نبض ویروس منحوس تند می‌زند



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,کرونا
صدای هشدارها برای شیوع قوی‌تر کرونا بیشتر از قبل به گوش می‌رسد. در دو، سه روز گذشته خبرهایی درباره فوت برخی بیماران مبتلا به کرونای انگلیسی در استان‌هایی چون قزوین و البرز شنیده می‌شود. 

به گزارش صبح نو ؛ حالا صدای هشدارها برای شیوع قوی‌تر کرونا بیشتر از قبل به گوش می‌رسد. این در حالی است که در دو، سه روز گذشته نیز خبرهایی درباره فوت برخی بیماران مبتلا به کرونای انگلیسی در استان‌هایی چون قزوین و البرز شنبده می‌شود. با این وجود سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا روز گذشته از خیز دوباره کرونا در کشور خبر داد که موجب شده تا وضعیت نگران‌کننده شود.

 

دکتر علیرضا رئیسی با اشاره به وضعیت بیماری کووید ۱۹ در دنیا گفت: در دنیا با توجه به ویروس‌های جهش یافته آفریقایی، انگلیسی و حتی ژاپنی موارد ابتلاء و مرگ‌ومیر و تغییر الگوی رفتاری ویروس و میزان کشندگی و سرایت ویروس افزایش یافته است. در انگلیس بیش از ۴میلیون نفر درگیر بیماری شدند و بیش ۱۳۵ هزار نفر نیز در این کشور فوت کردند. در آمریکا هم به همین صورت است و مرگ‌ومیر آمریکا از مرز ۵۰۰۰ نفر هم عبور کرده است. در سایر کشورها هم وضعیت خوبی از نظر شیوع بیماری شاهد نیستیم.

 

وی افزود: در سطح کشور، ما همچنان روند نزولی فوت و مرگ‌ومیر داریم و مرگ‌ها هنوز دو رقمی و نزدیک ۵۰ تا ۶۰‌ مورد است؛ اما علی‌رغم آمار پایین فوتی‌ها می‌دانیم که دو هفته پس از شیوع بیماری میزان بستری‌ها افزایش می‌یابد و چهار هفته بعد میزان فوتی افزایش می‌یابد و برعکس. اقداماتی که از آذرماه در کشور انجام شد و میزان ورودی بیمارستان‌ها را کاهش داد، اثرات خود را اکنون نشان می‌دهد و کاهش میزان فوتی‌ها مربوط به رعایت پروتکل‌ها در چند هفته گذشته است. رئیسی گفت: در برخی استان‌ها خیز بیماری شروع شده و جای هشدار جدی است. در استان خوزستان اکنون بالاترین میزان شیوع بیماری را داریم و نیاز به مراقبت بیشتر از این استان است.

 

زنگ خطر برای خوزستان

برگزاری برخی مراسم‌های جشن و عزاداری در هفته‌های اخیر در استان خوزستان دوباره رونق گرفته است. همین امر و جمع شدن صدها نفر در برخی از این مراسم‌ها که تصاویر آن نیز در رسانه‌ها منتشر شده است نشان می‌دهد که رعایت پروتکل‌های بهداشتی به کمترین اندازه ممکن رسیده است و حالا نتیجه آن دیده می‌شود. رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم درباره این مساله و وضعیت استان خوزستان گفته است: متأسفانه در استان خوزستان ۹‌شهر قرمز داریم و حتماً نیاز است به شدت مراقبت کنند. رئیسی به وضعیت دیگر استان‌ها هم اشاره کرد و گفت: «در آذربایجان‌غربی هم روند روبه افزایش داریم و باید پروتکل‌ها به شدت پیگیری و مراقبت شود. در حال حاضر خیز بیماری در هرمزگان هم تا حد زیادی کنترل شد ولی باید ادامه‌دار شود. در استان مازندران که روند صعودی داشتیم خوشبختانه از هفته گذشته موارد دارد کنترل می‌شود و از ۱۵ شهر نارنجی حدود ۸‌شهر زرد شدند و ۷‌شهر نارنجی دیگر دارند. استان گلستان و گیلان همچنان نیاز به مراقبت شدید دارد. استان بوشهر شیب ملایم و رو به بالا دارد که نیاز به مراقبت بیشتر دارد.»

 

سخت‌گیری‌ها بیشتر شود

با توجه به وضعیت کنونی کرونا در کشور یک اپیدمیولوژیست با اشاره به آثار جهش‌هایی که تاکنون ویروس کرونا داشته، توضیحاتی در مورد خطرناک‌ترین جهش‌های کرونا و همچنین عوامل خطر پیک چهارم کرونا ارائه کرده است. دکتر مسعود یونسیان در رابطه با احتمال بروز موج چهارم کرونا در کشور به ایسنا گفت: تصور می‌کنم تغییر تعداد بیماران جدید مبتلا به کووید ۱۹، بیشتر تابعی از تغییر رفتار ماست تا تغییر ماهیت و رفتار ویروس و بیشتر ما انسان‌ها هستیم که با تغییر الگوی تماس‌های فیزیکی‌مان، الگوی ابتلاء را تغییر می‌دهیم.

 

وی با تاکید بر اینکه ویروس هم تاکنون تغییراتی داشته است، اظهار کرد: جهش اخیر ویروس که در چندین کشور کشف شده و همچنین جهش دیگر ویروس در اردیبهشت‌ماه سال جاری، هر دو باعث تغییر در رفتار و ساختار ویروس و در نتیجه افزایش میزان سرایت‌پذیری شدند و می‌توانند در افزایش تعداد بروز موارد جدید و متعاقباً در بروز امواج بیماری نقش داشته باشند، اما به نظر می‌رسد عامل بسیار مهم دیگر و یا حتی شاید عامل مهم‌تر در این میان، تغییر در رفتار ما انسان‌هاست.

 

هر زمان که بیماری به اوج می‌رسد مردم و مسؤولان سختگیری بیشتری می‌کنند و در نتیجه انتقال بیماری کاهش می‌یابد و هر زمان که اوضاع به شرایط عادی نزدیک می‌شود با شیوع پدیده عادی‌انگاری، رفتار ما تغییر می‌کند و بدون ملاحظه موارد احتیاطی در گردهمایی‌ها، تجمعات، مراکز شلوغ خرید، و… شرکت می‌کنیم که عامل بسیار مهمی برای انتقال بیماری است. این اپیدمیولوژیست، ادامه داد: مشاهدات ما در مورد تعداد موارد جدیداً تشخیص داده شده نشان می‌دهد متأسفانه در برخی استان‌ها و نیز در مجموع در کل کشور، افزایش تعداد موارد جدید در هفته‌های اخیر مشهود است و فعلاً نمی‌دانیم آیا این موضوع صرفاً ناشی از تغییر رفتار ماست و یا ناشی از تغییر گونه قالب ویروس است و یا هر دو عامل همزمان نقش دارند. آنچه که اهمیت دارد، ضرورت افزایش سختگیری‌ها و کاهش تماس‌های ماست برای اینکه شاهد ابتلاء و از دست رفتن تعداد بیشتری از افراد جامعه نباشیم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------