استفاده از گرمای مترو برای سرمایش خانه‌ها



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,مترو
محققان سیستمی را ارائه کردند که از گرمای مترو برای سرد یا گرم کردن خانه‌های مجاور آن استفاده می‌کند. 

به گزارش فارس، تونل‌های مترو به دلیل وجود قطارها، وسایل الکترونیکی و حضور مسافران یکی از مکان‌های نسبتا گرم است، اکنون محققان موسسه «پلی‌‌تکنیک فدرال لوزان» یک سیستم بازیابی حرارت گرمایی را ارائه کردند که به واسطه آن می‌توان از گرمای موجود در تونل‌ها، برای گرم یا سرد کردن هزاران خانه در اطراف مترو استفاده کرد.

 

براساس گزارش «نیواطلس»، قطارها به هنگام ترمز و شتاب، اطراف خود را گرم می‌کنند، همچنین عوامل دیگری مانند گرمای بدن مسافران، چراغ‌ها و سیگنال‌ها باعث گرم شدن تونل‌های مترو می‌شوند؛ از همین رو جای تعجب نیست که این مکان به سیستم‌های کنترل دما و تهویه پیچیده نیاز داشته باشد.

 

گفتنی است؛ محاسبه دقیق میزان گرمای هوای تونل‌های مترو کار دشواری است اما اکنون محققان این موسسه مدلی را ارائه کردند که می‌توان با استفاده از آن به طور دقیق ضریب انتقال گرما را در یک محیط تونلی محاسبه کرد.

 

طبق این گزارش، این فرمول مهم برای توسعه سیستم‌هایی به کار گرفته می‌شود که انرژی اضافی (گرمای تونل) را مهار کرده و آن را برای تولید گرما یا سرمای آپارتمان‌های مجاور به کار گیرد.

 

به طور کلی این فناوری کمی شبیه به یک یخچال غول‌پیکر است؛ در این مدل، لوله‌های پلاستیکی در دیوارهای تونل‌ها قرار می‌گیرد که با یک مایع انتقال گرما پر شده است. مایع سرد از طریق لوله‌ها به مکان‌های گرم مترو پمپاژ می‌شود و پس از گرم شدن، مایع به سطح زمین می‌رسد و خانه‌ها را گرم می‌کند. در تابستان این سیستم به صورت معکوس کار می‌کند و به یک دستگاه تهویه مطبوع تبدیل می‌شود.

 

طبق گفته این تیم تحقیقاتی، این سیستم نسبتا ارزان است و در حال حاضر در خط متروی شهر لوزان عملیاتی شده است.

 

 اخبار علمی ,خبرهای علمی,مترو

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------