محققان از مولکول نفت و گاز الماس خالص تولید کردند



 اخبار علمی ,خبرهای علمی, الماس
محققان دانشگاه استنفورد برای اولین بار توانستند مولکول موجود در سوخت فسیلی را به الماس خالص مبدل کنند. 

به گزارش مهر به نقل از نیواطلس، پژوهشگران بعد از بررسی سازوکار شکل گیری الماس توانستند روش تازه ای را برای تولید یک الماس خالص با استفاده از مولکول سوخت فسیلی ابداع کنند.

 

این خبر نه تنها برای سازندگان طلا و جواهر خوشحال کننده است، بلکه برای تمامی افرادی که در فرایند تولید محصولات مختلف به اعمال فشار زیاد بر روی مولکول‌های اجسام گوناگون نیاز دارند، تحولی امیدوارکننده محسوب می‌شود. مولکولی که بدین منظور شناسایی شده هم در نفت خام و هم در گاز طبیعی وجود دارد.

 

الماس در عمق چند صد کیلومتری زمین و تحت فشار و گرمای شدید شکل می‌گیرد و ایجاد آن حاصل کریستالیزه شده کربن است.

 

محققان از چند دهه قبل به دنبال یافتن راهی برای تبدیل مواد مختلف به الماس بوده‌اند. اما علیرغم استفاده از روش‌های متنوع مبتنی بر اعمال فشار و گرما در مورد هیچ ماده‌ای به نتیجه مطلوب نرسیده بودند و این اولین بار است که مولکولی در جهان با چنین قابلیتی شناسایی می‌شود.

 

محققان بررسی‌های خود در این زمینه را با بررسی پودرهای تصفیه شده و به دست آمده از مخازن نفتی آغاز کردند و با بررسی آنها از طریق میکروسکوپ‌های قدرتمند، الگوهایی را در اتم‌های این پودرها شناسایی کردند که مشابه با اتم‌های کریستال‌های الماس بود. سپس این پودرها با لیزر در حد ۶۲۷ درجه سانتیگراد گرما داده شد و تحت فشار شدید قرار گرفت تا الماس به دست آید.

 

الماس جدید تنها دارای کربن است و بر خلاف الماس‌های دیگر هیچ هیدروژنی در آن وجود ندارد. کل این فرایند در عرض چند ثانیه رخ می‌دهد و فعلاً از این روش تنها می‌توان برای تولید الماس‌های ریز استفاده کرد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------