حیرت دانشمندان از رفتار موذیانه باکتری ها برای زنده ماندن



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,موذیانه باکتری ها
اگر چه باکتری ها در ظاهر موجوداتی ساده به نظر می رسند، اما در عمل آنها از استراتژی های پیچیده ای برای زنده ماندن استفاده می کنند که کشف برخی از آنها موجب حیرت دانشمندان شده است. 

به گزارش مهر به نقل از نیواطلس، دانشمندان به طور کلی می دانستند که برخی باکتری ها در زمانی که احساس خطر می کنند خود را به خواب زده و فعالیتی انجام نمی دهند تا خطر سپری شود. اما حالا مشخص شده که ظرائف بیشتری در رفتار باکتری ها وجود داشته و یک حالت متابولیک دیگر نیز رفتار باکتری ها را شکل می دهد.

 

در این حالت باکتری ها در حالتی مابین خواب و بیداری قرار می گیرند. پزشکان می گویند باکتری ها در این شرایط مانند زامبی ها رفتار می کنند و اگر چه فعالیت های خود را به حداقل می رسانند تا بتوانند برای مدت زمان طولانی زنده بمانند، اما آمادگی خود را نیز از دست نداده و در حد مطلوبی حفظ می کنند تا به محض ایجاد شرایط مناسب در وضعیت تهاجمی قرار بگیرند.  

 

تنوع رفتارهای باکتری ها برای بقا از خواب زمستانی گرفته تا ذخیره سازی منابع غذایی برای زنده ماندن و نیز مخفی کاری در برابر آنتی بیوتیک ها که باعث می شود باکتری ها بتوانند رشد خود را بی سروصدا ادامه دهند، همگی موجب شده تا پزشکان در مورد یافتن روش هایی مناسب برای نابودی این موجودات خطرناک در آینده اظهار نگرانی کنند.

 

پزشکان موسسه Swammerdam در آمستردام هلند که در این زمینه تحقیق کرده اند می گویند اولین باکتری که با چنین ویژگی هایی شناسایی شد Bacillus subtilis نام دارد که باکتری بی آزاری است، اما در ادامه تحقیقات مشخص شد باکتری های خطرناکی هم وجود دارند که می توانند با تغییر مکرر رفتارهای خود برای مدت بسیار طولانی زنده بمانند.

 

محققان این فرایند را رشد oligotrophic نام گذاری کرده اند که به معنای رشد بسیار آهسته در شرایط دسترسی به حداقل منابع غذایی ممکن است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------