آخرین اخبار سیاسی

توماج صالحی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

توماج صالحی از یک اتهامش تبرئه شد

وکیل توماج صالحى⁩ اعلام کرد این خواننده رپ از اتهام نشر اکاذیب و تشویق به اعمال خشونت‌آمیز در رابطه با ویدیوی منتشرشده در آذرماه ۱۴۰۲ تبرئه…

واعظی:عملکرد مجلس برای ما عجیب بود



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,واعظی
رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: عملکرد مجلس در روز دوشنبه برای ما عجیب بود؛ آنچه که ما انجام دادیم، طبق قانون بوده است و برای ما مهم بود که به کشورهای خارجی بگوییم که دولت جمهوری اسلامی قانون های داخلی را اجرا می‌کند و به تبع آن قوانین خارجی را نیز اجرا خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، محمود واعظی در حاشیه جلسه هیات دولت در خصوص اظهارات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از توقف اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران، اظهار کرد: ما از ۵ اسفند براساس قانون پروتکل الحاقی را که داوطلبانه در برجام پذیرفته بودیم متوقف کردیم؛ طبیعی است که نه برای آژانس و نه برای اعضای برجام خوشایند نیست و سران کشورها ابراز تأسف کرده‌اند اما به هر حال دولت مصمم بود که قانون کشور اجرا شود.

 

وی افزود: اگر قصد دارند که همه چیز به روال صحیح بازگردد لازمه آن این است که طرف‌های مقابل به برجام پایبند باشند و همچنین ۱۵۰۰ تحریمی که دولت ترامپ علیه ملت و حکومت ایران وضع کرد، لغو شود. ما مصمم هستیم که برجام باید منافع ما را تأمین کند بر این اساس تلاش ما بر این است که براساس آنچه که مقام معظم رهبری رهنمود دادند، عمل کنیم و تلاش خواهیم کرد که روی اصول کشور بایستیم.

 

واعظی گفت: ما یک بار با آژانس صحبت کردیم و مدارک مربوط به گذشته است و عملاً آنچه که گفته می‌شود موضوع جدیدی نیست یعنی از زمانی که جمهوری اسلامی مذاکرات را با آژانس شروع کرده است، هیچ اتفاق جدیدی نیافتاده است.

 

وی ادامه داد: انتظار ما این بود که اگر قصد تعامل دارند، قبل از توهین به دولت در مجلس باید این کار را می‌کردند و جلسه می‌گذاشتند. عملکرد مجلس در روز دوشنبه برای ما عجیب بود؛ آنچه که ما انجام دادیم، طبق قانون بوده است و برای ما مهم بود که به کشورهای خارجی بگوییم که دولت جمهوری اسلامی قانون های داخلی را اجرا می‌کند و به تبع آن قوانین خارجی را نیز اجرا خواهد کرد.

 

وی اضافه کرد: اگر تعامل نزدیک بین سه قوه باشد، مردم سود می‌برند بر همین اساس با وجود اینکه امروز برای تعامل دیر است، اما ما استقبال می کنیم، امیدواریم تذکرات رهبری آویزه گوش شود و اینگونه نباشد که هر مرتبه توهین کنند و سپس قصد اصلاح داشته باشند.

 

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: براساس آیین نامه داخلی مجلس هر یک از این اقدامات یک سیر دارد، اینکه در طول یک ساعت امضا جمع شد و کمیسیون بررسی کرد و بدون حضور نماینده دولت در صحن بررسی شد یک کار هیجانی است، نه یک کار منطقی.

 

وی همچنین در باره ثبات قیمت بازار شب عید نیز گفت: قائم مقام در امور بازرگانی در وزارت صمت در بحث قیمت‌ها تمرکز کرده‌اند؛ یک همکاری بسیار نزدیکی بین معاونت های ذیربط در وزارت جهاد کشاورزی برای تأمین گوشت، مرغ، تخم مرغ و میوه صورت گرفته است. وزارت صمت میوه خریداری کرده است که اگر با کمبود مواجه شدیم در بازار مداخله کند تا قیمت کاهش یابد. من امیدوارم تلاش‌ها موجب شود که قیمت‌ها کاهش یابد و توزیع نیز به گونه‌ای باشد که همه بتوانند نیازهایشان را برطرف کنند.

 

رئیس دفتر رئیس جمهور درباره کنترل سفرهای نوروزی و اعمال محدودیت نیز خاطر نشان کرد: بستگی دارد که شرایط به چه صورت باشد. متأسفانه شاهد شیوع ویروس کرونای انگلیسی هستیم بنابراین اگر مردم همکاری کنند و شرایط آرامی داشته باشیم، گشایش ایجاد خواهد شد اما اگر شرایط سخت باشد، چاره ای جز محدود کردن نداریم

 

  وی درباره حوادث رخ داده در سراوان نیز اظهار کرد: اقدامات رسمی از ناحیه مردم تحت عنوان طرح "رزاق" صورت گرفته است که بتوانند به پاکستان سوخت بفروشند که متاسفانه گویا افراد دیگری هم از این دو مسیر سوخت را منتقل می‌کنند و از یک مسیر دیگر وارد می‌کنند. این بار قصد داشتند از مرز رسمی آن را وارد کنند که با پاکستانی‌ها درگیر می‌شوند و نتیجه آن بروز درگیری و اخباری است که شنیده شده است.

 

وی اضافه کرد: دیروز بعد از ظهر با آقای استاندار صحبت کردم و اعلام کرد که اوضاع آرام شده است.

 

واعظی در خصوص آخرین وضع کشتی توقیف شده کره جنوبی نیز گفت: کشتی توقیف شده کره جنوبی باید برای طی مراحل قانونی برای تخلف بررسی شود.

 

وی درباره جلسه‌ مشترک دولت و مجمع تشخیص در ارتباط با FATF  نیز خاطرنشان کرد: الان که شرایط بین‌المللی تغییر کرده است و امید دیگران و کشورهای مختلفی که با ما تماس می‌گیرند، برای بعد از تحریم و چگونگی ادامه و توسعه همکاری‌ها است. این دو لایحه مربوط به FATF که در مجمع تشخیص مصلحت نظام است، خیلی اهمتی دارد، زیرا بعد از رفع تحریم ما نباید یک خودتحریمی داشته باشیم تا مانع روابط بانکی‌مان شود.

 

وی تاکید کرد: FATF در دنیا به عنوان یک روال عادی مطرح شده است یعنی تقریباً غیر از دو سه کشور تمام کشورهای دنیا به FATF پیوستند. بنابراین اینکه ما خودمان بخواهیم خودمان را منزوی کنیم، کار درستی نیست.

 

واعظی ادامه داد: دیروز جلسه خوب و طولانی بین دولت و مجمع برگزار شده است و آقایان دژپسند، زنگنه، ظریف، همتی و خانم جنیدی حضور داشتند و بحث‌های خوبی را مطرح کردند. هفته قبل هم جلسه بوده است.

 

وی افزود: ما آنقدر این موضوع را مساله مهمی برای آینده روابط خارجی و بانکی می‌دانیم که حاضریم همه‌جوره وقت بگذاریم و همکاری و روشنگری کنیم تا زودتر مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصمیم برسد و امیدواریم تصمیمی باشد که با توجه به شرایطی که امروز وجود دارد، به اقتصاد کشور کمک کنند.

 

رئیس دفتر رئیس‌جمهور تصریح کرد: الان همه مردم فهمیدند که دولت لوایح FATF را تصویب و مجلس دهم هم آن مصوب کرده است و از شورای نگهبان هم عبور کرده و امروز در مجمع تشخیص مصلحت نظام است. امروز چشم همه مردم به مجمع تشخیص است تا یک تصمیمی بگیرد که بعدها اگر مشکلی پیش آمد خودش پاسخگو باشد.

 

واعظی در ارتباط اظهارات رئیس‌جمهور به مجمع مبنی بر اینکه اطلاعات مربوط به راه‌های دور زدن تحریم را به FATF نمی‌دهیم، گفت: یکسری فعالیت‌ها وجود دارد که در داخل کشور انجام می‌دهید و امنیت آن را هم حفظ می‌کنید اما یکسری روابط خارجی وجود دارد که همه دنیا با هم انجام می‌دهند از جمله ایران. وقتی بانک ما با یک بانک خارجی کار می‌کند، نیاز است که در حد نرم بین‌المللی بتوانند با هم کار کنند. امروز هم این کار در یک حدی انجام می‌شود.

 

وی افزود: اینکه ما بخواهیم یک کالایی بخریم یا بفروشیم که یک کار سری و محرمانه نیست، بنابراین این صحبت‌هایی که در گذشته انجام می‌شد این بود که در دوران تحریم که آمریکا با جنگ اقتصادی نمی‌خواهد ما کالا وارد کنیم و صادرات داشته باشیم، اگر بخواهیم از طریق FATF کار کنیم ممکن است ننتوانیم تحریم‌ها را دور بزنیم که البته ما به این مساله اعتقاد نداشتیم.

 

رئیس دفتر رئیس جمهور خاطرنشان کرد: آن کاری که ما برای دور زدن تحریم‌ها می‌کردیم یک بحث است و کاری که انجام می‌دهیم بحث دیگری است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------