ناسا از ماموریت جدید خود پرده برداشت



اخبار,اخبار علمی
ناسا اخیرا اعلام کرده قصد دارد به منظور مطالعه طوفان‌های ذرات خورشیدی از شش ماهواره کوچک استفاده کند تا آنها تابش ساطع شده از خورشید را اندازه گیری کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، ناسا اخیرا خبر از پروژه جدید خود که بررسی طوفان‌های خطرناک ذرات خورشیدی است، داده است. ماهوارههای مذکوری که قرار است طی این پروژه از انها استفاده شود، تا پیش از اول ژوئیه ۲۰۲۳ پرتاب نخواهند شد.

 

طی این ماموریت ناسا گروهی از ماهواره های کوچک را به مدار زمین می فرستد تا پدیده اسرار آمیز طوفان های ذرات خورشیدی را مورد مطالعه قرار دهد.

 

این ماموریت "آزمایش فضایی تداخل سنج رادیویی خورشید" یا "سان رایز" (SunRISE) نام دارد و مبلغ ۶۲.۶ میلیون دلار برای انجام  این ماموریت در نظر گرفته شده است.

 

این مأموریت توسط "جاستین کسپر" (Justin Kasper) از "دانشگاه میشیگان" هدایت خواهد شد که البته محققان آزمایشگاه پیش‌رانش جت ( Jet Propulsion Laboratory) ناسا نیز بر روی ان نظارت خواهند داشت.

 

"نیکی فاکس" (Nicky Fox) از ناسا در بیانیه‌ای اعلام کرد: هرچه بیشتر در مورد چگونگی طوفان خورشید و آب و هوای فضا بدانیم ، می توانیم تأثیرات منفی آنها را بر روی فضاپیماها و فضانوردان کاهش دهیم.

 

طی این مأموریت محققان از 6 ماهواره دارای انرژی خورشیدی که به اندازه اجاق های توستر  هستند و "کیوب ست" (CubeSats) نامیده میشودند، استفاده خواهند کرد تا داده های مربوط به انتشار فرکانس پایین خورشید را جمع آوری کند.

 

6 ماهواره در حالی که در مدار زمین قرار دارند ، در فاصله شش مایلی از یکدیگر قرار خواهند گرفت.

 

محققان برای ایجاد مدلهای سه بعدی از این طوفانها ، از تفاوت در جریان ذرات تابشی استفاده خواهند کرد. محققان از این مدلها برای پیش بینی بهتر زمان وقوع طوفان ذرات خورشیدی اتفاده خواهند کرد.

 

طوفان ذرات خورشیدی هنگامی اتفاق می افتد که جریانهای بزرگی از پروتونها از سطح خورشید خارج می شوند که این پروتونها انرژی کافی برای نفوذ به مغناطیس‌سپهر زمین دارند. مغناطیس‌سپهریا مِغناط‌کُره یا مَگنِتوسفِر ( Magnetosphere) منطقه مغناطیسی پیرامون یک جرم فضایی است. مغناطکره هنگامی شکل میگیرد که جریانی از ذرات باردار، مانند باد های خورشیدی، در تعامل با میدان مغناطیسی ذاتی یک سیاره یا یک جسم مشابه منحرف میشود. کره زمین و دیگر سیارات دارای میدان مغناطیسی ذاتی مانند عطارد، مشتری، زحل، اورانوس و نپتون، توسط یک مغناطکره احاطه شده‌اند.

 

طوفان ذرات خورشیدی همچنین می توانند ایستگاه های فضایی و فضاپیماها را مختل کنند. آنها اثرات مضری از جمله حالت تهوع ، استفراغ و تغییرات خطرناک در شیمی خون فضانوردان داشته باشند. پروژه سان رایز بخشی از "برنامه ماموریت های فرصت" (NASA's Missions of Opportunity program) ناسا است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------