پروژه‌های جدید اکتشاف فضایی که چشم ناسا را گرفتند



 اکتشاف فضایی ,اخبار علمی ,خبرهای علمی
پروژه‌های جدیدی که هدف آنها متحول کردن اکتشافات فضایی است، موفق شده‌اند بودجه ناسا را جذب کنند تا روش‌های نوآورانه‌ای را ارائه دهند. 

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، چند ایده فناوری فضایی در مراحل اولیه، بودجه برنامه «مفاهیم پیشرفته نوآورانه ناسا»(NIAC) را جذب کرده‌اند. برنامه مفاهیم پیشرفته نوآورانه که توسط «اداره ماموریت فناوری فضایی»(STMD) ناسا تامین مالی می‌شود، در سال ۲۰۱۱ آغاز شد. این برنامه به دنبال تشویق کردن توسعه مفاهیم آینده‌نگر است که می‌توانند تحولی را در اکتشاف و پرواز فضایی ایجاد کنند.

 

هرکدام از این پروژه‌ها، بودجه اولیه را از طریق فاز اول برنامه در سال‌های گذشته دریافت کردند. آنها اکنون دور دوم بودجه برای تحقیقات بیشتر را تحت فاز دوم برنامه دریافت کرده‌اند که تا سقف ۶۰۰ هزار دلار در طول دو سال کار است.

 

یکی از دریافت‌کنندگان فاز دوم در سال جاری، یک آرایه تلسکوپ رادیویی فرکانس پایین موسوم به «فارویو»(FarView) است که در سمت دور ماه با استفاده از رگولیت ماه ساخته خواهد شد. این مکان می‌تواند از رصدخانه در برابر تداخل جوی و رادیویی زمین محافظت کند. در طول فاز اول برنامه، گروه فارویو مشخص کردند که رصدخانه می‌تواند دوره مرموز موسوم به «عصر تاریک کیهانی»(Cosmic Dark Ages) را بررسی کند.

 

 اکتشاف فضایی ,اخبار علمی ,خبرهای علمی

تصویر یک هنرمند از رصدخانه «فارویو» که قرار است در سمت دور ماه ساخته شود.

 

یکی دیگر از دریافت‌کنندگان فاز دوم برنامه، پروژه «دفاع سیاره‌ای»(Planetary Defense) یا (PI) است که هدف دفاع از سیاره را در برابر سیارک‌ها و سایر عوامل بالقوه دنبال می‌کند. اگرچه روش پیشرو دفاع سیاره‌ای مانند ماموریت «آزمایش تغییر جهت سیارک دوگانه» یا «دارت»(DART) ناسا، تغییر دادن مسیر برخورد یک سیارک و تبدیل کردن آن به قطعات کوچکی است که در جو زمین می‌سوزند اما این پروژه قصد دارد همین کار را با کمک آرایه‌ای از نفوذگرهای جنبشی با سرعت بالا انجام دهد.

 

اگرچه این پروژه‌ها ممکن است کمی دور از ذهن به نظر برسند اما از نظر طراحی می‌توانند قراردادها را به چالش بکشند و این همان ماموریت برنامه مفاهیم پیشرفته نوآورانه ناسا است.

 

«بیل نلسون»(Bill Nelson)، مدیر ناسا در بیانیه‌ای گفت: داستان ناسا، یکی از موانع شکسته‌شده و فناوری‌هایی است که برای حمایت از ماموریت‌های ما و به نفع همه بشریت تغییر شکل داده‌اند. مفاهیم انتخاب‌شده تحت برنامه مفاهیم پیشرفته نوآورانه ناسا، به پژوهشگران کمک می‌کنند تا فناوری‌های جدیدی را به کار بگیرند که می‌توانند اکتشاف در آسمان‌ها را متحول سازند و زندگی روزمره را در زمین بهبود ببخشند.

 

فهرست کامل ایده‌ها و پژوهشگران اصلی آنها که برای کمک‌های مالی فاز دوم برنامه مفاهیم پیشرفته نوآورانه ناسا در سال ۲۰۲۳ انتخاب شده‌اند، به شرح زیر است.

 

    رادار کوانتومی رایدبرگ برای سطح، توپوگرافی و پوشش گیاهی. «دارمیندرا آروموگام»(Darmindra Arumugam)، «آزمایشگاه پیش‌رانش جت»(JPL) ناسا در کالیفرنیای جنوبی

    پیشرانه بی‌صدا و حالت جامد برای وسایل نقلیه هوایی پیشرفته. «استیون بارت»(Steven Barrett)، دانشگاه «ام‌آی‌تی»(MIT)

    دفاع سیاره‌ای. «فیلیپ لوبین»(Philip Lubin)، «دانشگاه کالیفرنیا، سانتا باربارا»(UCSB)

    ماموریت Nyx برای رصد جهان از اعماق فضا که توسط یک سیستم محرکه الکتریکی رادیوایزوتوپ با توان ویژه بالا موسوم به «امبرکور»(EmberCore) فعال می‌شود. «کریستوفر موریسون»(Christopher Morrison)، شرکت «اولترا سیف نوکلییر کورپوریشن»(Ultra Safe Nuclear Corporation) در سیاتل

    آرایه رادیویی بزرگ موسوم به رصدخانه «فارویو». «رونالد پولیدان»(Ronald Polidan)، شرکت «لونار ریسورسز»(Lunar Resources, Inc) در هیوستون

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------