آخرین اخبار سیاسی

حوزه علمیه کاظم صدیقی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

مقایسه حوزه علمیه کاظم صدیقی و مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

دیده بان ایران | حوزه علمیه امام خمینی تحت مدیریت کاظم صدیقی با مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

روانچی: بازگشت آمریکا به برجام نباید مشروط باشد/ رفع تحریم‌ها؛ نه یک کلمه کم نه یک کلمه بیش



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی , روانچی
برخلاف جو عمومی جامعه که نسبت به تحولات آمریکا و روی کار آمدن جو بایدن نگاهی مثبت دارد، معتقد است باید "واقع‌بین" باشیم و صبر کنیم ببینیم که بایدن تا چه اندازه به حرف‌هایی که در کمپین انتخاباتی‌اش درباره برجام و بازگشت به این توافق مطرح کرد، پایبند است و اساسا در اجرای تعهداتش طبق برجام تا چه اندازه متعهد. 

صحبت درباره آینده مذاکرات با آمریکا در چارچوب برجام را هم امری "مضر" و غیرمنطقی می‌داند و می گوید چه منفعتی دارد هنوز نمی‌دانیم بازگشت آمریکا به برجام اتفاق می افتد یا نه و این بازگشت چه کیفیتی دارد درباره دستورکار کمیسیون مشترک برجام یا زمان برگزاری آن صحبت کنیم.

 

برجام را مقوله‌ای متعلق به کشور و بر اساس تصمیم و منویات مجلس شورای اسلامی، شورای عالی امنیت ملی و دستورات مقام معظم رهبری می‌داند و معتقد است، الان در یکی از شرایط حساس برجام هستیم و صحبت از این که دولت بعدی آمریکا با این توافق چه می‌کند و چه سیاستی اتحاذ می‌شود خیلی زود و پیش‌بینی درباره آن سخت است.

 

قضاوت زودهنگام نداشتن درباره بایدن و سیاستش در مورد ایران و برجام و نیز رفع تحریم‌ها طبق برجام، نه یک کلمه کم نه یک کلمه بیش، دو موضوعی هستند که بارها بر آن تاکید می کند. در عین حال که سعی دارد امید واهی به مردم درباره آینده ندهد، هم‌زمان تلاش می کند سخنی نگوید که موجب ناامیدی آنها شود؛ دو گانه‌ای که این روزها به سختی می‌توان در مرز آن حرکت کرد.

 

مجید تخت‌روانچی در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این پرسش که مردم امروز تحت فشارهای اقتصادی، انتخابات آمریکا و روی کار آمدن جو بایدن و اینکه گفته است به برجام بازخواهد گشت، امید فراوان دارند که بازگشت آمریکا موجب تسهیل و بازگشایی تعاملات گسترده ایران با دنیا شود، تا چه اندازه این امید و چشم‌انداز واقعی و قابل تحقق است؟ گفت: ما وقتی درباره اقتصاد می‌خواهیم صحبت کنیم در دو بعد داخلی و خارجی قابل ملاحظه و بررسی است. اگر زیرساخت خوب در اقتصاد داشته باشیم از فرصت ها به شکلی مناسب و اگر زیرساخت ها خوب نباشد به همان میزان بر اقتصاد تاثیر منفی می گذارد.

 

با وجود زیرساخت‌های نامناسب اقتصادی شاید بهره ای که باید از گشایش تحریم‌ها ببریم محقق نشود

وی گفت: اگر اقتصاد ما بر اساس ظرفیت ها در کشور و توانایی هایی که در ابعاد مختلف وجود دارد بتواند خوب عمل کند، از عنصر تجارت خارجی برای تقویت اقتصاد هم می توانیم استفاده کنیم. در عین حال که نسبت به برداشته شدن تحریم ها به عنوان یک حق و از سویی به عنوان یک موضع اصولی تاکید داریم. بنابراین رفع تحریم ها مهم است، اما با وجود زیرساخت‌های نامناسب اقتصادی شاید آن بهره ای که باید از گشایش تحریم ها ببریم محقق نشود. از این رو باید همزمان به رفع مشکلات اقتصادی هم فکر کنیم.

 

باید دید بازگشت بایدن به برجام کی و چگونه خواهد بود

نباید تمام مسایل اقتصادی داخلی مان را به این مساله موکول کنیم که بایدن چه می کند

تخت روانچی درباره خوشبینی نسبت به جو بایدن اظهار کرد: باید واقع‌بین باشیم و ببینیم وقتی بایدن به کاخ سفید می آید آیا به حرف هایی که تا الان زده عمل خواهد کرد یا خیر. بعضی از روسای جمهور آمریکا را دیده ایم که در دوره انتخابات یک چیز می گویند اما وقتی به کاخ سفید می آیند یه جور دیگر عمل می کنند. باید دید بازگشت بایدن به برجام کی و چگونه خواهد بود.

 

این دیپلمات کشورمان خاطرنشان کرد: موضع ما مشخص است؛ این که باید به طور کامل تحریم ها را بردارند، اگر این اتفاق بیفتد ما هم به تعهدات‌مان بازمی گردیم. ما عجله ای در این کار نباید داشته باشیم. ممکن است دولت جدید آمریکا به هر دلیلی در تاریخ ۲۰ ژانویه و بعد از آن موضعی درباره برجام اتخاد نکند، این مشکل آنهاست. ما نباید تمام مسایل اقتصادی داخلی مان را به این مساله موکول کنیم که بایدن چه می کند. تجارت خارجی و داخلی به هم مرتبط هستند اما اینکه بخواهیم صبر کنیم ببینیم او چه تصمیمی می‌گیرد درست نیست. اگر تصمیمش مطابق با آنچه ما اعلام کردیم، بود که بدون پیش شرط و بلافاصله به تعهداتش در برجام باز گردد، مشکلی نیست؛ اگر نه قصد بازی داشته باشند آن وقت ما هم بر همان اساس تصمیم می‌گیریم.

 

نماینده دائم ایران در سازمان ملل در پاسخ به این پرسش که فرض کنیم بایدن بعد از تحلیف به سرعت بخواهد به برجام بازگردد در خوشبینانه ترین حالت حداقل دو ماه حداقل زمان نیاز است که در عمل نتیجه این بازگشت به لحاظ اقتصادی و سیاسی خود را نشان دهد، اما الان در جامعه این گونه به نظر می رسد جامعه انتظار دارد در ۲۰ ژانویه تحولی اساسی و بزرگ را شاهد باشند. به مردم بگویید باید در ۲۰ ژانویه و روزهای بعد از آن دقیقا منتظر چه چیز باشند؟ اظهار کرد: پیام ها به مردم در سطح عالی نظام، هم مقام معظم رهبری و هم رییس جمهور و دکتر ظریف داده شده است. اینکه ما چشم داشته باشیم که در روز ۲۰ ژانویه چه اتفاقی  می‌افتد درست نیست. باید کار خودمان را انجام دهیم و منتظر اقدام آنها باشیم. در مجموع معتقدم باید روی کار خودمان تمرکز داشته باشیم.

 

برای رفع تحریم‌ها یک کلمه کمتر یا بیشتر از اجرای برجام نمی‌خواهیم

تخت روانچی درباره درخواست ایران برای رفع تحریم ها گفت: در برجام مشخص است که چه تحریم هایی باید رفع شود. ما عین همان را می‌خواهیم اجرا شود. ما یک کلمه کمتر یا بیشتر نمی‌خواهیم، تنها در این صورت است که رضایت ما جلب می شود. نه اجازه می دهیم برجام مورد مذاکره مجدد قرار گیرد نه اینکه چیزی به آن اضافه شود.

 

تا زمانی که دولت جدید آمریکا به تعهداتش برنگردد فعالیت‌های هسته‌ای در حال انجام را ادامه می دهیم

این دیپلمات کشورمان در پاسخ به این پرسش که در هر حال در پنج سال گذشته تغییرات سیاسی، منطقه ای و بین المللی زیادی اتفاق افتاده است، جدای از این که در موارد برجامی و تعهدات طرف‌ها هم تغییراتی اتفاق افتاده است، حتی مسئولان ایرانی اعلام کردند که حتما درباره بخش هایی از برجام از جمله مکانیسم ماشه تمایل دارند تغییراتی انجام شود، اینکه می گوییم مذاکره نمی‌کنیم را کمی توضیح دهید یعنی چه؟ تاکید کرد: ما تا زمانی که دولت جدید آمریکا به تعهداتش برنگردد کارهایی که در حوزه فعالیت های هسته ای در حال انجام آنها هستیم را ادامه می دهیم.

 

وی ادامه داد: اول باید آنها تحریم ها را لغو کنند و برگردند به تعهداتشان و ما هم برگردیم به تعهدات مان، آن وقت در جلسات کمیسیون مشترک برجام درباره مسایل و اجرای برجام صحبت می کنیم. اما قویا معتقدم الان وقتش نیست که در این باره صحبت کنیم. توپ الان در زمین آنهاست. فراموش نکنیم که آمریکا بود که از برجام بیرون رفت و تعهداتش را زیر پاگذاشت و دیگران را به اجرا نکردن تعهدات‌شان وادار کرد.

 

وقتی همه اعضای برجام به تعهدات‌شان برگشتند درباره آینده صحبت می‌کنیم

این دیپلمات کشورمان گفت: در قطعنامه ۲۲۳۱ کشورهای دیگر هم موظف هستند روابط تجاری و سیاسی خود را با ایران تسهیل کنند. وقتی آمریکا خودش تعهداتش را انجام نمی دهد و جلوی کشورهای دیگر را هم می گیرد، نقض فاحش برجام و قطعنامه است و در این شرایط آمریکا در موقعیتی نیست که بگوید تکلیف من را روشن کن که در آینده چه کار خواهیم کرد، تا من (آمریکا) به برجام برگردم. حرف ما این است که شما از اول بی خود از برجام بیرون رفتی و الان زمان این نیست که درباره اینکه در آینده چه بحث‌هایی را در چارچوب برجام و کمیسیون مشترک صحبت می کنیم، صحبت کنیم. وقتی همه به تعهدات‌شان برگشتند درباره آینده صحبت می‌کنیم.

 

برگشت آمریکا به تعهدات برجامی‌اش زمان زیادی نیاز ندارد

تخت روانچی گفت: نمی دانم چه زمان به جلسات کمیسیون مشترک می‌رسیم، اگر تصمیم سیاسی برای بازگشت به تعهدات‌شان بگیرند زمان زیادی نمی‌برد. بایدن باید تصمیم بگیرد که می خواهد از تحریم به عنوان یک اهرم استفاده کند یا خیر. از نظر ما اگر بخواهد از اهرم تحریم ها همچنان استفاده کند، ادامه همان سیاست فشار حداکثری ترامپ است. به نظر ما برگشت به تعهدات زمان زیادی نیاز ندارد. شاید کارهایی بروکراتیک بخواهد اما این هم زمان طولانی نیاز ندارد. اگر تصمیم سیاسی گرفته نشود و قصد بازی داشته باشند و بخواهند شرایط را کش دهند و بخشی از تحریم را کنار بگذارند و بخشی دیگر را نه، و همان مواضع ترامپ در دولت بایدن با زرق و برق اجرا شود چه فرقی با قبل خواهد کرد!

 

وی ادامه داد: به محض اینکه بایدن تصمیم سیاسی خود را گرفت و در اجرا هم صداقت داشت و ما این صداقت را دیدیم و کارها خوب پیش رفت می تواند کارهای آنها و ما به سرعت شروع شود.

 

نماینده دائم ایران در سازمان ملل درباره تحریم‌های جدیدی که آمریکا علاوه بر تحریم‌های هسته‌ای بعد از خروج از برجام به نام‌های دیگر علیه کشورمان اعمال کرد اما در عمل کمابیش همان تحریم‌های هسته‌ای هستند، اظهار کرد: از نظر ما همه اینها نقض برجام است. در متن برجام است که نمی توانید تحریم‌های جدیدی وضع کنید که در اصل همان تحریم های قبلی تحت عنوان دیگری است. دیگر اینکه اینها تقلب کردند و آمدند فلان ارگان ما که تحت هسته ای تحریم بوده است در قالب تحریم تروریستی آوردند اما اینها نباید این طور بماند. روشن است در برجام که چه تحریم‌هایی باید برداشته شود اگر بخواهند با این مساله بازی کنند مشخص است که علاقه مند به رفع مساله نیستند.

 

تصمیم برای بازگشت به برجام از سوی آمریکا نباید با اما و اگر و شرط و شروط همراه باشد

وی در پاسخ به این پرسش که اگر ببینید بعد از مدتی بایدن هم سعی در بازی دادن دارد و تعهدات کامل اجرا نمی شود چه تصمیمی اتخاذ می کنید؟ گفت: باید در عمل ببینیم چه می‌شود. اما مهم است که تصمیم برای بازگشت به برجام از سوی آمریکا با اما و اگر و شرط و شروط همراه نباشد یا در اجرا شرط و شروط نگذارند. با توجه به سابقه خراب آمریکایی‌ها، آنها باید نشان دهند که صادق هستند.

 

تخت روانچی ادامه داد: در دولت اوباما نقض برجام را شاهد بودیم و آقای ظریف نامه نگاری را از همان ابتدا شروع کرد و این نامه ها که با نماینده سیاست خارجی در اتحادیه اروپا انجام شد ثبت شده است. آنها از همان ابتدا با بدعهدی کارشان را شروع کردند  و اوج آن هم در زمان ترامپ بود که از برجام خارج شد، از این رو باید حواس‌مان باشد که ببینیم وقتی تحریم لغو می شود در عمل چه اتفاقی می افتد. وقتی کالایی را می خواهیم بفروشیم چه اتفاقی می افتد؟ آیا بیمه و نقل و انتقال و خدمات جانبی آن هم انجام می‌شود یا خیر. ما باید دقت کنیم که تمام این مراحل کاملا حساب شده و بر اساس آنچه در برجام پیش بینی شده، باشد.

 

وی گفت: در برجام نوشته شده که روابط تجاری ایران با دنیا باید تسهیل شود، ما همین را می خواهیم و این شاید زمان ببرد اما این به معنی آن نیست که آنها در اجرای تعهدات‌شان زمان زیادی دارند. آنها باید تعهدات‌شان را انجام دهند اینکه شرایط عمومی در دنیا به گونه‌ای باشد که تعامل با ایران زمان بر باشد بحث دیگری است. برجام به آنها زمان نداده که تعهدات‌شان را به تاخیر بیندازند یا زمان زیادی را برای اجرای آنها صرف کنند. ممکن است آنها بگویند که مشکلی برای تسهیل روابط ایران با دنیا نداریم اما پشت پرده به کشورها فشار بیاورند که با ایران تعامل نکنند، این یعنی بدعهدی. ما از ابتدا به طرف مقابل اعتماد نداشتیم و برجام هم بر همین اساس نوشته شده است.

 

وی در پاسخ به این پرسش که با وجود بی‌اعتمادی شدیدی که میان ایران و آمریکا از ابتدا بوده است و در چند سال گذشته بیشتر هم شده است اصلا امکان ادامه بحث حتی بر سر برجام می‌تواند وجود داشته باشد؟ اظهار کرد: واقعیت قضیه این است که وقتی با حکومتی سر و کار دارید که بزرگ‌ترین جنایت یعنی ترور یک فرمانده عالی نظامی ایران را انجام داده است از این رو هیچ اعتمادی به آنها نیست. حتی در دوره اوباما آنها به تعهدات‌شان عمل نمی کردند و در دوره ترامپ هم شمشیر را از رو بستند. معلوم است که دیگر اعتماد نداریم. حرف ما به آنها این است که تصمیم سیاسی تان را بگیرند و به میدان بیایید تا ببینیم چه می شود.

 

شرایط فعلی با زمان اوباما متفاوت است

تخت روانچی در پاسخ به این پرسش که از نظر شما سیاست خارجی جو بایدن ادامه سیاست باراک اوباماست؟ با تاکید بر این که قضاوت در باره سیاست خارجی بایدن زود است، گفت: علائمی وجود دارد که سیاست خارجی اش چه می شود اما برای قطعی صحبت کردن درباره آن هنوز خیلی زود است. طبیعی است در مقایسه با دوره ترامپ آن بد دهنی که او حتی نسبت به هم پیمانانش داشت را احتمالا دیگر شاهد نخواهیم بود یا بیشتر روی چند جانبه گرایی تمرکز می کنند که ادامه کار دولت اوباماست، اما اینکه شبیه دولت اوباماست، باید صبر کنیم ببینیم چه می شود. بایدن وقتی معاون رییس جمهور بود در مقایسه با اوباما تجربه سیاست خارجی بیشتری داشت و وزن قابل توجهی هم داشت، اگر چه در ادامه، اوباما سیاست خارجی را دست گرفت. تیم فعلی بایدن و افراد تیم سیاست خارجی و امنیت ملی اش، افراد موثر از دوره اوباما هستند اما شرایط فعلی متفاوت از آن زمان است. از این رو نمی‌توان گفت همان سیاست خارجی را ادامه می دهد.

 

اینکه بگوییم در برجام سر ایران کلاه رفته، بی انصافی است

این دیپلمات کشورمان که عضو تیم مذاکره کننده هسته ای نیز بوده است در پاسخ به این که برخی معتقدند برجام طوری نوشته شده که امریکا می تواند هر طور می خواهد آن را مصادره کند، با این تحلیل موافقید؟ گفت: خیر، این تحلیل و حرف را قبول ندارم. ما در مذاکره بودیم و می دانیم چه بحث هایی مطرح شده است و یک روز اگر مطالب و مذاکرات منتشر شود همه متوجه می شوند که از کجا شروع کردیم و به کجا رسیدیم. از سویی، افراد با نفوذ در آمریکا چه جمهوری خواه، چه دموکرات می گویند امتیازاتی به ایران دادید که نباید می دادید؛ نه این که لزوما حرف آنها درست باشد اما اینکه بگوییم سر ایران کلاه رفته و آنها هر طور می خواهند برداشت می کنند، بی انصافی است. اگر این طور است چرا در آمریکا به اوباما و کری بر سر برجام انتقاد می شود.

 

قبل از بازگشت و اجرای تعهدات از سوی آمریکا ورود به این مباحث مضر است 

وی در پاسخ به این پرسش که به دلیل ملاحظات سیاسی داخلی درباره آینده برجام نمی توان صحبت کرد یا نگاهی کارشناسی درباره این مساله دارید؟ اظهار کرد: اصلا بحث داخلی نیست، طرح این بحث را به لحاظ اصولی درست نمی دانم. اینکه یک مرحله جلوتر از چیزی که نمی دانیم اتفاق می افتد یا نه، وارد شویم از نگاه منافع ملی هیچ منفعتی ندارد. مبنای کار ما منافع ملی‌مان است و وارد شدن به این بحث در این شرایط به نفع ما نیست. الان آمریکا باید صداقت خود را در بازگشت و اجرای برجام نشان دهند و ما نظاره‌گر آن هستیم.

 

وی تاکید کرد: قبل از بازگشت و اجرای تعهدات از سوی آمریکا مضر است که وارد این مباحث شویم.

 

آمریکا باید بدون اتلاف وقت به تعهدات بین‌المللی‌اش برگردد

نماینده ایران در سازمان ملل در پاسخ به این پرسش که برخی بر این نظرند، آمریکا احتمالا ابتدا در بخش غذا و دارو و کالاهای اساسی تحریم ها را برمی دارد آیا این اقدام از سوی ایران قابل پذیرش و کافی است؟ گفت: اینها وقتی از برجام بیرون رفتند و گفتند که غذا و دارو جزو تحریم نیست، خلاف می گفتند و این مساله ثابت هم شد. الان اگر بخواهند تسهیلاتی درباره تجارت در مسایل انسانی فراهم کنند لطفی به ما نکردند و خواسته ما هم لزوما این نیست. این چیزی است که جامعه بین المللی دنبال آن است به ویژه در زمان همه گیری کرونا که همچنان این تحریم ‌ها و محدودیت‌ها بر سر جای خودش است. درست است تجارت کالاهای اساسی در دل برجام به عنوان بخشی از تحریم‌های بین المللی است اما خواسته ما این است که آمریکا بدون اتلاف وقت به تعهدات بین‌المللی اش برگردد اما اگر این کار را هم کرد به ما لطفی نکرده است بلکه تحت فشار بین‌المللی و طبق قوانین و مقررات بین المللی این کار را می کند.

 

تخت روانچی در ادامه درباره لغو تحریم ارگان هایی از جمله بانک مرکزی با بازگشت احتمالی بایدن به برجام گفت: موضوعاتی که در برجام بوده است باید لغو شود و غیر از آن هم ما قبول نداریم. بانک مرکزی اول تحت عنوان مسایل هسته ای تحریم بود اما وقتی ترامپ از برجام خارج شد، بانک مرکزی را به لیست تحریم های تروریستی هم آورد با این حال این کار از نظر ما یعنی تقلب و این مساله را که مثلا بانک مرکزی از لیست تحریم‌های هسته‌ای خارج شود اما در لیست تحریم تروریستی باقی بماند قبول نداریم.

 

وی درباره ترور شهید سلیمانی و حال و هوای سازمان ملل پس از این اقدام تصریح کرد: واقعا شب سختی بود. ابتدا خبر را شنیدیم و بعد هم آمریکا مسئولیت را پذیرفت که نشان دهنده اوج خباثت و رفتار خلاف مقررات حقوق بین‌الملل این کشور بود.

 

این دیپلمات کشورمان در پاسخ به این که چرا آمریکا علنی پذیرفت که این اقدام را انجام داده است؟ گفت: شاید برای این بود که بگویند ما قلدریم و توانایی این کار را داریم.

 

آمریکا اجازه پیگیری شکایت مان در رابطه با ترور سردار سلیمانی در  سازمان ملل را نمی‌دهد

تخت روانچی در ادامه درباره پیگری های حقوقی این ترور از سوی کشورمان تصریح کرد: ما به سازمان ملل شکایت کردیم اما چون آمریکا در شورای امنیت عضو است اجازه پیگیری شکایت را نمی دهد. در عین حال صحبت هایی که شفاهی به ما منتقل می شد و برخی مکتوب در دفتر یادبود می نوشتند، حاکی از نوعی انزجار از اقدام آمریکایی‌ها بود و برای جامعه جهانی این رفتار قابل قبول نبود.

 

وی در پاسخ به این پرسش که در بحث خروج آمریکا از معاهده مودت امکان بازگشت آمریکا به این معاهده می تواند در دولت بایدن متصور باشد؟ شاید اگر این پیمان هنوز بین ایران و آمریکا می بود در رابطه با اقدام ترامپ در ترور شهید سلیمانی می شد شکایتی را ثبت و پیگیری کرد؟ اظهار کرد: مطمئن نیستم که به لحاظ حقوقی می شود از این طریق شکایتی داشت یا خیر. اگر چه در شکایتی که در موضوع تجارت در حوزه غذا و دارو داشتیم و دادگاه به نفع ایران رای داد، مگر آمریکا به آن عمل کرد! البته ما کار خودمان را در شکایت و پیگیری حقوقی این اقدام انجام می‌دهیم.

 

نماینده ایران در سازمان ملل درباره انتقادهای زیادی که به ویژه در سالگرد ترور شهید سلیمانی مطرح شد مبنی بر این که اقدامات کافی و لازم به لحاظ حقوقی در سطح بین المللی از سوی دولت و وزارت امور خارجه انجام نشده است؟ گفت: کارهایی که معمول است را انجام دادیم و این کار ادامه دارد و این طور نیست که بگوییم کارمان تمام شده و اکنون یک عده بگویند کارتان را خوب انجام ندادید. ما اهرم بین المللی و تعاملات دو جانبه را برای پیگیری این مساله دنبال می کنیم و این فرایند ادامه دارد. مجموعه نظام مصمم است این موضع را پیگری کند و در ابعاد مختلف هم این مساله دنبال می شود. ادعای ما که از سوی بسیاری از کشورها حمایت می‌شود، این است که این اقدامی تروریستی بوده است و نباید آن را به حال خود رها کرد و تعجب می‌کنم در وسط کار این انتقادها می شود.

 

اینکه بگوییم برجام محصول دولت آقای روحانی است، درست نیست

تخت روانچی در پاسخ به این پرسش که برخی معتقدند برجام محصول دولت روحانی است و با پایان بافتن دولت وی برجام هم پایان می یابد و به بایگانی سپرده می شود؟ اظهار کرد: معتقدم مقوله سیاست خارجی خطی، حزبی و انتخاباتی نیست و فراجناحی است و باید این گونه به آن نگاه شود، به ویژه در بحث مهمی مثل برجام. الان نزدیک به انتخابات هستیم و بحث‌هایی مطرح می شود و طبیعی هم است. اما اینکه بگوییم برجام محصول دولت آقای روحانی است، درست نیست. مجلس و شورای عالی امنیت ملی در این‌باره نظر داده‌اند، مقام معظم رهبری در این‌باره دستوراتی صادر کردند. الان بر اساس مصوبات مجلس کارها جلو می‌رود و بدون اینکه عجله‌ای داشته باشیم، داریم نگاه می‌کنیم که دولت جدید آمریکا چه می‌کند تا بعد از آن تصمیم بگیریم. اگر تصمیم‌گیری در این دولت یا دولت بعدی باشد، فرع بر اصل مساله است.

 

اگر روزی برجام هم وجود نداشت، انتهای دنیا نیست

وی ادامه داد: برجام موضوعی بوده که مجموعه نظام درباره آن صحبت کرده است و الان به مرحله حساسی داریم می رسیم و بر اساس مصوبه مجلس داریم پیش می رویم. اگر روزی برجام هم وجود نداشت، انتهای دنیا نیست، ما کار خودمان را ادامه می دهیم و بر اساس منافع ملی مان تصمیم می گیریم که در آن زمان چه اقدامی انجام دهیم. نمی توانیم از حالا برای مرداد سال آینده که دولت جدید بر سر کار می آید، بگویم برجامی هست یا نه. این پیش بینی سختی است.

 

شاید برجامی نداشته باشیم که دولت بعدی بخواهد آن را ادامه دهد 

این دیپلمات کشورمان با اشاره به حساسیت جامعه نسبت به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و روی کار آمدن بایدن و بحث بازگشت این کشور به برجام خاطرنشان کرد: اینکه نگاه‌مان متمرکز بر این باشد که بایدن چه می کند را قبول ندارم، باید بر اساس منافع ملی‌مان در بعد سیاسی و اقتصادی و دیپلماسی مسیر را ادامه دهیم تا ببینیم چه می شود. اینکه برجام می ماند یا نه به عوامل مختلف بستگی دارد. ما دنبال برهم زدن برجام نیستیم و کارهایی هم که می‌کنیم را در چارچوب برجام داریم انجام می‌دهیم. ما صبر می‌کنیم ببنیم دولت جدید آمریکا که مدعی است به برجام برمی گردد، این کار را می کند یا نه و چگونه.

 

تخت روانچی گفت: سیاست این دولت که تا الان پیش رفته این است که بر اساس برجام تعهدات مان را انجام می دهیم و کاهش تعهدات هم بر اساس برجام است. اینکه این مساله تا کی ادامه دارد به عوامل مختلف بستگی دارد، الان موضع ما این است که در چارچوب برجام جلو می‌رویم تا ببینیم طرف مقابل ما چه کار می کند. صحبت درباره اینکه در تابستان آینده دولت بعدی چه سیاستی را اتخاد می کند زود است. شاید برجامی نداشته باشیم که اصلا دولت بعدی بخواهد بیاید و برجام را ادامه دهد. سیاست فعلی ما این است که برجام ادامه پیدا می کند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------