دستگاهی که از تاریکی برق تولید می کند!



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,برق
محققان دستگاهی ابداع کرده اند که برخلاف سلول های خورشیدی در آسمان شب برق تولید می کند. 

به گزارش مهر به نقل از دیلی میل، دیسک های خاصی ابداع شده اند که می توانند با مهار اشعه های گرما در اتمسفر در شب برق تولید کنند.

 

هرچند پنل های خورشیدی برای تولید برق در روز کارآمد هستند اما  هیچ روشی برای تولید برق در شب وجود ندارد. اکنون دستگاه جدید با ارائه روشی نوین به نام خنک کننده تابشی محدودیت های انرژی خورشیدی برای تولید برق را حذف می کند.

 

فرایند خنک کننده تابشی زمانی اتفاق می افتد که اشعه های گرمایشی به سطحی که رو به آسمان است، برخورد کنند و به این ترتیب  سطح مذکور از هوای محیط خنک تر می شود.

 

همین شیوه تاثیرگذاری به یخ زدن چمن ها در شب  منجر می شود.

 

 «آواش رامان» محقق ارشد این پژوهش در دانشگاه  کالیفرنیا می گوید: این دستگاه می تواند  در شب کار کند. معتقدیم این روش برای تولید برق در اماکن دور افتاده و هر منطقه نیازمند برق در شب هنگام مناسب است. 

 

برای این منظور  رامان و همکارانش یک ژنراتور ترموالکتریک را روی سقف دانشگاه استنفورد آزمایش کردند. دستگاه مذکور نیز که شامل یک دیسک آلومینیومی ۲۰ سانتیمتری با رنگ مشکی بود، به ژنراتور متصل شد. در این فرایند گرما از زمین به سمت هوا حرکت کرد و از هوا هم به ژنراتورهای ترموالکتریسیته و سپس به دیسک‌ها منتقل شد.

 

در آزمایشات انجام شده با استفاده از این سیستم، محققان موفق به تولید ۲۵ میلی‌وات برق به ازای هر متر مربع از صفحه آلومینیومی شدند و با آن یک لامپ LED کوچک را روشن کردند. طی روز این دستگاه معکوس عمل می کند و از حرکت گرما از خورشید به سمت دیسک برق تولید می کند.

 

محققان معتقدند این طرح اولیه در شرایط ایده آل ( آب وهوای خشک) می تواند ۰.۵ وات برق به ازای هر متر مربع از دیسک برق تولید کند. حتی شاید دیسک های بزرگتر بتوانند روشنایی مورد نیاز یک خانه را به طور مداوم تامین کنند.

 

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------