ساخت پوست مصنوعی که به توانبخشی کمک می‌کند



 اخبار علمی ,خبرهای علمی, پوست مصنوعی
دانشمندان پوست مصنوعی نرمی ساختند که با مکانیسمی پیچیده این توانایی را دارد که فوراً با حرکات یک فرد سازگار شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،دانشمندان پوستی مصنوعی نرمی ساختند که با مکانیسمی پیچیده این توانایی را دارد که فوراً با حرکات یک فرد سازگار شود.

 

درست مانند حواس شنوایی و بینایی، حس لامسه هم نقش مهمی در چگونگی درک و تعامل با دنیای اطراف دارد؛ و فناوری‌ای که بتواند حس لامسه را همانندسازی کند - که به عنوان بازخورد هاپتیک شناخته می‌شود - می‌تواند رابط‌های انسانی و رایانه‌ای و روبات انسان را برای برنامه‌هایی مانند توانبخشی پزشکی و واقعیت مجازی تقویت کند.

 

دانشمندان آزمایشگاه روباتیک EPFL به سرپرستی جیمی پایک و آزمایشگاه رابط‌های بیودالکترونیکی نرم (LSBI) به سرپرستی استیفانی لاکور در سوئیس، با همکاری یکدیگر موفق شدند پوست مصنوعی نرم و انعطاف پذیری از سیلیکون و الکترود بسازند.

 

حسگر‌ها و محرک‌های نرم موجود در این سیستم پوستی، آن را قادر می‌سازد تا به صورت مصنوعی با شکل دقیق مچ دست  مطابقت داشته باشد و حس لامسه را در قالب فشار و لرزش فراهم کند. سنسو‌ها به طور مداوم تغییر شکل پوست را اندازه گیری می‌کنند تا بازخورد هاپتیک در زمان واقعی قابل تنظیم باشد و حس لمس تا حد ممکن واقعی را ایجاد کند.

 

بیشتر بداتید: ساخت دستکشی با قابلیت پوست دست انسان!

 

هرشالل سونار، نویسنده اصلی این تحقیق می‌گوید: این اولین بار است که ما یک پوست مصنوعی کاملاً نرم ایجاد کرده ایم که هم سنسور‌ها و هم محرک‌ها در آن یکپارچه هستند. این به ما این امکان را می‌دهد که بتوانیم تحریک لرزشی را که توسط کاربر احساس می‌شود را بطور دقیق و با اطمینان تعدیل کنیم.

 

این پوست مصنوعی را می‌توان تا چهار برابر طول اصلی برای یک میلیون بار تحت کشش قرار داد. این امر به ویژه برای تعدادی از کارکرد‌های دنیای واقعی جذابیت خاصی ایجاد می‌کند. در حال حاضر دانشمندان آن را بر روی انگشتان کاربر آزمایش کرده اند و بر روی پیشرفت این فناوری در حال کارهستند.

 

سونار می‌گوید: قدم بعدی تهیه یک نمونه اولیه کاملاً پوشیدنی برای برنامه‌های کاربردی در توانبخشی خواهد بود، این نمونه اولیه همچنین در مطالعات علوم اعصاب آزمایش می‌شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------