آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

علی مطهری: چرا افراد را بخاطر گفتن یک جمله درباره ولی فقیه و نظام ردصلاحیت می‌کنند /باید به فسادهای اخلاقی و مالی توجه شود



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,علی مطهری
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که تمرکز قدرت در دولت و یا هر جای دیگری استبداد ایجاد می‌کند، گفت: متاسفانه نماینده در تصمیم‌گیری مستقل، آزاد و راحت نیست البته که باز هم معتقدم در این شرایط نباید با انتخابات و صندوق رای قهر کرد باید شرکت کرد و ناامید نبود. 

  علی مطهری در ششمین کنگره حزب همبستگی ایران اسلامی در توضیح فلسفه وجودی مجلس و پارلمان در یک حکومت گفت: فلسفه وجود مجلس جلوگیری از استبداد و دیکتاتوری بوده یعنی بشر به تجربه دریافته وقتی قدرت در یکجا متمرکز می‌شود باعث استبداد خواهد شد لذا باید یک نهاد ناظری وجود داشته باشد تا از استبداد جلوگیری کند، چون تمرکز قدرت در دولت و هر جای دیگری ایجاد استبداد می‌کند.

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: ما از ابتدا تعبیر نظام جمهوری اسلامی را ایجاد کردیم حکومتی جمهوری با محتوای اسلامی که دموکراسی در چارچوب احکام اسلام وجود دارد و التزام مردم به اسلام منافاتی با جمهوریت ندارد؛ البته در کشوری که مردمان آن اعتقادی به اسلام ندارند تعبیر جمهوری اسلامی متناقض است اما در کشور ما می‌تواند قابل قبول باشد.

 

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از ایسنا بخوانید؛

 

*در قانون اساسی کشورمان مجلس جایگاه خوبی دارد که می‌تواند وزرا و حتی رییس جمهور را عزل کند، البته باید در عمل بررسی کرد که آیا مجلس چنین قدرتی را دارد یا این‌که به تعبیر آقای هاشمی نهادهای انتصابی چنان روی مجلس سایه انداخته است که آنها می‌توانند مجلس را منحل کنند و در خیلی از جاها اراده خود را حاکم نمایند. مثلا چند نماینده تصمیم می‌گیرند وزیری را استیضاح کنند، اما فشار زیادی به نماینده وارد می‌شود.

 

* بعد از تصمیم استیضاح وزیری بلافاصله فشار به نماینده می‌آورند؛ در این وضعیت ببینید نماینده باید چقدر مقاومت داشته باشد که در مقابل اینها بایستد؛ حتی عده‌ای که می‌خواهند از روی حسن نیت از حقوق مردم و استیضاح دفاع کنند خود را مورد حمله زیاد می‌بینند و امضاء را پس می‌گیرند.

 

*در این وضعیت عملا نماینده در تصمیم‌گیری‌هایش مستقل، آزاد و راحت نیست. قبول دارم که باید مقاومت کند و تحت تاثیر فشارها نباشد، اما بالاخره آنها هم معذوریت دارند و بعد در شهرشان اذیت شده و امکاناتی که باید برای شهرشان بگیرند هم در نظر دارند، بعد هم جلوی مردم‌شان پاسخگو نیستند، لذا ضمن آنکه جایگاه خوبی برای مجلس در قانون اساسی وجود دارد، اما در عمل نماینده نمی‌تواند در آنجایی که باید وارد شده برود و کاری انجام دهد.

 

* {درباره تبیین رفتار در مقابل برگزاری انتخابات}: این مساله‌ی مهمی است که چه‌طور باید با مردم رفتار کنیم. آیا باید دائما برای آنها تعیین تکلیف کرده تا مبادا اشتباه کنند؟ پاسخ آن است که باید مردم را آزاد گذاشته تا خودشان رای دهند حتی اگر به اشتباه باشد در این صورت کم‌کم رشد اجتماعی پیدا می‌کنند.

 

* {درباره موضوع تایید صلاحیت‌ها}: باید صلاحیت‌ها تایید شود چون کسانی که فساد اقتصادی و اخلاقی بزرگ دارند نباید در چنین جایگاهی حاضر شوند؛ البته در بررسی‌ صلاحیت‌ها بیشتر به این توجه می‌شود که آن فرد در کجا و کی چه گفته و اگر در جایی انتقادی به نظام داشته او را رد صلاحیت کنند یا این‌که اگر درباره‌ی حکومت و ولی فقیه چیزی گفته باشد آن جمله را پیدا می‌کنند تا آن فرد را رد صلاحیت کنند؛ این یعنی کمتر به فسادهای اخلاقی و مالی توجه می‌شود. نتیجه آن است افراد آزاده نمی‌توانند وارد شده و احیانا افراد متملق و چاپلوس راحت‌تر می‌توانند وارد شوند، لذا باز هم تاکید می‌کنم باید صلاحیت‌ها بررسی شود منتهی به نحو درست آن .

 

* مشارکت بالای مردم در انتخابات مساله‌ بسیار مهمی است، البته این موضوع برای مردم سخت است که در شرایط فعلی همچنان مشارکت بالا داشته باشند؛ حوادثی رخ داده و نارضایتی‌هایی به وجود آمده که برای مردم مشارکت بالا را در انتخابات سخت می‌کند. ممکن است عده‌ای بگویند حضور در انتخابات فایده‌ای ندارد و اصلا برای چه باید شرکت کنند. هرگروهی بیاید همین است و تصمیمات در جای دیگری گرفته می‌شود، اما این طور نیست. می‌شود با مجلس شورای اسلامی خیلی کارهای خوبی را پیش برد، لذا باید در انتخابات شرکت کرد.

 

* با همین مجلس و نهادها می‌توان کارهای مهمی را انجام داد راه اصلاح بسته نیست این‌که عده‌ای می‌گویند راه اصلاح بسته است و فایده ندارد و در انتخابات شرکت نمی‌کنیم اشتباه بزرگی است این ترفند طرف مقابل است تا سطح مشارکت پایین آمده تا آنها پیروز انتخابات باشند. مردم باید با شور و شوق شرکت کنند، ناامید نباشند، این اتفاقات بد بود و باید در جای خود پیگیری شود اما نباید با انتخابات و صندوق رای قهر کرد بلکه باید فعال‌تر شرکت کرد تا باز هم با مجلس شورای اسلامی و نمایندگان شرایط را تغییر داد و بتوانیم به اصلاحات خوبی دست پیدا کنیم.

 

احزاب ما یک دهدار را هم نمی‌توانند انتخاب کنند

همچنین علی اصغر احمدی، دبیرکل حزب همبستگی صبح امروز در ششمین کنگره این حزب با بیان اینکه احزاب ما چون در ساختار قدرت جا پا ندارند، معمولا موفق نمی شوند، اظهار کرد: احزاب ما اگر همه با هم جمع شوند یک دهدار را هم نمی توانند انتخاب کنند چون در قدرت جا پا ندارند.

 

اهم اظهارات وی را به نقل از ایسنا بخوانید؛

 

*یکی از اشکالات احزاب در کشور ما این است که آنها هرگز برای حل مشکلات کشور طرحی ارائه نکرده اند. از سویی وقتی اعضای احزاب به مجلس یا شورای شهر می روند، از حزب خود فاصله می گیرند چون ضمانت اجرایی برای احزاب وجود ندارد.

 

*در انتخابات سال ۸۶ رد صلاحیت شدم در حالیکه تا  سال قبل آن معاون وزیر کشور بودم، در مسائل بررسی صلاحیت گیر داریم. اگر مر قانون اجرا شود، خیلی عالی است اما سلایق شخصی در اجرای قانون دخالت می کند. با این حال حزب همبستگی در انتخابات مجلس شرکت می کند.

 

* چرا در این شرایط گفت وگوی ملی در کشور آغاز نمی شود؟ دشمن می تواند از فاصله های ایجاد شده سوء استفاده کند اما  اگر ما  ید واحده باشیم، دشمن نمی تواند به ما ضربه بزند.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------