آخرین اخبار سیاسی

سعید لواسانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

واکنش‌ها به تصمیم زاکانی برای ساخت مسجد در پارک قیطریه

سید سعید لواسانی از تصمیم زاکانی شهردار تهران برای ساخت مسجد در پارک قیطریه انتقاد کرد. به گزارش دیده بان ایران، سید سعید لواسانی امام جمعه…

تألیف‌ قلوب بدون رعایت پروتکل



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی , محمدباقر قالیباف

 

روزی که محمدباقر قالیباف برای انتخابات مجلس ثبت نام کرد، خودش بهتر می‌دانست قصد نشستن بر صندلی‌های ردیف پایین پارلمان را ندارد و قرار است بر جای علی لاریجانی تکیه بزند؛ به همین دلیل بود وقتی هنوز زمان قانونی تبلیغات آغاز نشده بود، شهر به شهر می‌گشت تا حامیانی برای ورود به مجلس بیابد که رای او برای ریاست را تضمین کنند. حالا هم که انتخابات تمام شده است، در تهران نشسته و بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی جسات متعددی را با منتخبان شهرهای مختلف برگزار می‌کند.

 

در روزهای اخیر عکسی از دیدار محمدباقر قالیباف، نماینده منتخب تهران در مجلس شورای اسلامی با تعدادی از نمایندگان منتخب گیلان و مازندران، واکنش‌هایی در میان کاربران توییتر در پی داشته است. البته این تنها جلسه قالیباف نیست. بهتر است بگوییم تنها جلسه‌ای است که عکس آن در فضای مجازی منتشر شده است. بعضی هم می‌گویند آقای قالیباف در دوره بحران کرونا، بدون رعایت توصیه‌های بهداشتی «لابی‌گری برای ریاست مجلس» را شروع کرده است.

 

خبرنگار همدلی پیگیر ماجرای این عکس شد و از منتخبانی که در این عکس حضور داشتند موضوع جلسه را جویا شد. اینکه ضرورت برگزاری این جلسه و جزییات آن چه بوده و چرا بدون رعایت پروتکل بهداشتی جلسه برگزار شده است؟

 

جلسه تالیف قلوب بوده است

در ارتباط با این موضوع احمد دنیامالی، منتخب بندرانزلی که در این جلسه حضور داشته به همدلی می‌گوید:«ما پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردیم، فقط زمانی که موقع عکس گرفتن بود دوستان به هم چسبیدند. من خودم ماسک داشتم، اما برای عکس گرفتن مجبور بودیم کنار هم باشیم. موضوع جلسه دیدار و دورهمی منتخبان بود و درباره یک‌سری مسائل با هم صحبت کردیم و باهم آشنا شدیم، بالاخره 290 نفر نماینده هستیم و باید همدیگر را بیشتر بشناسیم.»

 

دنیامالی در پاسخ به این سوال که ضرورت این جلسه چه بود، می‌گوید:«این جلسه‌ها به اصطلاح، جلسه تألیف‌ قلوب است. جزئیات جلسه قابل مطرح کردن نیست، اما در هر حال ضروری بود. جلسه غیررسمی بود و اجازه ندارم در مورد محتوا صحبت کنم.»

 

موضوع خاصی نبوده

همچنین غلامرضا مرحبا، منتخب یازدهم آستارا که در این عکس حضور دارد، درباره این جلسه به همدلی می‌گوید:«این عکس یک لحظه بود. همه همکاران رعایت کردند و به‌شدت هم رعایت کردند. فقط چند ثانیه بود آن لحظه و بعد از آن فاصله‌ها رعایت شد. خود من حتی ماسک و دستکش‌ام را برنداشتم. چشم! از این به بعد بیشتر رعایت می‌کنیم. جلسه هم مربوط به دید و بازدید همکاران بود و ملاقات با منتخبان دیگر شهرها. بیشتر صحبت‌هایی پیرامون مسائل روز و ضرورت خدمت‌رسانی به مردم بود. موضوع خاصی که احتمالا مدنظر دوستان باشد، نبوده و این جلسه هدف خاصی نداشته است.»

 

مرحبا درباره این گمانه‌زنی که کاربران شبکه‌ها اجتماعی مطرح کرده‌اند و گفته شده که این جلسه به نوعی لابی‌گری آقای قالیباف برای ریاست مجلس بوده است، جواب می‌دهد:«نخیر! نخیر! اصلا چنین چیزی صحت ندارد. صرفا جلسه هم‌اندیشی درباره مسائل روز کشور و در ادامه آشنایی با دوستان و همکاران در دیگر حوزه‌های انتخابیه بود. من هر گونه موضوعی در این باره را تکذیب می‌کنم و چنین مسئله‌ای در این جلسه مطرح نشده است. جزئیاتش همان بود که خدمت‌تان عرض کردم و بیشتر از این اصرار نفرمایید.»

 

او ادامه می‌دهد:«در واقع چیز مخفیانه‌ای نبود و یک نفر دو نفر آنجا نبودند، افراد مختلفی از حوزه‌های مختلف در سه چهار استان حضور داشتند و من مجددا می‌گویم که اصلا و ابدا بحثی پیرامون ریاست مجلس یازدهم مطرح نشده است.»

 

شاید با نگاهی به سوابق و گرایش منتخبان بتوان تحلیلی از این دیدار داشت. احمد دنیامالی از سرشناس‌ترین منتخبان مجلس یازدهم است که در این عکس دیده می‌شود. دنیامالی پیش از این هم در دوره قالیباف معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران را از سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ برعهده داشته‌است. او اکنون نماینده منتخب مردم بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در دوره چهارم بود. از جمله پروژه‌های دوره تصدی او در معاونت فنی و عمرانی می‌توان به برج میلاد، تونل توحید، تونل رسالت، پارک آب و آتش، تونل نیایش اشاره کرد.

 

باید به این نکته هم توجه داشت که نگاهی به ترکیب منتخبان گیلان حاضر در این دیدار، حکایت از گرایش ‌اصول‌گرایی آنان دارد و لذا پیش‌بینی قرار گرفتن آنها در مجلس بعدی در جمع رای‌دهندگان به قالیباف چندان سخت نیست، اما در این میان حضور احمد دنیامالی موضوعی است قابل بحث، چرا که او پیش از این در انتخابات چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران در فهرست ائتلاف اصلاح‌طلبان شرکت کرد و با ۱۵۷هزار و ۲۷۷ رای به عضویت شورای شهر تهران درآمد.

 

اتفاق نظر بر ریاست قالیباف؟

از دیگر سو قالیباف هم‌اکنون به صورت مرتب با منتخبان مجلس یازدهم دیدار دارد و بعضی از این افراد تصاویر دیدارها را در شبکه‌های اجتماعی خود منتشر می‌کنند. گرچه خود سردار تمایلی برای رسانه‌ای کردن این دیدارها ندارد. با این حال به نظر می‌رسد بخشی از ‌اصول‌گرایان روی ریاست او به جمع‌بندی رسیده‌اند.

 

عبدالله گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان در توییتی از قالیباف حمایت کرده است. همزمان سایت مشرق نیوز هم این توییت را منتشر کرده است. از روزنامه جوان مهم‌تر، سایت «جهان نیوز» علیرضا زاکانی است که آن هم در گزارشی (که بازنشر گزارش صبح نو است) منتقدان قالیباف را نواخته است. اهمیت جهان نیوز به این خاطر است که زاکانی، یکی از رقیبان اولیه قالیباف برای ریاست مجلس به شمار می‌رود، اما به نظر می‌رسد او هم احتمالا به مناصب دیگری همچون مرکز پژوهش‌ها راضی شده است.

 

برخی تحرکات نشان می‌دهد که قالیبافی‌ها با این برنامه احتمالا می‌خواهند نواب رئیس را بین موتلفه و احمدی‌نژادی‌ها تقسیم کنند؛ گزارش‌های متعدد سایت‌های ‌اصول‌گرا نشان می‌دهد آنها حاجی‌بابایی و مصری را در نظر دارند. این تقسیم‌بندی ذهنی جریان‌های ‌اصول‌گرا البته معایبی هم دارد؛ گرچه حاجی بابایی وزیر احمدی‌نژاد بوده است، اما سابقه و پیشینه او به حامیان احمدی‌نژاد نمی‌رسد و احتمالا طیف‌های گسترده‌تری از او حمایت کنند.

 

نکته دیگر آنکه ائتلاف قالیباف و موتلفه هم کمی بعید به نظر می‌رسد و طبیعی است قالیباف و میرسلیم سخت بتوانند کنار هم کار کنند، با این حال ‌اصول‌گرایان حامی قالیباف تلاش می‌کنند از هم‌اکنون این ترکیب را جا بیندازند و از ائتلاف قالیبافی‌ها، موتلفه و احمدی‌نژادی‌ها برای انتخاب رئیس و نواب سخن بگویند، اما نگاه کلی به جریان‌ها نشان می‌دهد واقعیت چیز دیگری است. آنچه حامیان قالیباف تاکنون جا انداخته‌اند، این بوده که ترکیب ریاست قالیباف و تقسیم نواب بین سایر جریان‌ها همه را راضی کرده است و آن را به قدرت لابی‌گری قالیباف نسبت داده‌اند.

 

قدرت لابی‌گری سردار

سردار قالیباف پیش از این نشان داده بود توانمندی زیادی در لابی کردن دارد. در زمان شورای چهارم تهران، تعداد ‌اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان برابر بود، اما قالیباف توانست با لابی گسترده، احمد دنیامالی، عباس جدیدی، الهه راستگو و ‌هادی ساعی را با خود همراه کند و بر کرسی شهرداری تهران بنشیند.

 

قالیباف آن دوره دوستانی داشت که در لابی کردن به او کمک می‌کردند؛ مشهورترین آن افراد سردار عیسی شریفی بود که هم‌اکنون در زندان است. چهره‌هایی همچون محسن پیرهادی هم‌اکنون همان کارکرد را برای قالیباف دارند؛ با این تفاوت که آن زمان پول‌های کلان شهرداری در اختیار تیم قالیباف بود، با اینکه قالیباف نشان داده می‌تواند صد‌ها عیسی شریفی را برای لابی در کنار خود تربیت کند. در عین حال هنوز معلوم نیست قالیباف با تیم کنونی و البته سابقه‌ای که چندان مورد تایید همه ‌اصول‌گرایان نیست، می‌تواند در لابی با نمایندگان منتخب مجلس یازدهم موفق باشد.

در این میان جبهه پایداری، ائتلاف ‌اصول‌گرایان، جبهه پیشرفت و عدالت، نزدیکان و مسئولان دوره احمدی‌نژاد و احزاب همگی نمایندگانی دارند که سودای ریاست مجلس دارند و بخشی از آنها به لابی قالیباف دل سپرده‌اند، اما تقسیم پست‌ها مخالفانی هم دارد، باید منتظر ماند و دید آیا همان مصلحتی که سال ۹۶ به قالیباف و سال ۹۸ به جبهه پایداری دستور داد شمشیر‌ها را غلاف کنند، این بار هم صندلی مجلس یازدهم را برای سردار قالیباف تدارک دیده است؟

 

نمایندگان منتخب مجلس یازدهم و ‌اصول‌گرایان فعلا در دوراهی انتخاب سختی قرار گرفته‌اند؛ گزینش قالیباف به عنوان رئیس مجلس و چشم بستن بر تمام سوابقی که از او در اذهان مانده یا گذر کردن از او و انتخاب منطقی‌تر یک رئیس مجلس. تجربه نشان داده ‌اصول‌گرایان همواره در چنین دوراهی‌هایی گزینه نخست را انتخاب کرده‌اند. شاید هم ‌اصول‌گرایان از راه رسیده یک‌بار این تجربه را بر هم بزنند.

 

 

همدلی/ آسو محمدی  

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------