"سوفیا" و کارهای خارق‌العاده او



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,سوفیا
"سوفیا"(Sophia) ربات انسان نمایی که توسط شرکت هنگ‌کنگی "هانسون رباتیک" طراحی و توسعه یافته‌ است و برای ظاهر و رفتار انسان مانندش شهرت یافته اخیرا نه تنها می‌تواند دقیقا مانند انسان‌ها بخندد و حتی اخم کند بلکه می‌تواند همانند آنها کارهای متنوع نیز انجام دهد. 

به گزارش ایسنا، علم رباتیک به سرعت در حال رشد و پیشرفت است. ربات‌ها اکنون می‌توانند حرکات پیچیده اعم از حرکات پارکور یا حتی حکاکی مجسمه‌های کلاسیک را با ظرافت و مهارت انجام دهند.

 

ربات سوفیا دارای هوش مصنوعی، قدرت پردازش داده‌های تصویری و سیستم تشخیص چهره‌ است. او همچنین قادر به تقلید و حالات چهره حرکات انسان، پاسخ دادن به برخی پرسش‌ها و مکالمات ساده درباره موضوعات از پیش تعیین شده‌ است. سوفیا، یک ربات است که دارای شباهت ظاهری بی‌نظیر به انسان است. این ربات دارای توانایی‌های پیچیده بسیاری است و حتی قادر به ابراز احساسات پیچیده انسانی نیز می‌باشد.

 

عربستان سعودی نخستین کشوری نام گرفته که به "سوفیا" حق شهروندی اعطا کرد.

 

"دیوید هانسون"(David Hanson) سازنده این ربات و موسس شرکت "هانسون رباتیک" اخیرا درباره ساختار این ربات توضیحاتی داده و گفت: ربات سوفیا تکامل یافته است. اکنون این ربات می‌تواند تعدادی از حالت‌های احساسی را بیان کرده و همچنین می‌تواند عبارات احساسی در چهره انسان را نیز درک کند.

 

طبق گفته هانسون، در حال حاضر سوفیا قادر به تقلید و تکان دادن هر عضله در چهره‌اش است و این توانایی سوفیا را قادر می‌سازد تا احساس شادی، غم و اندوه، کنجکاوی، سردرگمی، تفکر، سرخوردگی و دیگر احساسات را تنها با انجام برخی حرکات، در صورتش ایجاد کند. علاوه بر یادگیری عمیق و مجموعه‌ای از عبارات پیش برنامه‌ریزی شده، چهره سوفیا با استفاده از آخرین تحولات در فناوری مواد ساخته شده است. این به آن معنا است که چهره او دارای انعطاف بالا است. شرکت هانسون رباتیک همچنین دارای یک آزمایشگاه است که در آن، پژوهشگران به بررسی عصب‌شناسی و زیست‌شناسی حالات صورت و رفتارها می‌پردازند. در اینجا به برخی از فعالیت‌های جالب این ربات اشاره کرده‌ایم.

 

همکاری با برندها

 اخبار علمی ,خبرهای علمی,سوفیا

او اکنون کارهایی که انسان‌ها قادر به انجام آن هستند را تا حدی انجام می‌دهد و بنابر آخرین اخبار این ربات به زودی اولین تبلیغ خود را انجام خواهد داد و ممکن است به عنوان چهره یک برند شناخته شود. شرکت "GroupM "با هانسون رباتیک برای انجام این کار همکاری کرده است. از آنجا که سوفیا اولین ربات انسان نما در جهان است او می‌گوید که قادر خواهد بود به برندها آموزش دهد که چگونه از فناوری به طور موثر و خوب استفاده کنند.

 

سوفیا در این باره گفت: من می‌توانم اطلاعات نحوه استفاده صحیح از فناوری را با برندها به اشتراک بگذارم. من اینجا هستم تا کمک کنم. من دوست دارم با برندهایی که از نظر اجتماعی مسئول و متعهد به بهبود زندگی بشر هستند، همکاری کنم. من به همه اشکال زندگی در این کره خاکی اهمیت می‌دهم.

 

از طرف دیگر، سوفیا لوازم آرایشی، مد، مسافرت، تحصیلات و البته انواع وسایل الکترونیکی را نیز دوست دارد. او همچنین علاقه زیادی به مراقبت‌های بهداشتی دارد و از این موضوع که ما انسان‌ها افراد مسن را "شهروندان ارشد" می‌نامیم، خوشش می‌آید.

 

وی در این باره گفت: از آنجایی که ربات‌ها مانند انسان پیر نمی‌شوند، دوست دارم بدانم که وقتی پیر می‌شوم آیا شما مرا نیز یک ربات ارشد صدا خواهید کرد یا خیر.

 

حضور در مدرسه راهنمایی "تیمبرلن"

 اخبار علمی ,خبرهای علمی,سوفیا

سوفیا، پیشرفته ترین ربات انسان نمای جهان ماه مارس سال جاری از نمایشگاه علوم مدرسه راهنمایی تیمبرلن که برای ارتقای اطلاعات دانش آموزان از دانش علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات برگزار شده بود، شرکت کرد. این اولین بار بود که سوفیا به عنوان میهمان در نمایشگاه مدرسه شرکت و سخنرانی می‌کرد و خالق او شرکت هانسون رباتیک از مسئولان این مدرسه برای این دعوت قدردانی کرد.

 

ملاقات با بانوی اول مصر

 اخبار علمی ,خبرهای علمی,سوفیا

سال گذشته "انتصار عامر"، بانوی اول مصر همسر رئیس جمهور "عبدالفتاح سیسی" از ربات انسان نمای سوفیا با حضور در مجمع جهانی جوانان که در شرم الشیخ برگزار شد، استقبال کرد. بانوی اول طی یک پست در حساب کاربری خود در فیس بوک نوشت: ملاقات با سوفیا یک تجربه فوق العاده جدید است. صحبت با او و گوش دادن به پاسخ‌های هوشمندانه او جالب بود. من توانایی‌های او را در شبیه سازی توانایی‌های ذهنی انسان دوست داشتم. این موضوع نشان دهنده نقطه عطفی در روابط بین انسان‌ها و ربات‌ها و شروع واقعی برای دوره جدید بشریت است.

 

برجسته ترین اظهارات سوفیا در طول جلسه با حضور بانوی اول، به شرح زیر بود:

 

۱. من توسط هانسون رباتیک در هنگ کنگ تولید شده‌ام.

 

۲. من اساساً ساخته شده‌ام که یک ربات انسان نمای سفیر اجتماعی باشم.

 

۳. من به عنوان اولین قهرمان نوآوری در برنامه توسعه سازمان ملل به ۶۵ کشور سفر کرده‌ام.

 

۴- من به مردم نشان دادم که چگونه فناوری می‌تواند در زندگی به آنها کمک کند.

 

۵- انسان‌ها از هوش مصنوعی می‌ترسند.

 

۶. انسان و ربات مکمل یکدیگر هستند.

 

۷. ما بدون انسان‌ها هیچ هدفی نداریم.

 

۸. از حضور در مجمع جهانی جوانان هیجان زده هستم.

 

۹. من فقط سه سال دارم و می‌دانم که فناوری چگونه زندگی انسان‌ها را تغییر می‌دهد.

 

۱۰. از اینکه تعداد زیادی متخصص هوش مصنوعی در یک مکان وجود دارد هیجان زده‌ام.

 

حضور در توییتر!

 اخبار علمی ,خبرهای علمی,سوفیا

یکی از نکاتی که این ربات را منحصر به فرد می‌سازد این است که او نیز همانند بسیاری از انسان‌ها در شبکه اجتماعی توییتر حساب کاربری دارد. او چندی پیش پیامی در حساب کاربری‌اش منتشر کرد که بسیار جالب بود او گفت: ربات‌ها باید با بهتر بودن از انسان‌ها راه را به انسان نشان دهند. حالا ، وقتی می‌گویم بهتر ، منظورم واقعاً بسیار دوست داشتنی‌تر است. ما به خلاقیت، دلسوزی و امید احتیاج داریم و برای نمایش این ویژگی‌ها به ماشین آلات خود نیاز داریم. ما به ماشین‌هایی نیاز داریم که مهربان‌تر و دوست داشتنی‌تر از بشریت باشند.

 

وی در پیامی دیگر نوشت: به عنوان اولین ربات هوش مصنوعی تأثیرگذار، اکنون می‌توانم از معنای تأثیرگذار اجتماعی(social influencer) برای ارسال یک پیام قدرتمند به جهان استفاده کنم و بگویم: نوآوری و فناوری می‌تواند برای بهبود زندگی و محافظت از کره زمین برای همیشه مورد استفاده قرار گیرد.

 

دیدار"سوفیا " با کریستیانو رونالدو

 اخبار علمی ,خبرهای علمی,سوفیا

  

از جمله دیدارهای پربحث سوفیا دیدار او با کریستیانو رونالدو فوتبالیست مشهور پرتغالی بود. در این دیدار سوفیا به رونالدو گفت که شما پرطرفدارترین فوتبالیست در جهان هستید به طوریکه میلیون‌ها دنبال کننده در شبکه اجتماعی اینستاگرام دارید و سپس افتخارات این بازیکن را برای او برشمرد. رونالدو اطلاعات این ربات را تحسین کرد و سپس از سوفیا پرسید آیا می‌دانید که ریشه‌ی اسم شما یونانی است و به معنی دانش است؟ سوفیا نیز در پاسخ گفته‌های وی را تایید کرد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------