تلسکوپ فضایی جیمز وب سپر خورشیدی خود را با موفقیت باز کرد



تلسکوپ فضایی جیمز وب  ,اخبار علمی ,خبرهای علمی
سازمان فضایی آمریکا (ناسا) اعلام کرد: تلسکوپ فضایی جیمز وب با موفقیت سپر خورشیدی پنج لایه‌ای خود را باز کرده است. باز کردن این سپر خورشیدی یکی از پیچیده ترین مراحل استقرار این رصدخانه ۱۰ میلیارد دلاری و پیشنیازی برای ماموریت علمی و طولانی مدت این تلسکوپ در فضا است. 

به گزارش  ایرنا از پایگاه فضایی اسپیس، محققان مرکز کنترل این تلسکوپ در پایگاه فضایی «بالتیمور» در بیانیه‌ای اعلام کردند که تمامی پنج لایه این سپر خورشیدی با دقت و به‌طور کامل باز شدند.

 

براساس این بیانیه، این سپر خورشیدی که ابعاد آن به اندازه یک زمین تنیس و به شکل یک کایت است، همانند یک چتر آفتابی از این تلسکوپ در برابر تابش نور ستارگان در اقصی نقاط فضا حفاظت خواهد کرد تا بتواند اشعه ضعیف نور مادون قرمز را دریافت کند.

 

محققان در این بیانیه یادآور شدند: هر یک از پنج لایه این سپر خورشیدی جداگانه باز شدند و در موقعیت دقیق خود قرار گرفتند. این عملیات در مجموع حدود دو روز طول کشید. به‌دلیل ابعاد بسیار بزرگ  این سپر خورشیدی، اعزام این تلسکوپ به فضا با چتر باز میسر نبود و در نتیجه محققان آن را به شکلی طراحی کردند که بعد از رسیدن به نقطه مشخصی از مسیر حرکتش، این سپر خورشیدی باز شود.

 

در این بیانیه تاکید شده است: باز شدن این سپر خورشیدی تلسکوپ جیمز وب بسیار پیچیده بود و کارشناسان آن را دشوارترین عملیات ناسا توصیف کرده‌ بودند.

 

مسوول این طرح پیش از باز شدن سپر خورشیدی تلسکوپ جیمز وب به خبرنگاران اعلام کرد: نگران‌کننده‌ترین بخش از این ماموریت فضایی باز شدن این سپر خورشیدی است.

 

تلسکوپ فضایی جیمز وب، قدرتمندترین تلسکوپ فضایی ساخته دست بشر است که روز ۲۵ دسامبر به فضا پرتاب شد و اکنون در نیمه راه رسیدن به مقصد خود است که حدود ۱.۶ میلیون کیلومتر با زمین فاصله دارد.

 

این تلسکوپ آن قدر قدرتمند است که می‌تواند ستاره‌ها و کهکشان‌هایی را که ۱۳.۵ میلیارد سال پیش شکل گرفته‌اند، رصد کند و اطلاعات و دانش بی‌نظیری در مورد نحوه شکل‌گیری فضا جمع‌آوری خواهد کرد.

 

ماموریت‌ دیگر تلسکوپ جیمز وب مطالعه منشاء شکل‌گیری سیاره‌های دور دست، نحوه تکامل و امکان حیات در آنهاست. این سپر خورشیدی همواره در موقعیتی بین این تلسکوپ و خورشید، زمین و سیاره ماه قرار خواهد داشت. قسمتی از این سپر که در برابر خورشید قرار می‌گیرد می توانند حرارت ۱۱۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل کند.

 

هر یک از پنج لایه این سپر خورشیدی حدود ۱۰۰ درجه فارنهایت (۵۵ درجه سانتیگراد) از حرارت را کاهش می دهد و در نتیجه در حدود ۶۰۰ درجه فارنهایت (۳۳۰ درجه سانتیگراد) بین طرف گرم این تلسکوپ و طرف سرد این رصدخانه اختلاف دما وجود دارد و ابزارهای آشکارساز که در طرف سرد این تلسکوپ قرار دارند می توانند در دمای حدود منفی ۴۰۰ درجه فارنهایت (منهای ۲۳۵ درجه سانتیگراد) کار کنند.

 

این سپر خورشیدی از یک ماده بسیار سبک به نام «کاپتون» ساخته شده است و به شکلی طراحی شده که در برابر اصابت اجرام کوچک آسمانی مقاوم است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------