رصد موشک "اسپیس‌ایکس" در مسیر برخورد به ماه



مرحله بالایی موشک شرکت اسپیس‌ایکس که در راه برخورد با ماه است، رصد شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس،  "جیانلوکا ماسی"(Gianluca Masi) بنیانگذار پروژه تلسکوپ مجازی با استفاده از تلسکوپ ۴۳ سانتی‌متری PlaneWave در رم موفق به ثبت تصویری از موشک فالکون ۹ شد. تصویر بخشی از این موشک که در راه برخورد به ماه است را می‌توان در میان ستاره‌ها مشاهده کرد.

 

 اسپیس‌ایکس,اخبار علمی ,خبرهای علمی

مسی در بیانیه‌ای گفت: تداخل نور و ماه بسیار زیاد بود و ثبت تصویر از پیشران رصدخانه آب‌وهوای فضای ژرف به اختصار DSCOVR کار دشواری است. ما همچنین دریافتیم که این پیشران به سرعت در حال چرخیدن است و انعکاس نور درخشانی در فضا ایجاد می‌کند.

 

DSCOVR ماهواره آب‌وهوایی اداره ملی اقیانوسی و جوی(NOAA) است که توسط شرکت اسپیس‌اکس با استفاده از حامل پرتاب فالکن ۹ در ۱۱ فوریه ۲۰۱۵ از پایکاه فضایی کیپ کاناورال به فضا پرتاب شد.

 

در حین پرتاب مرحله بالایی موشک سوخت خود را تخلیه کرد و دیگر قادر به بازگشت به زمین نبود. طی هفت سال اخیر این بخش از موشک به دلیل گرانش زمین، ماه و خورشید در مداری کنترل نشده قرار داشته است.

 

اکنون انتظار می‌رود که این مرحله از موشک در روز چهارم ماه مارس(۱۳ اسفند) در ساعت ۷:۲۵ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۵:۵۵ تهران) به ماه برخورد کند. این رویداد از زمین قابل رویت نخواهد بود.

 

رصد موشک "اسپیس‌ایکس" در مسیر برخورد به ماه

اگر این پیش‌بینی درست باشد و این رویداد رخ دهد ماهواره‌هایی که در حال حاضر به دور ماه می‌چرخند از جمله مدارگرد شناسایی ماه ناسا و فضاپیمای هندی چاندرایان-۲ این امکان را خواهند داشت تا اطلاعاتی در مورد دهانه برخوردی ایجاد شده جمع‌آوری کنند.

 

 اسپیس‌ایکس,اخبار علمی ,خبرهای علمی

در سال ۲۰۰۹، ناسا عمدا یک بخش استفاده شده موشک را با همین هدف به ماه زد اما تصور می‌شود این اولین باری است که بخشی از یک سخت‌افزار فضایی به طور ناخواسته به سطح ماه برخورد می‌کند.

 

در طول ماموریت‌های بین‌ستاره‌ای، مرحله بالایی موشک به طور معمول در مداری به دور خورشید ارسال می‌شود تا از زمین و ماه دور بماند این در حالی است که در پرتاب‌های نزدیک به زمین، این بخش به طور معمول به زمین بازگشته و در جو می‌سوزد.

 

انتظار می‌رود مرحله دوم فالکون ۹ که جرم آن حدود ۴ تن است با سرعت ۲.۵۸ کیلومتر بر ثانیه به ماه برخورد کند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------