عینکی که اشیاء را برای نابینایان به حرف می‌آورد



اخبار,اخبار علمی,عینک مخصوص برای نابینایان

دانشمندان موسسه فناوری کالیفرنیا (Caltech) یک عینک واقعیت افزوده ابداع کرده‌اند که می‌تواند راه را به افراد نابینا نشان دهد و اشیایی را که بر سر راه می‌بیند به کاربر بازگو کند.

به گزارش ایسنا به نقل از انگجت، از این پس افراد نابینا با عینک جدیدی که محققان موسسه فناوری کالیفرنیا ابداع کرده‌اند، می‌توانند مسیر خود را به راحتی بپیمایند.

 

محققان آمریکایی در واقع یک دستیار واقعیت افزوده شناختی موسوم به "کارا"(CARA) را توسعه داده‌اند که از عینک واقعیت افزوده "هولولنز"(HoloLens) مایکروسافت برای به حرف درآوردن اشیاء استفاده می‌کند.

 

"کارا" از دید رایانه‌ای برای شناسایی اشیاء در یک فضای مشخص استفاده می‌کند و نام آنها را به کاربر می‌گوید.

 

بنابراین شما با پوشیدن این عینک، خواهید دانست که به عنوان مثال یک صندلی در مسیر پیش روی شما قرار دارد یا یک درب در سمت راست شما وجود دارد.

 

هرچه به یک شیء نزدیکتر شوید، صدای این عینک نیز بلندتر می‌شود.

 

این فناوری می‌تواند به سرعت فراگیر شود. تیم سازنده سه حالت مختلف برای این عینک طراحی کرده است. حالت اول، "حالت نورافکن"(spotlight) نام دارد و فقط زمانی که مستقیما به چیزی نگاه کنید، نام آن را می‌گوید.

 

اگر بخواهید قبل از حرکت یک دید کلی از اتاق به دست بیاورید، "حالت اسکن" هر چیزی که در دید دوربین‌های عینک باشد، نام خواهد برد.

 

سرانجام اگر شما به دنبال رفتن به نقطه خاصی باشید یا بخواهید به وسیله مشخصی برسید، "حالت هدف" به شما اجازه می‌دهد تا فقط روی یک شیء تمرکز کنید.

 

این فناوری بسیار جوان است و نیاز به تکامل و توسعه دارد. ضمن این که در حال حاضر دستیابی به آن نیاز به یک هدست واقعیت افزوده گران‌قیمت دارد.

 

نتایج اولیه آزمایش این سیستم امیدوار کننده است. دانشمندان آزمایش‌های موفقیت آمیزی را انجام دادند که داوطلبان نابینا با استفاده از "کارا" راه خود را از یکی از ساختمان‌های موسسه پیدا کردند. این عینک به آنها می‌گفت که کجا بپیچند، و پله‌ها کجا قرار دارند.

 

هدف در بلندمدت این است که هدست‌هایی مجهز به سیستم "کارا" در بسیاری از محیط‌ها قابل استفاده و مفید باشد و نابینایان بتوانند به راحتی در مکان‌های مختلف رفت و آمد کنند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------