قرارداد یک دلاری ناسا برای جمع آوری سنگ‌های ماه



اخبار,اخبار علمی,جمع آوری سنگ‌های ماه
ناسا روز گذشته اعلام کرد برای جمع آوری مقدار کمی مواد از سطح ماه به شرکت "Lunar Outpost" مستقر در کلرادو تنها یک دلار پرداخت خواهد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از سی ان بی سی، این شرکت یکی از سه شرکتی است که ناسا آن را برای "برنامه جمع آوری منابع ماه با هزینه کم" که اوایل سال جاری میلادی اعلام کرد، انتخاب کرده است و دو شرکت دیگر شرکت "سیستم‌های فضایی ماستن" ( Masten Space Systems) مستقر در کالیفرنیا و "آی اسپیس" (ispace) مستقر در توکیو هستند.ناسا برای ایجاد یک مجموعه کوچک از خاک ماه هزینه بسیار کمی (یک دلار ) به شرکت "Lunar Outpost" پرداخت خواهد کرد.

 

شرکت مذکور برای بستن قرارداد با ناسا مبلغ یک دلار را پیشنهاد کرد و همین امر باعث شد تا ناسا با این شرکت برای تکمیل ماموریت در برنامه جمع آوری منابع ماه همکاری کند.

 

Lunar Outpost یکی از سه شرکتی است که ناسا روز پنج شنبه نام آن را برای انجام این ماموریت تنها با پرداخت مبلغ یک دلار انتخاب کرد. شرکت ماستن برای انجام این کار با ناسا قراردادی به مبلغ ۱۵ هزار دلار بسته و زمان ماموریتشان سال ۲۰۲۳ است و شرکت دیگر که آی اسپیس نام دارد برای انجام این کار قراردادی به مبلغ ۵ هزار دلار بسته و زمان انجام ماموریت آن سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ است.

 

"مایک گلد" ( Mike Gold) معاون ناسا در یک کنفرانس مطبوعاتی به خبرنگاران گفت: شرکت‌ها نمونه ها را جمع آوری خواهند کرد و سپس شواهد تصویری و سایر داده‌های جمع آوری شده را در اختیار ما قرار می‌دهند و سپس مبلغ به آنها پرداخت شده و این نمونه‌ها را جمع آوری خواهیم کرد.

 

همه اینها در حالی است که در چند روز گذشته کاوشگر چینی "چانگ ای ۵" زمین را به مقصد ماه ترک کرد و روز گذشته در حال حفاری بر روی ماه بود. چین ۲۳ نوامبر ساعت ۱۵:۳۵ به وقت منطقه زمانی شرقی(۰۰:۰۵ بامداد سه‌شنبه به وقت تهران) فضاپیمای بدون سرنشین خود را به سمت کره ماه پرتاب کرد. چین این فضاپیمای بدون سرنشین را با این هدف پرتاب کرد که این فضاپیما نمونه هایی از خاک و سنگ‌های ماه را به زمین بازگرداند. این اولین تلاش یک کشور برای آوردن نمونه از قمر طبیعی زمین از دهه ۱۹۷۰ تاکنون است. این کاوشگر ۸ هزار و ۲۰۰ کیلوگرمی پس از ۱۱۲ ساعت سفر، در تاریخ ۲۸ نوامبر به مدار ماه وارد شد. کل این ماموریت برای ۲۳ روز برنامه ریزی شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------