میدان مغناطیسی کهکشان سیگار



 اخبار علمی ,خبرهای علمی, کهکشان سیگار
ناسا اخیرا در حساب کاربری خود در اینستاگرام تصویری از یک کهکشان زیبای ستاره فشان به نام "مسیه ۸۲"(Messier ۸۲) منتشر کرد.  

به گزارش ایسنا، مسیه ۸۲ (یا ان‌جی‌سی ۳۰۳۴ یا کهکشان سیگار) یک کهکشان ستاره فشان است که در فاصله ۱۲ میلیون سال نوری و در صورت فلکی خرس بزرگ قرار دارد.

 

میدان‌های مغناطیسی کهکشان مسیه ۸۲ یا کهکشان سیگار به صورت خطوطی در نور مرئی در این تصویر ترکیبی فروسرخ که توسط تلسکوپ فضایی هابل ناسا و تلسکوپ فضایی اسپیتزر از این کهکشان ثبت شده، نشان داده شده‌اند.

 

این کهکشان که در صورت فلکی خرس بزرگ واقع شده بسیار دیدنی است. بادهای ستاره‌ای که از ستاره‌های جدید داغ منتشر می‌شوند یک ابر باد کهکشانی را تشکیل می‌دهند که انبوهی از گاز داغ (رنگ قرمز) و هاله‌ای عظیم از گرد و غبار دودی (رنگ زرد / نارنجی) عمود بر کهکشان باریک (رنگ سفید) را منفجر می‌کند. محققان از داده‌های میدان مغناطیسی رصدخانه استراتوسفری اخترشناسی فروسرخ ( Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy) مشهور به SOFIA و ابزارهایی که به طور گسترده برای مطالعه فیزیک اطراف خورشید استفاده شده است، برای اندازه گیری قدرت میدان مغناطیسی ۲۰ هزار سال نوری در اطراف این کهکشان استفاده کردند.

 

به نظر می‌رسد این میدان‌های مغناطیسی مانند باد خورشیدی در خورشید به طور نامحدود در فضای بین کهکشانی امتداد دارند که مطالعه آنها ممکن است به محققان در توضیح چگونگی حرکت گاز و گرد و غبار در فضایی بسیار دور از کهکشان کمک کند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------