ساخت چسب «مارمولكی» با قدرت چسباندن تلویزیون ۴۲ اینچی به دیوار!



 

 

چسب قوی , چسب مارمولکی

 

محققان با الگوبرداری از خاصیت چسبندگی كف پای مارمولك یك ورق چسب بسیار نازك تولید كرده اند كه قادر به تحمل وزنی تا ۳۱۷ كیلوگرم است.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، كف پای مارمولك دارای حالت چسبندگی ویژه ای است كه می تواند وزنی در حدود ۹ كیلوگرم را تحمل كند؛ در حالیكه وزن مارمولك تنها ۰.۱۴ كیلوگرم است.

«دونكان ایرشیك» متخصص بیولوژی و یكی از محققان این پروژه در طول ۲۰ سال گذشته در خصوص توانایی بالا رفتن و چسبندگی پای مارمولك تحقیق كرده است.

در تحقیقات قبلی از خاصیت چسبندگی در موهای میكروسكوپی كف پای مارمولك موسوم به setae استفاده شده بود، اما محققان نتوانسته بودند چسب مناسبی تولید كنند.

در تحقیقات اخیر مشخص شد تاندون، استخوان و پوست كف پای مارمولك در تعامل با یكدیگر حالت چسبندگی قوی ایجاد می كنند و موهای میكروسكوپی به تنهایی نقشی در ایجاد چسبندگی ندارند.

محققان با استفاده از مواد مصنوعی و با الگوبرداری از پوست و تاندون های پای مارمولك، چسب پوست مارمولكی یا Geckskin در اندازه یك كارت اعتباری در ابعاد ۴۰ سانتی متر تولید كردند كه با استفاده از آن می توان یك تلویزیون ۴۲ اینچی را براحتی روی دیوار بچسباند.

این ورق چسب بسیار نازك بارها قابل استفاده است، هیچ اثری نیز بر جای نمی گذارد و از آن می توان بر روی سطوح مختلف مانند شیشه استفاده كرد..... /  خبرگزارى ايسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------