کشف سیاره‌ای که ۱۰ برابر بزرگتر از مشتری است!



 سیاره‌ ,اخبار علمی ,خبرهای علمی

 

دانشمندان سیاره‌ای غول پیکری را کشف کرده‌اند که به دور یک جفت ستاره بسیار داغ می‌چرخد، محیطی که قبلا تصور می‌شد برای شکل گیری یک سیاره بسیار نامساعد است. در یک مقاله پژوهشی که روز چهارشنبه در مجله علمی Nature منتشر شد، نوشته شده: کشف این سیاره با نام “b Centauri (AB) b” یا “b Centauri b” باور رایج در میان ستاره‌شناسان را رد می‌کند.

 

 دانشمندان سیاره‌ای غول پیکری را کشف کرده‌اند که به دور یک جفت ستاره بسیار داغ می‌چرخد، محیطی که قبلا تصور می‌شد برای شکل‌‌گیری یک سیاره‌ بسیار نامساعد است.

 

در یک مقاله پژوهشی که روز چهارشنبه در مجله علمی Nature منتشر شد، نوشته شده: کشف این سیاره با نام “b Centauri (AB)b” یا “b Centauri b” باور رایج در میان ستاره‌شناسان را رد می‌کند.

 

در بیانیه رصدخانه جنوبی اروپا که از این سیاره با تلسکوپ بسیار بزرگ خود در صحرای شیلی عکس گرفته، نوشته شده: «تاکنون هیچ سیاره‌ای در اطراف ستاره‌ای بیش از سه برابر جرم خورشید دیده نشده بود.»

 

رهبر این مطالعه، مارکوس جانسون، استاد نجوم در دانشگاه استکهلم، در این مورد گفت: «این کشف تصور ما را از ستاره‌های عظیم به عنوان میزبان سیاره‌ها را کاملاً تغییر می‌دهد. »

 

ستاره دوگانه “نوع B” که در مرکز یک منظومه شمسی در صورت فلکی قنطورس قرار دارد، بسیار پرجرم و داغ است و مقدار زیادی از اشعه ماوراء بنفش و پرتو ایکس پرانرژی ساطع می‌کند که تاثیری قوی بر محیط گازی اطراف می‌گذارد، طوری قائدتا که باید شکل‌گیری سیاره را دشوار کند.

 

ستارگان نوع B به طور کلی به عنوان محیط‌های کاملا مخرب در نظر گرفته می‌شوند، بنابراین اعتقاد بر این بود که تشکیل سیارات بزرگ در اطراف آن‌ها بسیار دشوار است.

 

این کشف در ماه ژوئیه صورت گرفته و در روز چهارشنبه به طور رسمی در Nature منتشر شده.

 

جرم سیاره فراخورشیدی تازه کشف شده، ۱۰ برابر مشتری است که آن را به یکی از پرجرم‌ترین سیارات کشف شده تبدیل می‌کند.

 

فاصله این سیاره از مرکز منظومه‌اش، ۱۰۰ برابر بیشتر از فاصله مشتری و خورشید است. همین فاصله زیاد از جفت ستاره‌های مرکزی می‌تواند کلیدی برای بقای سیاره باشد.

 

این کشف محققان را تشویق کرده تا تحقیقی به نام BEAST را پی بگیرند که برای بررسی ۸۵ ستاره مشابه است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------