ماسک‌های پنبه‌ای در پیشگیری از کووید-۱۹ موثرترند



ماسک‌های پنبه‌ای,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد ماسک‌های صورت که از پارچه پنبه‌ای درست شده نسبت به ماسک هایی که از پارچه‌های مصنوعی مانند نایلون و پلی استر تهیه شده‌اند در فیلتر کردن ذرات ویروس کرونا موثرتر هستند. 

به گزارش روز یکشنبه روزنامه دیلی میل، محققان همچنین متوجه شدند که رطوبت زیاد ناشی از بازدم ویژگی های فیلتراسیون ماسک های پنبه ای را ۳۳ درصد بهبود می بخشد. این در حالی است که ویژگی های فیلتراسیون پوشش های صورت با پارچه های مصنوعی ساخته شده از موادی مانند پلی استر و نایلون هنگام قرار گرفتن در معرض رطوبت بالا، بهبود نمی یابند.

 

داده ها نشان می دهند که ماسک های پزشکی و جراحی نیز تحت تاثیر رطوبت قرار نمی گیرند اما در کل حداقل به اندازه ماسک های پنیه ای موثرند.

 

محققان انستیتوی استاندارد و فناوری ملی آمریکا (NIST) در این مطالعه، ویژگی های  فیلتراسیون مواد پارچه های ماسک های مختلف را در یک آزمایشگاه مقایسه کردند. آنها در این مطالعه تکه های پارچه ای را که برای ساختن ماسک استفاده می شد، در یک جعبه کوچک قرار دادند که رطوبت ۹۹ درصد، شبیه تنفس داشت سپس آنها را روی لوله ای قرار دادند که هوا و ذرات را با همان سرعت و نیرویی که از طریق تنفس طبیعی انسان تولید می شود، بیرون می دمد.

 

ذرات نمک به اندازه های مختلف از ۵۰ تا ۸۲۵ نانومتر از طریق این لوله بیرون ریخته می شد و محققان تعداد ذرات هوا را قبل و بعد از عبور از داخل پارچه اندازه گیری کردند. ۹ نوع مختلف  پارچه پنبه ای مورد آزمایش قرار گرفت و مشخص شد زمانی که در شرایط مرطوب قرار می گرفتند در فیلتر کردن ذرات بین ۱۲ تا ۴۵ درصد بهتر عمل می کردند. شش نوع پارچه مصنوعی از جمله نایلون و پلی استر نیز مورد ارزیابی قرار گرفتند و مشخص شد که صرف نظر از رطوبت، عملکرد کمتری در مقایسه با پارچه پنبه ای داشتند.

 

این آزمایش همچنین نشان داد، ماسک های پزشکی جراحی و ماسک های N۹۵ در هر دو شرایط رطوبت بالا و پایین بازده فیلتراسیون یکسانی را ارائه می دهند.

 

محققان، در مطالعه خود که در نشریه ACS Applied Nano Materials منتشر شده است، نوشتند: پارچه پنبه ای در فیلتر کردن ذرات در شرایط مرطوب بهتر عمل می کند زیرا الیاف پنبه  آب دوست هستند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------