افزایش سرعت چرخش زمین و كوتاه شدن طول روزها



 

 

 

زمین , چرخش زمین

 

 

تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد، وقوع برخی تغییرات در اقیانوس منجمد جنوبی باعث افزایش سرعت چرخش زمین و كوتاه شدن طول روز شده است.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایرانی (ایسنا)، گاهی تصور می شود كه برخی از ماه های سال سریع تر طی می شوند، اما ماه نوامبر سال ۲۰۰۹ واقعا جزو این گروه بوده است.

محققان آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) كالیفرنیا و موسسه فیزیك زمینی در پاریس در بررسی های خود دریافتند، تغییرات صورت گرفته در جریان های قطبی در اقیانوس منجمد جنوبی باعث ایجاد تغییر در چرخش زمین شده است.

بررسی های صورت گرفته در خصوص اندازه طول روز در این تاریخ نشان می دهد، تغییرات اقیانوسی باعث چرخش سریعتر زمین شد كه همین مسأله منجر به كوتاه تر شدن روز به اندازه ۰.۱ میلی ثانیه شده است.

به گفته «استفان ماركوس» از محققان مركز JPL این نخستین بار است كه محققان شاهد تغییرات چشمگیر در سرعت چرخش زمین در اثر تغییرات اقیانوسی بوده اند.

عوامل مختلفی بر روی سرعت چرخش زمین تأثیر می گذارند، به عنوان مثال كاهش سرعت وزش باد در اطراف زمین باعث افزایش سرعت چرخش آن می شود.

دانشمندان تغییرات جوی را هم عاملی اثرگذار بر سرعت چرخش زمین عنوان می كنند كه یكی از نمونه های آن، وقوع پدیده النینو در اقیانوس است.

برخی مدل ها نیز تغییرات آب و هوایی را به عنوان یك عامل اثرگذار بر چرخش زمین مطرح می كنند. افزایش سطح آب دریاها باعث حركت آب به سمت قطب می شود و كشیده شدن جرم به محور زمین باعث افزایش سرعت چرخش می شود..... /  خبرگزارى ايسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------