تحقیقات جدید: بهبودیافتگان کرونا هم باید واکسن بزنند



کرونا,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
نتایج تازه ترین تحقیقات نشان می دهد، افرادی که به صورت طبیعی به ویروس کرونا مبتلا شده و بهبود یافته اند نیز در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند و پادتن های تولید شده در بدن، ایمنی کامل آنها را فراهم نمی کند. 

 به گزارش تایم، محققان دانمارکی دریافته اند شواهد نشان می دهد افرادی که پیشتر به کرونا مبتلا شده اند نیز همچنان باید واکسن آن را تزریق کنند. 

 

این دستاورد نتیجه یکی از گسترده ترین مطالعات محققان در خصوص ایمنی ناشی از ابتلای طبیعی به کووید-19 است که نتایجی شگفت انگیز به همراه داشته است. 

 

نتایج این تحقیقات هفته گذشته در نشریه پزشکی "لنست" منتشر شد که در آن، محققان نتایج آزمایش های مکرر را در خصوص ویروس کرونا از حدود چهار میلیون نفر بررسی کردند تا رفتار بالینی افرادی که پیشتر به  SARS-CoV-2 ویروس عامل کرونا-  آلوده شده اند، دنبال و مشخص شود احتمال ابتلای مجدد آنها به این بیماری چقدر است. 

 

از آنجایی که نتایج آزمایش ها با سوابق سلامتی مردم مرتبط بود، دانشمندان قادر بودند داده های موجود هر فرد را کنار بگذارند. به این ترتیب این امکان وجود داشت تا اطلاعات افرادی که در موج نخست کرونا در دانمارک در بهار گذشته نتایج آزمایش هایشان مثبت بود، با کسانی که در موج دوم در پاییز مثبت بود، مقایسه شود. اطلاعات به دست آمده نشان دهنده یافته هایی بسیار مهم در خصوص شدت آلودگی به کرونا در این کشور است. 

 

در موج نخست آلودگی در بهار، از بیش از 530 هزار فرد آزمایش شده، نتایج  دو درصد مثبت بود. در بین آنها، 0.65 درصد باردیگر نتایج آزمایششان در مدت زمانی بعد در همان سال مثبت شد، ولی 3.3 درصد نتایج آزمایش بعدی شان در موج نخست منفی از آب درآمد. این نشان می دهد در میان افرادی که به ویروس  SARS-CoV-2  آلوده می شوند، حدود 80 درصد علیه آلودگی مجدد ایمنی خواهند داشت. مهم تر از آن، اینکه هیچ اطلاعات موثقی به دست نیامد که نشان دهد این میزان ایمنی، در بررسی بعدی در مدت شش ماه بعد، از بین رفته باشد. 

 

اما وقتی محققان داده های موجود را بر اساس سن افراد طبقه بندی کردند، دریافتند که این میزان ایمنی در میان همگی یکسان نبود، به گونه ای که فقط 47 درصد افراد بالای 65 سال ایمنی داشتند. 

 

سرپرستی این گروه تحقیقاتی را "استین اثلبرگ" از موسسه Statens Serum Institut  دانمارک، مشابه مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری ها در آمریکا، برعهده داشت. وی می گوید "نتیجه تحقیقات درباره بزرگ سالان مرا شگفت زده کرده است. این واقعا مهم است. ما باید نتایج این تحقیقات را به دیگران منتقل کنیم زیرا آشکارا نشان می دهد افراد بزرگ سال که به کرونا مبتلا شده اند، نمی توانند از این که ایمنی دارند، آسوده خیال باشند."  

 

گروه تحقیقاتی تحت نظر اثلبرگ، برای اطمینان از این که نتایج آزمایش ها نشان مید هد آلودگی به بیماری دوباره صورت خواهد گرفت، نتایج مورد نظر را در موارد مختلف در میان آزمایش ها بررسی کردند. اما نتایج حاصله، یکسان بود و نشان داد در میان بیشتر افراد بزرگ سال، ایمنی ناشی از آلودگی اولیه، 80 تا 82 درصد است. 

 

اطلاعات این گروه در سراسر سال گذشته جمع آوری شد، یعنی پیش از بروز اشکال جدید ویروس، لذا این یافته ها به معنای ایمنی پس از آلودگی به این اشکال جدید ویروس نیست. اما اثلبرگ درنظر دارد این تحقیقات را با تازه ترین اطلاعات کسب شده تکرار کند تا مشخص شود آیا همین الگوها شامل حال افرادی می شود که به اشکال جدید ویروس کرونا آلوده شده اند. 

 

فعلا یافته های موجود قویا نشان می دهد حتی اگر افراد بالای 65 سال به کووید-19 مبتلا شده باشند، همچنان باید واکسن بزنند زیرا احتمال دارد ایمنی ناشی از ابتلای طبیعی به بیماری، به اندازه کافی قابل اتکا نباشد. 

 

به گفته اثلبرگ، "آنها باید مراقب باشند و تصور نکنند ایمن هستند، بلکه باید از خود مراقبت کنند." 

 

بنا بر این گزارش، این وضعیت برای هر فردی در هر سن که به کووید-19  مبتلا و درمان شده ضروری است، گرچه شدت آن کمتر است. اثلبرگ می گوید، "کاملا مشخص است که آلودگی به ویروس کرونا، ایمنی 100  درصدی به بار نمی آورد." 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------