آشنایی با روش های تعمیر و نگهداری تاسیسات حرارتی و برودتی



تکنولوژی تاسیسات حرارتی و برودتی, آموزش تاسیسات حرارتی و برودتی

تعمیر و نگهداری تاسیسات حرارتی و برودتی

 

آشنایی با روش های تعمیر و نگهداری تاسیسات حرارتی و برودتی

سیستم های حرارتی و برودتی به تجهیزات مخصوص گرمایش و سرمایش در یک محیط گفته می شود. انواع مختلفی از این تجهیزات وجود دارد مانند: شوفاژها، رادیاتور، بخاری، چیلر، کولر، فن کوئل و ... این سیستم ها به صورت دوره ای نیاز به سرویس دارند. در این مطلب از بیتوته شما را با روشهای تعمیر و نگهداری تأسیسات حرارتی و برودتی آشنا می کنیم تا از هزینه های اضافی جلوگیری کنید و عمر مفید این سیستم ها افزایش یابد.

انواع تأسیسات حرارتی و برودتی

تأسیسات حرارتی به آن دسته تجهیزاتی گفته می شود که برای گرم کردن محیط و ساختمان از آن ها استفاده می شود. در مقابل تأسیسات برودتی برای خنک کردن محیط مورد استفاده قرار می گیرد. برخی سیستم ها مانند هواسازها می توانند هر دو عملکرد را داشته باشند یعنی در فصول گرم خنک کننده و در فصول سرد گرم کننده باشند. 

 

تأسیسات گرمایش و سرمایش در یک دسته بندی به دو گروه تقسیم می شوند. سیستم های مرکزی و غیر مرکزی. سیستم های مرکزی مانند موتورخانه گرمای یک ساختمان را تامین می کنند؛ به این معنا که کل گرمایش واحدهای یک ساختمان یا مجتمع از طریق یک مرکز که احتمالا موتورخانه است تامین می شود. در موتورخانه از دیگ های آبگرم و سیستم آب برای گرمایش استفاده می شود. سیستم های چیلر نیز با آب خنک یک سیستم سرمایش مرکزی به حساب می آیند. 

 

سیستم های گرمایش و سرمایش غیر مرکزی نیزبه گونه ای است که هر واحد برای خود یک سیستم گرمایش و سرمایش دارد که ارتباطی با واحد دیگر ندارد و به عبارتی خرابی در سیستم های یک واحد ارتباطی به مابقی ندارد؛ در حالیکه در سیستم های مرکزی مشکل در مرکز باعث از کار افتادن سیستم های سرمایشی و گرمایشی کل آپارتمان می شود. اسپیلت و بخاری را می توان نمونه هایی از سیستم های برودتی و حرارتی غیر مرکزی به حساب آورد. 

 

تعمیر تاسیسات حرارتی و برودتی, تاسیسات حرارتی و برودتی, مهندسی تاسیسات حرارتی و برودتی

روش های تعمیر و نگهداری تاسیسات حرارتی و برودتی

 

تعمیر و نگهداری سیستم های حرارتی و برودتی 

تعمیر و نگهداری سیستم های حرارتی و برودتی امری ضروری و مهم برای پیشگیری از مشکلات احتمالی در این سیستم ها و جلوگیری از هزینه های ناخواسته است. اگر به سیستم ها رسیدگی نشود هنگام سرما و گرما دچار مشکل شده و خانه شما دمای مناسب نخواهد داشت.

 

سرویس دوره ای مثلا 6 ماهه کاملا ضروری است. توصیه مهم دیگر آن است قبل از شروع فصل حتما سیستم ها را بررسی کنید. در ادامه چند مورد از اشکالات موجود در سیستم های حرارتی و برودتی را به ترتیب ذکر کرده ایم.

 

تأسیسات حرارتی 

یک سیستم حرارتی از بخش های متعددی تشکیل شده است که در ارتباط با هم کار می کنند و اختلال در هر جزء می تواند کل سیستم را با اختلال مواجه کند. معمولا رسیدگی به سیستم های مرکزی کار دشوارتری است زیرا موتورخانه مجموعه کاملی از سیستم گرمایشی یک ساختمان است و علاوه بر تامین گرمایش کل مجموعه، آب گرم مورد نیاز اهالی را نیز تأمین می کند. 

 

قبل از اینکه فصل سرد فرا برسد بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید تا موتورخانه را سرویس کند و نگاهی به تجهیزات بیاندازد. چند نمونه از تجهیزاتی که ممکن است نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشند را در زیر بیان کرده ایم:

• فیلترها بخش مهمی از یک سیستم گرمایشی هستند که اگر مسدود یا کثیف شده باشند مانع از گرم شدن دیگ می شوند. این فیلترها به شکل دوره ای و منظم باید تمیز شوند یا اگر کاملا خراب هستند باید عوض بشوند و فیلترهای نو جایگزین شوند. 

 

• به دیگ آب گرم که بخش اصلی سیستم گرمایشی شماست نیز نگاهی بیاندازید. اگر دیگ نشتی دارد یا داخل آب آن رسوب و آلودگی هست حتما آن را تمیز کنید، آب آن را تعویض کرده و در صورت لزوم دیگ را کاملا تعویض کنید. 

 

• شمعک ها بخش مهم دیگری هستند که احتمال خرابی در آن ها زیاد است. اگر شمعک دیگ خراب شود آب به خوبی گرم نشده و در نهایت سیستم های داخل منزل شما گرما تولید نمی کنند. شمعک ها را بررسی و در صورت لزوم تعمیر کنید. 

 

• تسمه ها را نیز بررسی کنید. تسمه های لاستیکی همواره در معرض فرسودگی و پارگی هستند. بنابراین لازم است چند وقت یکبار عوض شوند. 

 

• کمپرسور را بررسی کنید و از سلامت سیستم برق رسانی در موتورخانه کاملا مطمئن شوید. 

 

• کویل ها را بررسی کنید. اگر لازم بود آن ها را از آلودگی ها پاک کنید. 

 

تاسیسات حرارتی و برودتی, مهندسی تاسیسات حرارتی و برودتی, تاسیسات حرارتی و برودتی چیست

تعمیر و نگهداری تاسیسات حرارتی و برودتی با روش صحیح

 

تأسیسات برودتی 

تأسیسات برودتی در فصول گرم سال برای خنک سازی محیط مورد استفاده قرار می گیرند. اختلال در آن ها موجب می شود شما در گرم ترین روزهای سال از داشتن یک سیستم خنک کننده محروم شوید. گاهی با یک سرویس و تمیز کاری ساده سیستم شما عملکرد بهتری پیدا خواهد کرد، اما گاهی مشکل از خرابی یک قطعه است که باید تعویض شود. در ادامه بخشی از خرابی های معمول در سیستم های برودتی را ذکر کرده ایم: 

 

• سیستم سرمایشی خود را قبل از روشن کردن از گرد و غبار پاک کنید. سیستم های خنک کننده به ویژه آن ها که در بیرون و هوای آزاد هستند در طول سال مملو از گرد و غبار و آلودگی شده اند و همین امر می تواند از نفوذ سرما به داخل جلوگیری کرده و به سیستم آسیب وارد کند. 

 

• سعی کنید فیلترهای موتور را بررسی کرده و در صورت نیاز تعویض کنید. 

 

• اگر از کولر آبی استفاده می کنید به وضعیت پوشال ها رسیدگی کنید. ممکن است داخل آن ها پر از آلودگی و سنگ و آشغال باشد حتما آن را شست و شو کنید و در صورت لزوم تعویض کنید. 

 

• کولرهای که در هوای آزاد قرار دارند را در زیر آفتاب قرار ندهید. حتما آن ها را در سایه قرار داده یا یک سایه بان برای آن نصب کنید. 

 

• اگر از چیلر مرکزی استفاده می کنید لوله های انتقال آب را بررسی کنید و مطمئن شوید آب کافی داخل لوله ها در جریان است.

 

تعمیر تاسیسات حرارتی و برودتی, تاسیسات حرارتی و برودتی, مهندسی تاسیسات حرارتی و برودتی

بهترین روش تعمیر و نگهداری تاسیسات حرارتی و برودتی 

 

لزوم تعمیر و نگهداری تأسیسات حرارتی و برودتی

تجهیزات حرارتی و برودتی نیاز به رسیدگی دائمی، سرویس شدن و نگهداری دارند. این تجهیزات برای اینکه در فصول گرم و سرد سال ما را اذیت نکنند باید هر ساله مورد بررسی های کارشناسی قرار گیرند. اگر سیستم سرمایشی و گرمایشی شما مشکل تخصصی دارد که شما از آن سر در نمی آورید حتما با تکنسین مربوط به آن تماس بگیرید. اما اگر مشکل تنها در حد یک نظافت عمومی است فکر می کنم خودتان از عهده آن بر آیید؛ با این حال نحوه نظافت آن را هم از قبل بیاموزید. 

 

تعمیر و نگهداری تأسیسات حرارتی و برودتی مزایای زیادی دارد. اولین مزیت آن بالا رفتن طول عمر تأسیسات شماست. اگر به خوبی این کار را انجام دهید به جای اینکه هر سال به فکر تعویض سیستم خود باشید می توانید چندین سال از آن استفاده کنید. 

 

دیگر مزیت تعمیر و نگهداری از این سیستم ها کاهش هزینه های هنگفتی است که پس از بروز یک مشکل حاد در سیستم مجبورید بپردازید. گاهی با انجام یک سرویس ساده جلوی هزینه های تعمیرات و تعویض قطعات گرفته می شود. در درجه بعدی شما با سرویس تأسیسات خود از بروز خطرات احتمالی که در نتیجه خرابی ها و اشکالات در سیستم ممکن است بروز کند جلوگیری کرده اید؛ مثلا نشت گاز یا نشت زیاد آب که در ادامه خطرات جبران ناپذیری را برای شما به وجود خواهد آورد. 

 

همچنین این نشتی ها علاوه بر بروز خطرات هزینه های انرژی مصرفی ساختمان را نیز بالا خواهد برد و شما را با قبض آب و گازی رو به رو می کند که شگفت زده تان خواهد کرد و متوجه نمی شوید که علت این رقم بالا در قبض به جهت هدر رفت انرژی از بخش تأسیسات شماست.

 

مهندسی تاسیسات حرارتی و برودتی, تاسیسات حرارتی و برودتی چیست, مواد و مصالح در تاسیسات حرارتی و برودتی

آیا تعمیر و نگهداری تاسیسات حرارتی و برودتی واجب است؟

 

کلام پایانی

تجهیزات برودتی و حرارتی بخش مهمی از یک مجتمع یا ساختمان هستند. این تجهیزات بسته به فضای در دسترس و نیاز ساختمان به شکل های مرکزی و غیر مرکزی ساخته می شوند. تأسیسات همواره باید مورد بررسی های دوره ای قرار بگیرند و سرویس شوند.

 

متخصصین تعمیرات این نوع تأسیسات نیز در صورت نیاز باید قطعات فرسوده و مورد نیاز را تعمیر یا تعویض کنند. تعمیر و نگهداری تأسیسات حرارتی و برودتی برای جلوگیری از افزایش هزینه ها، بروز خطرات و برخورداری از یک سیستم کارآمد گرمایشی و سرمایشی در مواقع نیاز بسیار ضروری است. 

 

گردآوری: بخش دانش کسب و کار بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

      Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024