مقابله با این ویروس به حد قابل قبولی برسیم.

 

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به اهمیت کنترل سلامت محیط و کار، افزود: با توجه به شرایط همه‌گیری ویروس کرونا، یکی از راه‌های اصلی افزایش انتشار این بیماری، ارتباطات محیطی زیاد است.

 

رئیس اداره مواد غذایی و فوکال پوینت برنامه کووید- ۱۹ مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: در سال‌های گذشته شاهد اپیدمی‌های متفاوت در استان‌های مختلف از جمله خوزستان بودیم؛ در خوزستان به دلیل سفرهای اربعین حسینی و راهیان نور، همکاران ما تجربه‌های خوبی در زمینه اپیدمی‌ها به دست آوردند و این تجربه‌ها را در کنترل بیماری کووید- ۱۹ به کار گرفتند و این موضوع موجب شد در مقابله با کرونا بهتر قدم بردارند.

 

وی بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از ابتدا، روند شیوع کروناویروس را به خوبی کنترل کرد اما از ۲۳ فروردین ماه، با فعال کردن بیشتر غربالگری و آغاز فعالیت اصناف و صنعت، روند رو به افزایش بیماری مشاهده شد.

 

غلامی با بیان اینکه روند افزایش ابتلا در روزهای اخیر به علت افزایش غربالگری و فعالیت اصناف بوده است، گفت: تلاش برای غربالگری موجب افزایش تعداد موارد مثبت کروناویروس شده است. فعالیت اصناف و صنعت نیز از این بابت که مردم در فاصله‌گذاری اجتماعی کم‌توجهی کنند، نگرانی ما را بیشتر کرده است.

 

وی با اشاره برگزاری جلساتی در استانداری خوزستان برای بررسی مساله افزایش موارد مثبت کروناویروس در این منطقه، تصریح کرد: امیدواریم با برنامه‌ریزی مناسب‌تر و هدفمند کردن فعالیت‌ها و نقطه‌یابی و شناسایی چگونگی وارد آمدن صدمه و رفع موارد، به نتیجه مطلوب برسیم. با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قطعا در روزهای آینده موارد ابتلا رو به کاهش خواهد بود البته این موضوع، منوط به مشارکت بیشتر مردم است.

 

رئیس اداره مواد غذایی و فوکال پوینت برنامه کووید- ۱۹ وزارت بهداشت گفت: همچنان توصیه ما، در خانه ماندن است و مردم باید تنها برای موارد ضروری و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از وسایل حفاظت شخصی، از منزل خارج شوند.

 

غلامی تصریح کرد: احتمالا در مناطق گرمسیر مانند استان‌های جنوب کشور، اتاق‌های در بسته و روشن بودن کولر بدون تهویه طبیعی می‌تواند یکی از عوامل افزایش ابتلا به کرونا باشد بنابراین باید هنگام روشن بودن کولر، در و پنجره اتاق باز باشد تا ماندگاری هوا در اتاق و سالن‌ها کاهش یابد زیرا تهویه مناسب، یکی از راه‌های کنترل این بیماری در فضای مسقف است.

 

وی عنوان کرد: از اهداف استراتژی مرکز سلامت در بحث کنترل کووید ۱۹، مد نظر قرار دادن سلامت محیط است تا ارتباط بین افراد و تماس با سطوح کاهش یابد و آلودگی سطوح کنترل شود.

 

رئیس اداره مواد غذایی و فوکال پوینت برنامه کووید- ۱۹ مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت افزود: یک سری فعالیت‌ها در جامعه انجام می‌شود مانند برخی تجمعات در دفاتر پیشخوان دولت. در بانک‌ها نیز در پی آغاز فعالیت اقتصادی، تجمعاتی دیده می‌شود. همکاران ما باید به نقاط پرخطرتر توجه کنند. با توجه به همزمانی این شرایط با ماه رمضان نیز، باید کنترل فعالیت‌های خاص ماه رمضان انجام شود.

 

وی گفت: هر چند طبق مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا، برگزاری مراسمات در اماکن مذهبی تا اطلاع ثانوی ممنوع است اما فعالیت‌های جانبی از جمله تهیه و توزیع شیرینی‌های سنتی مانند زولبیا و بامیه و آش و حلیم انجام می‌شود که باید همکاران ما بیشتر به این مساله توجه کنند.

 

غلامی اظهار کرد: انتظار می‌رود کسانی که در این اصناف، ادارات و صنعت‌ها فعالیت می‌کنند، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و گندزدایی سطوح را بیشتر مد نظر قرار دهند. مدیران این واحدها نیز باید همکاری بیشتری داشته باشند.

 

وی بیان کرد: انتظار می‌رود مردم هنگام مراجعه به مراکز برای دریافت خدمت، در تجمعات از ماسک استفاده کنند و فاصله‌گذاری اجتماعی را مد نظر قرار دهند. شست‌وشوی مرتب دست‌ها چه در منزل و چه در خارج از منزل نیز باید در برنامه رفتاری مردم قرار بگیرد. هر چه مشارکت رفتاری مردم بیشتر باشد، قطعا کنترل بیماری بهتر خواهد بود.

 

رئیس اداره مواد غذایی و فوکال پوینت برنامه کووید- ۱۹ مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: از سایر دستگاه‌ها به ویژه استانداری‌ها انتظار می‌رود حمایت دستگاه‌ها برای همکاری با دانشگاه های علوم پزشکی را بیشتر جلب کنند و بر اجرای مصوبات ستاد استانی مدیریت کرونا نظارت کنند.

 

وی گفت: شروع فعالیت‌های اقتصادی به معنی رسیدن به انتهای خط کنترل و بی‌خیال شدن مردم نیست. هر چند نباید از کووید- ۱۹ ترس داشته باشیم اما باید آن را جدی بگیریم تا کنترل بیماری بهتر انجام شود.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------