بعضی دایناسورها دندان شیری داشته‌اند + تصویر



محققان با مطالعه گونه‌ای از دایناسورهای کوچک جثه متوجه شدند که این جانور هنگام تولد با دندان به دنیا می‌آید اما با رسیدن به بزرگسالی دندان‌های خود را از دست می‌دهد.

 به گزارش آنا به نقل از رویترز، دانشمندان به تازگی دریافتند گونه‌ای از دایناسورها که جانور نسبتا کوچکی به شمار می‌رود، حدود 160 میلیون سال پیش در شمال غربی چین زندگی می‌کرد. این دایناسور دارای ویژگی منحصر به فردی بود که در دایناسور یا جانور دیگری در ماقبل تاریخ مشاهده نشده است. این گونه دایناسور برخلاف سایر دایناسورها و موجودات با دندان متولد می‌شوند اما تا رسیدن به بزرگسالی دندان‌های خود را از دست می‌دهند و بی‌دندان می‌شوند.

  اخبارپزشکی,خبرهای   پزشکی ,دندان دایناسور

 

پژوهشگران اظهار داشتند که فسیل‌های به دست‌آمده از 19 دایناسور موسوم به Limusaurus که از یک تا 10 سال سن داشته‌اند نشان می‌دهد که دایناسورهای جوان دندان‌های تیز و کوچک و دایناسورهای بزرگسال و بالغ نوکی بدون دندان داشته‌اند.

 

این گروه از دایناسورها که در استان «ژینجیانگ» پیدا شده‌اند در ظاهر در گودال گل به دام افتاده بودند و جان خود را از دست داده‌اند. دانشمندان تاکنون به ندرت فسیل‌هایی از گونه‌های دایناسوری را در سنین مختلف کودکی تا بزرگسالی در جایی یافته‌اند. این اکتشاف به دانشمندان در مشاهده و بررسی تغییرات مختلف آناتومی کمک می‌کند که با به بلوغ رسیدن جانور آشکار می‌شود.

 

بازسازی دایناسور «لیموسوروس»

دایناسور Limusaurus به صورت دو پا با دست‌هایی کوتاه و بلند و پاهایی لاغر خلق شده بود. بدن آن مزین به پرهایی رو به پایین بود که حداقل بخشی از بدن او را می‌پوشاند. بزرگ‌ترین نوع این دایناسور زیر دو متر قد داشته است.

 

  اخبارپزشکی,خبرهای   پزشکی ,دندان دایناسور

محققان دانشگاه جورج واشنگتون معتقدند که این دایناسور شبیه شترمرغ استرالیایی با دمی بلند بوده است. از دست دادن دندان‌ها در این گونه دایناسور با رشد جانور در ارتباط بوده است. امروزه هم برخی جانورانی که هنوز زنده‌اند چنین ویژگی دارند. پستاندار تخم‌گذار استرالیایی از جمله این جانوران به شمار می‌رود.

 

دانشمندان همچنین در بدن Limusaurusهای بزرگسال سنگ‌هایی به نام سنگ معده پیدا کردند که برخی از این دایناسورهای گیاه‌خوار، گیاهان را می‌بلعیدند تا مواد گیاهی در داخل معده آسیاب شود. اما دایناسورهای کوچک‌تر فاقد این قابلیت بوده‌اند.

 

نبود دندان و وجود سنگ‌های معده در دایناسورهای Limusaurus نشان‌ می‌دهد که تغییرات شگرفی در نوع رژیم غذایی این جانور از تولد تا بزرگسالی رخ داده است تا بتواند با تغییرات جسمی سازگار شود.

 

محققان معتقدند که این گونه دایناسور در ابتدای حیات و پیش از گرایش به مصرف سبزیجات از حشرات و مهره‌داران کوچک تغذیه می‌کرده است. به عبارتی، رشد و گسترش دایناسورها بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شد و مدلی از مرحله‌ای است که نوک در پرندگان ایجاد شد.

 

پرندگان حدود 150 میلیون سال پیش از دایناسورهایی دارای پر به وجود آمدند. گونه‌های اولیه دندان داشتند اما طی ده‌ها میلیون سال، نوک در پرندگان امروزی شکل گرفته است و فاقد دندان هستند. آخرین پرنده دارای دندان حدود 66 میلیون سال پیش همراه دایناسورها مرده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------