آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پشت پرده برخوردهای تند با پدیده بدحجابی

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: مقابله با پدیده بی‌حجابی نیاز به کار برنامه‌ریزی شده دارد. این برخوردهای غیرمنطقی در طول ۴۵ سال…

امیرعبداللهیان: همه تلاش خود را برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها به کار می‌گیرم/ موافقت کمیسیون های مربوطه با وزیر پیشنهای امور خارجه و بهداشت



جلسه بررسی وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی
وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: استفاده از ظرفیت دیپلماسی عزت‌مند می‌تواند در روابط خارجی حداکثر حقوق و منافع ملی را محقق کند.

به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان در جلسه علنی عصر امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت ایام شهادت سالار شهیدان، از محمدباقر قالیباف تشکر کرد و گفت: در عرضه مناسبات بین المللی منافع و اقتدار ملی همواره در صدر توجهات بوده است. ما سعی خواهیم کرد ضمن پایبندی به ارزش های اسلامی از این مولفه غفلت نکنیم.

 

وزیر پیشنهادی امور خارجه دولت سیزدهم گفت: استفاده از ظرفیت دیپلماسی عزت‌مند می‌تواند در روابط خارجی حداکثر حقوق و منافع ملی را محقق کند. ما سعی خواهیم کرد با توجه به سه اصل عزت، حکمت و مصلحت سیاست خارجه متوازن پویا و هوشمند داشته باشیم.

 

***

 

موافقت کمیسیون امنیت ملی با امیرعبداللهیان

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اعلام موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی خارجه ابراز امیدواری کرد: امیرعبداللهیان رای قاطعی کسب کند.

 

محمود عباس زاده مشکینی در جلسه علنی‌نوبت عصر امروز ( یکشنبه) در توضیح گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره حسین امیرعبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: آقای امیرعبداللهیان در کمیسیون امنیت ملی ضمن معرفی خود در جلسه ای و ارائه سوابق تحصیلی و کاری، برنامه هایش را تشریح کرد. او دارای مدرک تحصیلی دکتری روابط بین الملل از دانشگاه تهران بوده و در دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه و دانشگاه تهران تدریس می کند همچنین استاد راهنمای رساله های دکتری دانشجویان زیادی است.

 

وی ادامه داد: وزیر پیشنهادی امور خارجه کار در این وزارتخانه را از سطح کارشناسی شروع کرده که از جمله آن معاونت و ریاست اداره، مدیرکل امور خلیج فارس، معاونت آفریقا، معاونت سفارت ایران در بغداد، سفیر کشورمان در بحرین و عضویت در هیات مذاکره ایران و کشورهای اروپایی و ریاست کمیته سیاسی این هیات در بغداد و سایر کشورهای دیگر است، همچنین در کارنامه خود سابقه همکاری تنگاتنگ با شهید عزیز سردار سلیمانی دارد. برنامه هایی که امیرعبداللهیان در کمیسیون امنیت ملی مجلس ارائه کرد  بر تلاش برای تحقق سیاست خارجی متوازن و فعال و هوشمند تاکید دارد.

 

عباس زاده مشکینی افزود: طبق برنامه ارائه شده باید وزیر پیشنهادی براساس ظرفیت تمام کشورهای دنیا نقشه راهی برای ارتقا و تحکیم روابط با همه کشورهای دنیا داشته باشد و کشورهایی که به احترام متقابل و منافع متقابل اعتقاد دارند نیز در اولویت قرار بگیرند.

 

به گفته وی تحقق سیاست روان، تسهیل گر و هم افزا با کشورهای همسایه به خصوص مسلمان دارای اهمیت است. تحقق سیاست آسیامحور از دیگر نکاتی است که وی بر آن تاکید دارد. در واقع سیاست تک قطبی گری در دنیا به پایان رسیده و دهه آتی زمان ظهور و بروز قدرت های متکثر و مستقل به ویژه در آسیا است. ارتباط دوجانبه و چندجانبه با قدرت های آسیایی و همسایگان خصوصا کشورهای مستقل، تبدیل سیاست خارجه انفعالی به سیاست فعال از دیگر نکاتی مورد تاکید امیرعبداللهیان است.

 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین گفت: امیرعبداللهیان از سال ۹۵ دستیار رئیس مجلس در امور بین الملل بوده که در این مدت اقدامات خلاقانه ای برای توسعه روابط پارلمانی انجام شده است لذا در کمیسیون به نمایندگان قول داد برای تغییر و تحول در سیاست خارجی به ویژه سیاست رسمی کشور از این ظرفیت استفاده کند علاوه بر این فعال سازی بازارچه های مرزی و تعامل با کشورهای همسایه، بهره گیری از فرصت اتحادیه اقتصادی اورآسیا، پرداختن به حضور فرصت محور ایرانیان خارج از کشور و بهره گیری از دانش و سرمایه آنها و ایجاد پل ارتباطی برای حضور مستمرشان در کشور و مشارکت آنها در توسعه پروژه های عمرانی، توجه به فعلیت رساندن ظرفیت های سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور برای تعمیق و توسعه ارتباطات اقتصادی از جمله اولویت های اعلامی وزیر پیشنهادی است.  

 

وی افزود: امیرعبداللهیان وعده داده پس از استقرار در وزارت امور خارجه برای استفاده از ظرفیت های خارجی برای واردات واکسن، از یافته های خارجی و همچنین معرفی ظرفیت های داخلی در مهار کرونا و برای واکسینه کردن استفاده کند. برنامه های او بنا به نظر اکثر نمایندگان با اسناد بالادستی مشتمل بر قانون اساسی، سیاست های کلان تبیین شده توسط رهبر انقلاب، بیانیه گام دوم انقلاب، سند چشم انداز، برنامه ششم توسعه با قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی همخوانی دارد و به عنوان مبانی نظری برنامه های ایشان قرار دارد.

 

عباس زاده در پایان گفت که کمیسیون امنیت ملی ضمن موافقت با برنامه های امیرعبداللهیان به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه امیدوار است با رأی اکثریت نمایندگان در انجام مسئولیت های محوله موفقیت کسب کند.

 

***

 

مخالفان وزیر پیشنهادی امور خارجه

ذاکر: چرا امیرعبداللهیان در مسیر تقویت دیپلماسی اقتصادی گام برنداشته است؟

سید سلمان ذاکر در جریان جلسه علنی امروز نوبت عصر (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی و در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه بیان کرد: براساس ماده ۱۰۵ قانون برنامه ششم توسعه وظایف ذاتی وزارت امور خارجه تقویت دیپلماسی اقتصادی با تمرکز بر ورود بازارهای جهانی جهت صادرات کالا و جذب سرمایه گذار خارجی و ایجاد زمینه‌ی لازم برای حضور بخش غیردولتی در سایر کشورهای منطقه یا برعکس می‌باشد.

 

وی در ادامه اظهار کرد: وزیر پیشنهادی امور خارجه که در مسئولیت‌های مهمی نظیر معاون وزیر خارجه سابق، معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه، نماینده ویژه وزیر در امور عراق، دستیار رئیس مجلس در امور بین‌الملل نقش داشته است، چرا نسبت به اجرای مفاد قانونی برنامه ششم توسعه گام برنداشته است؟

 

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: وزیر پیشنهادی امور خارجه برای تقویت دیپلماسی اقتصادی چه برنامه‌ای دارد؟ ایشان در کمیسیون امنیت ملی قول دادند تا دیپلماسی اقتصادی را تقویت کنند و به همسایه‌ها توجه داشته و از ظرفیت آنها استفاده کنند. حال سوال من این است که چرا ایشان در دوران مسئولیت‌شان نسبت به اجرای مفاد قانون برنامه ششم توسعه پیشقدم نشدند؟

 

وی در ادامه تاکید کرد: آیا ایشان می‌توانند از برنامه خود در برابر عملکرد گذشته‌شان دفاع کند؟ چرا در طول این سال‌ها به مناطق مرزی توجه نداشته‌اند؟ چرا انجمن‌های پارلمانی را با کشورهای همسایه تقویت نکرده‌ و از دولت این مطالبه را به طور جدی دنبال نکرده است؟

 

نماینده تالش: امیرعبداللهیان باید درباره اقدام آمریکا در به شهادت رساندن حاج قاسم اعلام موضع کند

حسن محمدیاری در جلسه علنی نوبت عصر امروز یکشنبه مجلس در مخالفت با حسین امیرعبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه دولت سیزدهم گفت: وزارت خارجه محل سهم خواهی و کم کاری نیست، اگر قرار است ما در دیپلماسی قوی باشیم باید وزیری را انتخاب کنیم که رای حداکثری مجلس را به دنبال داشته باشد. با توجه به شخصیتی که از ایشان سراغ داریم و می دانیم که پله های ترقی را دانه دانه طی کرده است من در ایشان هیچ ایرادی نمی بینیم ایشان  در تراز ملی فرهیخته هستند. اما باید به ابهامات و سوالاتی پاسخ دهند. 

 

نماینده مردم تالش و رضوانشهر گفت: ایشان باید صراحتا  موضعشان در خصوص سیاستهای دوگانه دولت گذشته را اعلام کنند. ایشان باید توضیح دهند نظرشان در مورد تفکیک دیپلماسی سیاسی از دیپلماسی مقاومت چیست. آقای عبداللهیان باید توضیح دهند آیا در خصوص ناتوانی وزارت امور خارجه و پرداخت هزینه در دولت گذشته برنامه ای دارند یا خیر؟ ایشان باید در مورد اقتدار و توان لازم در خصوص برنامه هایشان به ما اطمینان بدهند. 

 

وی با بیان اینکه سیاست خارجی ما مبتنی بر منویات مقام معظم رهبری است، گفت: بنده معتقدم زمانی که وزیر  امور خارجه به عنوان سفیر یک نظام وارد میدان می شود باید فردی با سابقه انقلابی و اطلاعات و دانش کافی و امکان ارتباط عالی با مقامات و مسوولان کشور به خصوص رهبری را داشته باشند. ایشان فرد اول بین المللی کشور محسوب می شوند و باید پاسخگوی ملت و مجلس باشند.

 

محمدیاری خطاب به وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: مجلس از شما عقلانیت مبتنی بر مشورت و خرد جمعی و تفکرات انقلابی را طلب می کند، این مهم می تواند از حیثیت نظام دفاع کند و متقابلا جلوی تفکرات ظالمانه و تروریست پرور استکبار جهانی و صهیونیسم بین الملل را بگیرد. امیدواریم ایشان هیچگاه به دنبال سیاستهای منفعلانه نباشند.

 

این نماینده مجلس از وزیر پیشنهادی امور خارجه خواست تا برنامه خودش را در خصوص تقویت دفاتر نمایندگی های مستقر در استانها مخصوصا استانهای مرزی اعلام کند. 

 

وی با بیان اینکه امیرعبداللهیان هم رزم حاج قاسم سلیمانی بوده است، گفت: انتظار است در حوادثی مثل حادثه منا و اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن حاج قاسم سلیمانی، اعلام موضع کنید و اقدامات دیپلماتیک مورد نیاز را انجام دهید. 

 

عنابستانی: وزیر امور خارجه درباره سیاست متوازن بیشتر توضیح دهند

علی اصغر عنابستانی در جریان جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی و در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه اظهار کرد: مطرح شد که به دلیل مسئولیت رهبری معظم در حوزه امنیت و سیاست خارجی به صورت عمومی و در همه دولت‌ها وزرای این حوزه برای معرفی به مجلس با رهبری عزیز هماهنگ می‌شوند که حرفی درستی است. اما یک جمله اضافه می‌کنم اینکه این هماهنگی و مشورت کاشف از عدم مخالفت رهبری با گزینه مورد نظر هست و به معنی تعیین گزینه و یا تعیّن گزینه در یک شخص خاص نیست و این هماهنگی با رهبری قطعا نافی مسئولیت رئیس جمهور در انتخاب یک وزیر مناسب و کارآمد و معرفی به مجلس نیست و نافی مسئولیت مجلس هم در بررسی دقیق گزینه پیشنهادی و رای اعتماد یا عدم اعتماد به وزرای پیشنهادی نیست و نافی مسئولیت آن وزیر در اجرای دقیق سیاست های کلی نظام، پاسخگویی به رییس جمهور و مجلس شورای اسلامی بر اساس اصول متعدد قانون اساسی نخواهد بود.

 

وی در رابطه با امیر عبداللهیان گزینه پیشنهادی وزارت امور خارجه بیان کرد: آقای امیرعبداللهیان یک دیپلمات مجرب، کارآزموده و انقلابی است و به جبهه انقلاب نزدیک و وابسته است. دلیل مخالفتم به دلیل اهمیتی است که اجرای سیاستهای کلی نظام در امور خارجی دارد و اشکالات شدیدی که در دوره قبل در این حوزه دیدیم و به این دلیل به شدت نگرانم.

 

وی افزود: همچنین سابقه همکاری آقای امیرعبداللهیان با ظریف ما را نگران می‌کند و سختی اداره کشور و بازگشت از عزت ایران باعث می شود که با توجه به شناخت کمی هم که از ایشان دارم نگرانیم را بسیار می‌کند و برای رفع این نگرانی برنامه های ایشان را چند بار مطالعه و با همکارانشان مشورت کردم که ماحصل این شد که بخش زیادی از نگرانی‌ها رفع شود.

 

نماینده مردم سبزوار در مجلس با بیان اینکه چند سوال از وزیر پیشنهادی خارجه دارم، خاطرنشان کرد: سیاست خارجی ما در طول تاریخ متاسفانه همیشه به شکلی معطوف به غرب بوده و در بسیاری از برهه‌ها مرعوب غرب بوده است و این غرب گرایی در سیاست خارجی ما باعث شده است که یک بی اعتمادی مفرط و همیشگی در شرق به ما ایجاد شود. آقای امیرعبداللهیان در برنامه‌شان سیاست خارجی متوازن را برای اصلاح این وضعیت عنوان کردند، ایشان دقیقا مشخص کنند که چه کار و برنامه عملیاتی می‌خواهند انجام دهند که شرق اعتماد بیشتری به ما کند و رابطه با شرق منجر ایجاد و بهبود ساختارهای داخلی  شود و از سوی دیگر مذاکره با غرب و استفاده از ظرفیت‌های موجود در غرب از دست ما نرود.

 

عنابستانی بیان کرد: در موضوع کشورهای همسایه به خوبی مشخص است که در سال های گذشته این فرصت‌ها را از دست دادیم. استفاده از فرصت بزرگ ارتباط با همسایگان و خنثی سازی و شکستن تحریم‌ها اصل مهم بود که آن را فراموش کردیم. در حوزه کشورهای اسلامی هم در شرایط خوبی نیستیم و ارتباطمان با بخش عمده‌ای از کشورهای اسلامی در طول سال‌های اخیر دچار مشکل شد. همینطور برگ برنده خود در آمریکای جنوبی را هم به سیاست غربگرایی واگذار کردیم و با آفریقا هم رابطه پر فراز و نشیبی و کم بهره برای کشور داریم.

 

وی گفت: آقای امیرعبداللهیان دقیقا توضیح دهند که سیاست متوازن یعنی با هر کدام از این بخش‌ها در طول دوره چهارساله آینده چه برنامه‌ای دارند و چه کاری خواهند کرد که به بهره برداری مناسب برسیم.

 

***

 

موافقان وزیر پیشنهادی امور خارجه

علیزاده: وعده امیرعبداللهیان تبدیل وزارت خارجه ای در تراز انقلاب اسلامی است

محسن علیزاده در جلسه علنی عصر امروز یکشنبه و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی امور خارجه به عنوان موافق، گفت: وزیر پیشنهادی خارجه دیپلمات برجسته انقلابی و مدیر شایسته موفقی است که از رده های پایین در وزارت خارجه شروع کرده و با تلاش و سعی مجدانه و مخلصانه در عرصه های مختلف روابط خارجی به یک مدیر برجسته تبدیل شده است. سوابق اجرایی امیر عبداللهیان نشان می دهد که او مدیری پلکانی و نه آسانسوری است که طی مدت حضورش در مجلس نیز توانسته دیپلماسی پارلمانی را در تراز انقلاب اسلامی فعال نگه دارد. او مایه مباهات مجلس است.

 

وی با بیان اینکه امیر عبداللهیان رویکرد تحول خواهانه انقلابی و فعال را سرلوحه کار دارد، گفت: روح کلی عزت خواهی در برنامه ایشان وجود دارد. آقای امیر عبداللهیان این اطمینان را داده که از افرادی در وزارت خارجه استفاده کند که برنامه ها را دنبال می کند. انتخاب دستیاران ویژه در حوزه اقتصادی از نوآوری های او است.

 

این نماینده مجلس ادامه داد: انتظار می رود وزیر پیشنهادی در چینش نیروها به موضوع انقلابی گری توجه کند. ایجاد توازن در سیاست خارجی با محوریت همسایگان آسیایی و بسط دیپلماسی فرهنگی و ارتباط با حوزه های مربوطه و تعامل ویژه با جهان و غرب آسیا به ویژه محور مقاومت از نکات اصلی برنامه امیر عبداللهیان است.

 

علیزاده ادامه داد: ایشان اعلام کرده در روز اول حضورش در وزارت خارجه ستاد ویژه مقابله با کرونا را تشکیل داده تا ظرفیت های سیاست خارجی در خدمت بهداشت قرار گیرد که مشکل واردات واکسن و اقلام پزشکی در سریعترین زمان حل شود.

 

به گفته وی رساندن وزارت خارجه به یک وزارت خارجه در تراز انقلاب اسلامی از وعده های امیر عبداللهیان است لذا رای قاطع و بالا به او می تواند به تبیین و اجرای دیپلماسی در سطح منطقه و بین الملل کمک کند.

 

علیزاده خاطرنشان کرد: کشور نیاز دارد که وزارت خارجه از وزارت برجام نافرجام به وزارت خارجه در تراز انقلاب اسلامی تبدیل شود. طبیعتا کسی که در راس وزارتخانه قرار می گیرد باید شرایط مدیر انقلابی را داشته باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: یکی از برجستگی های امیر عبداللهیان اقتدار او در مذاکرات است که این را در مذاکرات بغداد نشان داد.

 

وی گفت که امروز اتاق های فکر بسیاری توسط سرویس های جاسوسی، صهیونیستی و منافقین تشکیل شده که هدفشان تحت تاثیر قرار دادن رای بالا به امیر عبداللهیان است.

 

علیزاده در پایان گفت: درخواست ما از آقای امیر عبداللهیان این است که اقتدار و عزت ایران در سطوح بین المللی را برگرداند، همچنین دیپلماسی ذلت به عزت تبدیل شود. مجلس انقلابی خونخواه حاج قاسم سلیمانی است که می خواهیم با تمام توان در مجامع بین المللی این موضوع دنبال شده که آمران و عاملان شهادت حاج قاسم سلیمانی مجازات شوند.

 

گلرو: امیرعبداللهیان صلاحیت تصدی وزارتخانه امور خارجه را دارد

عباس گلرو نماینده مردم سمنان در مجلس در جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: در خصوص گزارش کمیسیون نسبت به آقای امیرعبداللهیان عرض می‌کنم، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی متشکل از حوزه های مختلف امنیتی، دفاعی و سیاست خارجی کشور می‌باشد، حضور آقای امیرعبداللهیان و پاسخ ایشان به سوالات در کمیسیون نشان از تسلط ایشان به این حوزه ها می باشد، جمع بندی کمیسیون هم این بود که ایشان صلاحیت تصدی این وزارتخانه امور خارجه را دارد.

 

وی افزود: آقای امیرعبداللهیان دارای تحصیلات و تخصص اجرایی این حوزه می‌باشد، برای تحلیل این مهم نگاه به موضوع بازیگران خارجی، چالش های موجود در حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی و ابرچالش های این حوزه، ضرورت ها و الزامات فعلی سیاست خارجی و برنامه های ایشان از جمله مواردی است که باید به آن توجه کنیم.

 

علیزاده: امیرعبداللهیان قائل به دوگانه میدان و دیپلماسی نیست

علی علیزاده در جلسه علنی امروز بعد از ظهر مجلس و به عنوان موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه بیان کرد: امروز وزارت خارجه علاوه بر تنظیم روابط خارجی در ایجاد امنیت کشور و برقراری ارتباط اقتصادی و حتی اشتغالزایی نقش آفرین است. فلذا لازم است که دقت کنیم چه کسی بر مسند این وزارت خواهد نشست.

 

وی در ادامه اظهار کرد: وزیر پیشنهادی امور خارجه فردی خوش نام، عالم، با سواد و دارای تجربه ارزنده است و به نوعی فراحوزه ای انتخاب شده است. از جمله نقاط مثبت ایشان برنامه منسجم و نوآورانه ایشان است. با توجه به شرایط منطقه ای و بین المللی یکی از مشکلات اصلی سیاست خارجه برقراری ارتباط با کشورهای منطقه به ویژه کشورهای عربی و همسایه هایمان است. حضور فردی مانند ایشان که دارای ارتباط گسترده با بسیاری از رهبران و نخبگان سیاسی منطقه می باشد می تواند در برقراری ارتباط با کشورهای منطقه به خصوص کشورهای عربی در ظرف چند ماه بسیار موثر باشد.

 

نماینده مردم مراغه در مجلس تصریح کرد: از سوی دیگر ایشان مسلط به زبان عربی هستند و شخصی با تجربه در این حوزه می باشند، کلیپی که در چند هفته گذشته از مکالمه انگلیسی ایشان پخش شد تقطیع شده و مربوط به گذشته است. ایشان بخشی از برنامه های خود را در کمیسیون مجلس با زبان انگلیسی ارائه کرد و اکنون کاملا بر این زبان مسلط است. مهمترین دلیل برای دفاع از ایشان کارنامه اش است. ایشان در پیوست جبهه مقاومت در منطقه تلاش زیادی کرد و حتی برخی از رسانه های منطقه لقب حاج قاسم دیپلماسی را به ایشان دادند و الحق ایشان رنگ و بوی حاج قاسم هم دارد.

 

وی در ادامه تاکید کرد: موضع ایشان در خصوص برجام مشخص است و قطعا سال ها به انتظار نتایج مذاکره نخواهند نشست و حتی تکلیف مذاکرات با غرب را مشخص خواهند کرد و اجازه نمی دهند تا سیاست و اقتصاد کشور به مذاکره شرطی شود. هویت ایشان برای غرب و حاکمیت مشخص است و اینطور نیست که به مجلس یک چیز بگوید و به شورای امنیت یک چیز و به خبرنگاران چیز دیگر و به غربی ها مطلبی متفاوت. ایشان ثابت کردند قائل به دوگانه میدان و دیپلماسی نیستند و همیشه این دو را مکمل هم می دانند و از نظر ایشان میدان پشتوانه دیپلماسی است.

 

علیزاده در پایان بیان کرد: وزیر پیشنهاد امور خارجه تحصیلکرده دانشکده علوم سیاسی است و چندین استاد دانشگاه نیز در این مدت از ایشان حمایت کردند. تاسیس بانک منطقه ای و کشت فراسرزمینی از دیگر مواردی است که در برنامه منسجم و قابل سنجش ایشان دیده شد.

 

***

 

آغاز بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت
بررسی صلاحیت بهرام عین‌اللهی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دستور کار جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

 

جلسه بررسی وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

از ابتدای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم، تاکنون صلاحیت 5 وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی و امور خارجه مورد بررسی قرار گرفته است.

 

در ابتدای بررسی صلاحیت هر یک از وزرای پیشنهادی و پیش از بیان نظرات نمایندگان مخالف و موافق، گزارش کمیسیون های تخصصی مربوط قرائت می شود.

 

***

 

موافقت کمیسیون آموزش و بهداشت با وزیر پیشنهادی بهداشت 

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بهداشت خبر داد.

 

حاجی پور در جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره بهرام عین‌اللهی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را به شرح زیر قرائت کرد:

 

هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی با سلام احترام؛ 

 

مستند به ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای بهرام عین اللهی وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور قرائت در صحن علنی ارائه می شود.

 

علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری

 

گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای بهرام عین اللهی وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

 

مقدمه: 

 

موضوع سلامت افراد جامعه، از حیاتی ترین مسائل کشور است. بنابراین ضروری است که مدیریت و هدایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان متولی اصلی سلامت کشور و آموزش پزشکی، به فردی لایق و مطمئن سپرده شود.

 

در سیاست های کلی سلامت بر ارتقاء نظام انتخاب، ارزشیابی و تعلیم و تربیت اساتید و دانشجویان و مدیران در محیط های علمی و دانشگاهی متناسب با ارزش های اسلامی اشاره شده است. تدوین، تعیین خطی مشی ها و نیز برنامه ریزی و اجرای برنامه های تربیت نیروی انسانی گروه پزشکی از وظایف مصرح قانونی وزارت بهداشت به شمار می آید. چنانچه در تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد، بدرستی عمل نشود، با وجود تخصیص بودجه، اخلال در کارآیی و نارضایتی مردم را در پی خواهد داشت. با توجه به مطالب فوق، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری، صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت مهم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را بررسی نمود که نتیجه این بررسی، به شرح زیر تقدیم می گردد.

 

بخش اول: انطباق مدارک و سوابق وزیر پیشنهادی 

 

جناب آقای دکتر عین اللهی در دو دوره معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده اند و علاوه بر آن در مراکز تحقیقاتی و آموزشی متنوعی در این وزارتخانه، مدیریت، دبیری و یا عضویت داشته اند.

 

۷۰ مقاله متناسب با موضوعات وزارت بهداشت در مراجع معتبر علمی داخلی و خارجی، بخشی از سوابق علمی ایشان است. ایشان قریب سی سال سابقه عضویت هیأت علمی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دارند و دهها پروژه دستیاری پزشکی و تحصیلات تکمیلی را راهنمایی و هدایت نموده اند.

 

بخش دوم: شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی 

 

در کمیسیون در جلسه کمیسیون با آقای دکتر عین اللهی به اولویت های زیر اشاره شد:

 

۱- بهره مندی عادلانه همه مردم به خدمات سلامت کشور

 

۲- مقابله به موقع و مناسب با بحران ها

 

٣- تنظیم صحیح زمان بازگشایی دانشگاهها

 

٤- توجه به نیازهای دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی و دستیاران پزشکی مشغول خدمت در شبکه سلامت

 

۵- لزوم تحول در نظام سنجش و پذیرش رشته های علوم پزشکی

 

۶- توجه به مسائل فرهنگی و اخلاقی در بیمارستانها و دانشگاههای علوم پزشکی کشور

 

با توجه به نیاز کشور به خودکفایی دارویی و تجهیزات پزشکی، وزیر پیشنهادی قول دادند این وزارتخانه به شرکتهای دانش بنیان و پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد توجه بیشتری نماید.

 

بخش سوم: بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی 

 

برنامه ارائه شده ایشان واقع گرایانه تدوین شده و از جامعیت، شفافیت و صراحت نسبتا خوبی برخودار می باشد اما کمیسیون انتظار داشت با توجه به سوابق جناب آقای دکتر عین اللهی، در زمینه آموزش پزشکی و پژوهش و فناوری به جزئیات بیشتری پرداخته می شد.

 

بخش چهارم: انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی 

 

به نظر می رسد برنامه وزیر با اسناد بالادستی مانند قانون اساسی، سند چشم انداز، نقشه جامع علمی کشور، سیاست های کلی سلامت، قانون برنامه ششم توسعه و قوانین عادی مهم حوزه درمان و آموزشی پزشکی دارای هماهنگی و انطباق است.

 

بخش پنجم: بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی 

 

۱- صلاحیت فرهنگی و بینش سیاسی

 

ایشان در زمان جنگ و بعد از آن در درمان مجروحین جنگ تحمیلی نقش مهمی داشته اند. و همچنین از سال ۱۳۸۷ تاکنون نیز، رئیس شورای بسیج جامعه پزشکی کشور می باشند.

 

۲- صلاحیت علمی، حرفه ای و تسلط بر مسائل پزشکی کشور

 

ایشان پزشکی با سوابق علمی درخشان و سابقه طولانی مدت در جایگاههای متنوع مدیریتی بخصوص جایگاههای آموزشی و تحقیقاتی وزارت بهداشت می باشند.

 

نتیجه گیری ( نظر نهایی کمیسیون) 

بررسی برنامه های پیشنهادی جناب آقای دکتر عین اللهی نشان می دهد که ایشان از تسلط مناسبی بر مسائل آموزش پزشکی و درمانی کشور برخوردار می باشند و با عنایت به اینکه وی دارای پیشینه متناسب از جمله معاونت آموزشی وزارت بهداشت و ریاست بیمارستان شهید لبافی نژاد هستند و همچنین تحقیقات و پژوهشهای علمی فراوان که در رزومه ایشان دیده می شود، در نهایت با توجه به تعهد ایشان جهت ایجاد تحول در حوزه آموزشی وزارت بهداشت، کمیسیون با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با اکثریت آراء موافقت نمود.

 

همچنین سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر داد.

 

زهرا شیخی در جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون بهداشت مجلس درباره بهرام عین‌اللهی  وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را قرائت کرد.

 

شیخی گفت: وزیر پیشنهادی سوابق اجرایی بسیاری در حوزه های بهداشتی و آموزشی داشته و ۳ سال سابقه حضور در جبهه دارد، وی تاکید بر مدیریت کرونا داشته و قرار است فعالیت تمام وقتی به همراه معاونان، مدیران و رؤسای دانشگاه های علوم پزشکی داشته باشد و انتخاب این افراد را براساس اصل شایسته سالاری قرار خواهد داد.

 

سخنگوی کمیسیون بهداشت ادامه داد: وزیر پیشنهادی بهداشت تاکید بر محرومیت زدایی از مناطق کم برخوردار در حوزه بهداشتی و آموزش پزشکی داشته و قصد دارد نیروهای ماهر و متخصص در این مناطق بگمارد همچنین اجرای سیاست های ابلاغی رهبری در حوزه بهداشت و آموزش پزشکی سرلوحه کار وی قرار خواهد داشت، سیاست های کلی جمعیت، یکپارچه سازی بیمه ها، تقویت خانه های بهداشت و تعامل با مجلس در دستورکار عین اللهی قرار دارد.

 

وی اضافه کرد: همچنین قانون مداری و توجه و به کارگیری مدیران شایسته که خود باعث مبارزه با فساد می شود در دستور کار وی است و مردم گرایی، اعتقاد به خرد جمعی و مبارزه با خویشاوند سالاری در ساختار وزارت بهداشت از اهم موارد مورد توجه در برنامه های وزیر پیشنهادی بهداشت است.

 

سخنگوی کمیسیون بهداشت در پایان بیان کرد: اتخاذ راهبردهای افزایش جمعیت، نهادینه سازی طب سنتی و پوشش همه جانبه بیماران از سوی بیمه ها نیز در برنامه های دکتر بهرام عین اللهی قرار داشت، بر اساس جمع بندی این کمیسیون پس از بررسی سوابق و برنامه های وزیر پیشنهادی بهداشت، مدارک و سوابق وی با واقعیت منطبق بود و در راستای کارکرد وزارت بهداشت قرار داشت، همچنین این کمیسیون وی را فردی شایسته برای تصدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشخیص داد.

 

***

 

مخالفان وزیر پیشنهادی بهداشت

عباسی: وزیر بهداشت درباره راه رسیدن به وضع مطلوب توضیح دهد

 علیرضا عباسی  در جریان جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی و به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: آقای دکتر عین اللهی در بررسی برنامه‌هایتان شما اعلام کردید که می‌خواهید ما را به وضعیت مطلوب برسانید، وضع مطلوب و راه رسیدن به آن را توضیح دهید.

 

عباسی در ادامه بیان کرد: در سرتاسر برنامه اسناد بالادستی و وضعیت موجود را بررسی کردید و به تصویر کشیدید ولی در بسیاری از جاها نشانی از وضع مطلوب در برنامه‌های شما دیده نمی‌شود و چگونه طی این چهار سال می‌خواهید ما را به وضع مطلوب برسانید؟

 

وی افزود: یکی از این موضوعات تعداد تخت های بیمارستانی، تعداد بیمارستان های فعال، تعداد تخت های ویژه و دانشگاه‌های علوم پزشکی در داخل کشور است که توزیع شده اند و بنابراین اینجا لازم است که عدالت را در توزیع خدمات در این حوزه‌ها نصب العین قرار دهید و اینکه چگونه می‌خواهید این حوزه‌ها را به وضع مطلوب برسانید؟

 

نماینده مردم کرج تصریح کرد: موضوع دیگر این است که در قانونی که در اسناد بالادستی داریم و با توجه به افق ۱۴۰۴ باید در منطقه خاورمیانه از نظر تعداد پزشک عمومی، دندانپزشک و پزشکان متخصص رتبه اول را داشته باشیم که در حال حاضر فاصله زیادی با این مسئله داریم و بخشی از آن به تعارض منافع برمی‌گردد و توضیح دهید که چه برنامه‌ای در این رابطه دارید.

 

وی افزود: تعداد پزشک دندانپزشک و پزشکان متخصص کم است ولی تعداد دانشجوهایی که گرفته می‌شود محدودیت دارد که این محدودیت به تعارض منافعی که وجود دارد برمی‌گردد.

 

عباسی از وزیر پیشنهادی بهداشت خواست که به طور مشخص در مورد سازمان غذا و دارو توصیح دهد چون افرادی متولی این قسمت می‌شوند که ذی نفع دارو و غذا هستند و مشخص کند که در این حوزه آیا فعالین حوزه غذا و دارو را به عنوان ریاست این سازمان منصوب می‌کند یا از حوزه‌های دیگر که ذی نفع نیستند استفاده خواهد کرد.

 

نماینده مردم کرج افزود: این سیاست‌ها منجر می‌شود که سلامت محوری را عرصه خود قرار ندهیم و بیشتر به درمان محوری بپردازیم.

 

عباسی همچنین خواستار توضیح وزیر پیشنهادی بهداشت درباره نحوه استفاده از گیاهان دارویی شد و گفت: در سند ملی گیاهان دارویی آمده که حدود ۸ هزار گونه گیاهی داریم که بیش از ۲۳۰۰ گونه آن خاصیت دارویی دارد و بیان کنید که چه برنامه‌ای برای این موضوع دارید.

 

نماینده مردم کرج گفت: کسب سهم ۲۰ درصدی ارزش دارو مربوط به فرآورده‌های حاصل از آن را در برنامه‌های شما ندیدیم و پوشش بیمه ای مناسب به منظور رسیدن به نرخ پرداخت از جیب ۳۰ درصد در حوزه طب سنتی را نیز به طور مشخص بیان کنید.

 

وی اظهار کرد: ما با یک پاندمی مواجه شدیم که در کل دنیا یکی از راه‌های علاج آن واکسن بود. ما دو مجموعه پاستور و رازی را داشتیم که به هر دلیل نتوانستند کار خود را به درستی انجام دهند و بنیاد برکت وارد شد و واکسن ساخت‌. بنابراین آسیب‌شناسی کنید که چرا قرارگاه ها در وظیفه خود تعلل کردند تا اگر ترک فعلی وجود داشته در آینده با آن برخورد شود.

 

وی با بیان اینکه باید جایگاه اول دانشگاهی در منطقه باشیم گفت: در رابطه با جذب دانشجویان خارجی چه برنامه‌ای دارید؟ شما مجموعه‌ای را با ۲ هزار دانشجو تحویل می‌گیرید که در برنامه‌های شما هیچ برنامه‌ای برای آنها مشاهده نکردم.

 

گودرزی: وزیر پیشنهادی بهداشت در برابر اجرای مطالبات نمایندگان باید تضمین بدهد

عباس گودرزی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسه امروز بعد از ظهر مجلس بیان کرد: در کمیسیون بهداشت در خصوص بحث کمبود پزشک و بحرانی که در چند سال آینده با آن مواجه می شویم به وزیر پیشنهادی هشدار دادم در ۱۱ سالی که ایشان دبیر شورای  گسترش دانشگاه علوم پزشکی بودند نه تنها ظرفیت دانشگاه ها افزایش نیافت بلکه نسبت به زمان آغاز به کار ایشان این ظرفیت کاهش یافت.

 

وی در ادامه گفت: دسترسی به پزشک و خدمات درمانی  و انحصار ایجاد شده در ارائه خدمات پزشکی  و عدم تمایل پزشکان برای حضور در مناطق محروم از دیگر دغدغه های است که باید با جدیت دنبال شود.

 

موافقان وزیر پیشنهادی بهداشت

پورابراهیمی: با سلامت و کارآمدی خاندوزی مسیر آینده اقتصاد کشور را تعریف می‌کنیم

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس در جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی اقتصاد عنوان کرد: از رییس جمهور به دلیل اعتمادی که به مجلس داشتند و برخی از وزرای خود را از مجموعه مجلس انتخاب کردند تشکر می‌کنم.

 

وی افزود: جدیت، پیگیری، اشراف علمی و تعصب  برای حل مشکلات  در آقای خاندوزی به خوبی دیده می‌شود، دغدغه ما در حوزه کلان اقتصاد کشور که بارها هم به اشاره داشتیم  مطالباتی بود که دولت باید در حوزه اقتصادی انجام می داد و انجام نداد، حال امروز این ظرفیت برای مجلس فراهم شده است که یکی از همین مطالبه گران این حوزه پیگیر موضوعات اقتصادی باشد، بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب می‌توانیم مشکلات اقتصادی را با فضل الهی حل کنیم، بر همین اساس معتقدم اکنون نگاهی که در این حوزه شکل می گیرد می‌تواند مبنای یک تحول اساسی در حوزه اقتصاد کشور باشد.

 

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: ما در دو موضوع با وزیر پیشنهادی به توافق رسیدیم، یکی ماموریت های نظارتی مجلس می‌باشد، یعنی نظارت بر اجرای کامل قوانین، قوانینی وجود دارد که به صورت کامل در این سال ها  اجرایی نشده است، موضوع بعد مولدسازی دارایی های دولت است که آقای خاندوزی نیز بر اهمیت این موضع تاکید دارند، اهمیت موضوع دیگر محیط کسب و کار در اقتصاد است که اکنون وضعیت مطلوبی هم ندارد، توافق شد آنچه باید در این حوزه انجام شود و تا اکنون انجام نشده است به خوبی انجام شود، بر این مباحث توافق شده است و این موقعیت مهم برای کشور ایجاد شده که فردی از درون مجلس این دست از مطالبات را پیگیری کند.

 

نماینده مردم کرمان بیان کرد: موضوع دیگر مسائل تقنینی است؛ مباحثی چون اصلاح ساختار نظام مالیاتی و ... نیز باید مورد توجه باشد که ما در طول یک سال و چند ماه در کمیسیون این موارد را بر اساس اولویت ها دسته بندی کردیم و معتقدیم اگر اینها در چارچوب مبانی علمی  و در توافق میان مجلس و دولت عملیاتی شود نتایج مطلوبی به دنبال داشته باشد، موضوع دیگر بحث سهام عدالت است، دو میلیون ۸۰۰ هزار نفر از تحت پوششان کمیته امداد و یک ملیون ۲۰۰ هزار نفر از تحت پوششان سازمان بهزیستی فاقد سهام عدالت هستند که این موضوع هم باید مورد توجه باشد. این محورها نمونه ای از برنامه های تحولی است اگر از این وزیر جوان حمایت شود اقدامات خوبی شکل می‌گیرد.

 

وی اضافه کرد: مطمئنیم اگر این برنامه ها و اقدامات در دستور کار قرار بگیرد موجب بهبود وضعیت اقتصادی کشور می شود، آقای رییسی شرط  معرفی وزرا دارا بودن ویژگی ها انقلابی عنوان کردند، بر همین اساس من و همکاران در کمیسیون اقتصادی از ایشان حمایت می‌کنیم و دو شرط اصلی برای ایشان داریم، یکی سلامت، که ایشان بحمدلله از نیروهای سالم هستند  و دیگری کارآمدی در انجام فعالیت ها، با این دو ویژگی می توانیم مسیر آینده را تعریف کنیم و اقدامات مثبتی را در عرصه اقتصادی شکل بدهیم و معتقدیم جمهوری اسلامی ایران علی رغم فشار های اقتصادی می‌تواند با اتکا به ظرفیت های درونی برنامه ریزی کند موفقیت های خوبی را شاهد باشد.

 

***

 

قالیباف: معیار انتخاب وزرا از سوی رییس‌جمهوری شایستگی و تخصص بوده است

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده بندر عباس، گفت: مبنای انتخاب وزرای پیشنهادی از سوی رییس‌جمهوری، نه استانی بلکه شایستگی و تخصص بوده است.

 

به گزارش ایرنا، احمد مرادی نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس در نشست علنی نوبت عصر روز یکشنبه  با استناد به بند ۹ قانون اساسی، گفت: رفع تبعیض ناروا در زمینه مادی و معنوی مورد تاکید قانون اساسی است. در حال حاضر رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی را در دستور کار داریم اما چند استان هیچ سهمی در کابینه ندارند.

 

نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تاکید ما شایسته سالاری است اما انتظار می‌رود در انتخاب معاونان وزرا از استان‌های مختلف چون هرمزگان استفاده شود، این استان افراد متخصص در سطح ملی دارد و اینکه باید در کابینه از آنها استفاده شود.

 

مرادی افزود: رییس‌جمهوری با شعار عدالت، رای مردم را دریافت کرده است و این سوال پیش می‌آید چرا استان هرمزگان هیچ سهمی در کابینه ندارد.

 

محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات نماینده بندر عباس گفت: این اخطار پذیرفته نیست، براساس آیین نامه داخلی مجلس، باید اخطار به هیات رییسه باشد. رییس‌جمهوری اعضای دولت را انتخاب و به مجلس معرفی می‌کند، در ضمن رییس‌جمهوری روز گذشته انتخاب وزرای پیشنهادی توضیحاتی داد که بر مبنای انتخاب او استانی نبوده بلکه مبنا شایستگی و تخصص افراد بوده است.

 

***

 

پایان دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس

جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه) دقایقی پیش به پایان رسید و جلسه بعدی جهت ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی فردا (دوشنبه) است.

 

نمایندگان از روز گذشته بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی را در دستور کار قرار داده اند و تاکنون صلاحیت 5 وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی و امور خارجه مورد بررسی قرار گرفته است.

 

مجلس در دقایق پایانی جلسه نوبت عصر وارد بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شد، که ادامه رسیدگی به آن به جلسه فردای مجلس موکول شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------