زباله های الکترونیکی منبع انرژی هستند



اخبار,اخبار علمی

عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه کشور با موانعی برای بازیافت و ساماندهی پسماند الکترونیکی مواجه است، گفت: این پسماندها دارای مقادیر زیادی فلز گرانبها هستند که باید بازیافت شوند.

به گزارش مهر به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر حمید امیدوار در نشست تخصصی بازیافت و ساماندهی پسماندهای الکترونیکی با بیان اینکه حجم این نوع پسماندها در کشورهای آسیایی و اروپا زیاد است، گفت: در میان کشورها، کشورهای آسیایی بیشترین حجم تولید پسماندهای الکترونیکی را دارند.

 

وی با اشاره به آمارهای جهانی، خاطر نشان کرد: صنعت باتری خانگی در امریکا از فروش سالیانه ۳ میلیارد دلار باتری به ۲۵ میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

 

امیدوار با تاکید بر اینکه حجم باتری‌های از رده خارج شده زیاد است، اظهار کرد: طبق آمارها سال ۲۰۰۴ در آمریکا ۸ میلیارد باتری و در ژاپن ۶ میلیارد باتری از رده خارج شده است.

 

به گفته وی، استفاده از انواع باتری در صنایع مختلف باعث انباشت حجم عظیمی از انواع باتری‌های مستعمل می‌شود.

 

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر اینکه در هر ساعت ۴ هزار تن پسماند الکترونیکی به دور انداخته می‌شود، خاطر نشان کرد:  این در حالی است که پسماندهای فلزی حاوی بهترین فلزات  هستند.

 

امیدوار به باتری‌های مستعمل نیکل کادمیوم اشاره کرد و گفت: این نوع باتری‌ها از دهه ۱۹۶۰ به عنوان یک منبع مهم انرژی است و حدود ۴۳ تا ۴۹ درصد وزن این باتری‌ها از عناصر نیکل و کادمیوم تشکیل شده است.

 

عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر بازیافت این نوع باتری‌ها را موجب کاهش مسائل زیست محیطی دانست و یادآور شد: در صورت بازیابی ازحدود ۴۶ تا ۷۵ درصد انرژی لازم برای استخراج این عناصر از منابع اولیه آنها انرژی مصرف می‌شود.

 

به گفته وی، ۱۱ درصد باتری‌های قابل شارژ در دنیا باتری‌های نیکل کادمیوم هستند.

 

امیدوار با اشاره به محدود بودن معادن نیکل در دنیا، اظهار کرد: این منابع در کشورهای افغانستان و بولیوی قرار دارند، لذا سرمایه‌گذاری برای بازیافت باتری‌های لیتیومی حائز اهمیت است.

 

وی کافی نبودن فعالیت پژوهشی در مدیریت بازیافت پسماند الکترونیکی، نبود آگاهی مردم و صنایع از زیان‌های این نوع پسماندها و نبود سیاست‌های مدون برای اجرای قوانین و روش‌های مدیریتی را از موانع موجود در پسماند الکترونیکی عنوان کرد.

 

تعطیلی برخی شرکت‌های بازیافت‌ پسماند به دلیل نبود خوراک

علی میرنژاد مدیرکل دفتر صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه این نشست با اشاره به تعطیلی برخی از شرکت‌های بازیافت‌کننده پسماندهای الکترونیکی به دلیل نبود خوراک، گفت: این در حالی است که باتری‌های مستعمل از کشور صادر می‌شوند.

 

علی میرنژاد در این نشست با اشاره به حمایت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت از صنعت بازیافت پسماند الکترونیکی، افزود: هیات دولت مصوبه دریافت عوارض از واردات کالا و صرف آن برای بازیافت را ابلاغ کرده است. 

 

وی ادامه داد: پیشنهاد ما به این مصوبه این است که اگر عوارضی اخذ می‌شود، برای بازیافت همان صنعت هزینه شود.

 

میرنژاد با اشاره به اقدامات شهرداری برای بازیافت پسماندها، خاطر نشان کرد: علی‌رغم اقدامات صورت گرفته در نهادهای مختلف، ولی مشکلات ما در زمینه بازیافت مواد خاص و جمع‌آوری این مواد و توزیع آن به شرکت‌های بازیافت کننده باقی مانده است.

 

مدیر کل دفتر صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت با تاکید بر اینکه ما هنوز شیوه‌های بازیافت پسماند الکترونیکی را نمی‌دانیم، اظهار کرد:  در حال حاضر نهادهای مختلف و حتی در منازل مسکونی تجهیزات الکترونیکی مستعمل در انبارها انباشته می‌شوند و هنوز شیوه انتقال این تجهیزات به بخش‌های صنعتی را در اختیار نداریم.

 

میرنژاد با اشاره به تجربیات کشورهای مختلف در زمینه بازیافت پسماندهای الکترونیکی، افزود:  در کشور شرکت‌های بازیافت‌کننده راه‌اندازی شد، ولی به دلیل نبود خوراک اولیه تعطیل شدند.

 

وی همچنین به صادرات باتری‌های مستعنل از کشور اشاره کرد و گفت: بر این اساس ما صادرات سرب ناشی از باتری‌ها را ممنوع اعلام کردیم.

 

این نشست با حضور فعالان عرصه بازیافت پسماندهای الکترونیکی و شرکت‌های دانش بنیان و نمایندگان ستاد توسعه فناوری‌های انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این حوزه و همچنین انجمن باتری و ذخیره سازهای ایران برگزار شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------