سیاره تازه کشف شده شبیه به زمین، اصلا جو ندارد



سیاره،اخبار علمی،خبرهای علمی
کشف سیاره ای شبیه به زمین می تواند به طور قابل توجهی نحوه جستجوی حیات در سیارات دیگر را تغییر دهد.

به گزارش سیناپرس، اخیرا ستاره شناسان سیاره ای شبیه به زمین را کشف کرده اند که به دور یک کوتوله M می چرخد، اما جالب اینجاست که این سیاره هیچ جوی ندارند. این سیاره بدون جو با نام GJ 1252b با اندازه کمی بزرگتر از زمین، دو بار در روز به دور ستاره خود می چرخد. از آنجایی که به ستاره خود نزدیک است، اعتقاد بر این است که به شدت گرم و غیر سکنه است.

 

این مطالعه نشان می دهد: بسیاری از سیارات که به دور این ستارگان می چرخند نیز ممکن است فاقد اتمسفر باشند و در نتیجه بعید است که از حیات پشتیبانی کنند زیرا کوتوله های M در همه جا پیدا می شوند. 

 

میشل هیل (Michelle Hill) اخترفیزیکدان دانشگاه کالیفرنیا و یکی از پژوهشگران این مطالعه گفت: فشار تابش ستاره بر این سیاره بسیار زیاد است، به اندازه ای که می تواند جو سیاره را منفجر کند. 

 

اخترشناسان، GJ 1252b را در خلال یک خسوف ثانویه مشاهده و تابش فروسرخ این سیاره را مطالعه کردند تا مشخص کنند که این سیاره فاقد جو است. این خسوف زمانی اتفاق می ‌افتد که یک جرم از مقابل یک ستاره می ‌گذرد و هم نور سیاره و هم نور منعکس شده از ستاره را مسدود می ‌کند.

 

این تشعشعات دمای متورم سیاره در طول روز را نشان داد که تصور می شود بیش از ۱۲۲۷ درجه سانتیگراد باشد. این دما آنقدر زیاد است که طلا، نقره و مس را در سطح سیاره ذوب می کند. اخترشناسان بر این باور بودند که به دلیل گرما و فشار پایین، این سیاره فاقد جو است.

 

استفان کین (Stephen Kane) اختر فیزیکدان دانشگاه کالیفرنیا و یکی دیگر از محققان این مطالعه، گفت: حتی با وجود مقدار زیادی دی اکسید کربن که گرما را به دام می اندازد، ما به این نتیجه رسیدیم که GJ 1252b همچنان قادر به نگه داشتن جو نیست. این سیاره می ‌تواند ۷۰۰ برابر بیشتر از زمین کربن داشته باشد و هنوز جو نداشته باشد. 

 

هیل در پایان گفت: ممکن است وضعیت این سیاره نشانه بدی برای سیارات دورتر از این ستاره باشد. این امر همان موضوعی است که هنگام رصد سیارات این چنینی توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب، باید در نظر داشته باشیم.

 

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی The Astrophysical منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------