کشف «صورت‌های سنگی» غول‌آسا در یک حمام باستانی



صورت‌های سنگی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون
چهارشنبۀ همین هفته باستان‌شناسان بریتانیایی دو سردیس غول‌آسای سنگی را در محوطۀ یک حمام باستانی کشف کرده‌اند که احتمالا ۱۸۰۰ سال قدمت دارند.

به گزارش فرادید، در سال ۲۰۱۷ کاوش‌های باستان‌شناسی انجام شده در محوطۀ یک باشگاه کریکت در شهر کارلایل انگلستان منجر به کشف بقایای یک حمام مجلل رومی شده بود که دارای چندین اتاق، سیستم لوله‌کشی و اتاقک هوای گرم بود. در آن زمان تعداد زیادی آثار باستانی از جمله سکه، نوک پیکان، سنجاق مو و قطعاتی از ظروف مختلف از این مکان به دست آمده بود.

 

حالا در جریان ادامۀ کاوش‌ها در این حمام باستانی، دو سردیس نسبتا عظیم کشف شده‌اند که گمان می‌رود قدمتی ۱۸۰۰ ساله داشته باشند. این صورت‌های سنگی حدود ۶۰ سانتیمتر طول دارند که تقریبا سه برابر اندازۀ یک صورت واقعی است.

 

با توجه به اندازۀ بزرگ این سردیس‌ها باستان‌شناسان فکر می‌کنند که مجسمه‌های اصلی احتمالا بین ۳.۵ تا ۴.۵ متر ارتفاع داشته‌اند. این دو سردیس اولین مجسمه‌هایی هستند که در محوطۀ این حمام باستانی یافت شده‌اند.

 

صورت‌های سنگی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

این دو سردیس همین هفته در روز چهارشنبه ۲۴ می‌ کشف شده‌اند؛ یعنی تنها دو روز بعد از اینکه فصل جدید کاوش در این محوطۀ باستانی آغاز شد. این سردیس‌ها درست در کنار بقایای یک جادۀ سنگفرش شدۀ رومی پیدا شده‌اند. به نظر می‌رسد که آن‌ها تعمدا و احتمالا توسط کسانی که زمانی در گذشته قصد غارت آثار عتیقۀ حمام باستانی را داشته‌اند در این محل یعنی در لبۀ جاده گذاشته شده باشند.

 

برخی یافته‌ها مانند خشت‌هایی که مهر IMP روی آن‌ها نقش بسته و همچنین وجود یک کتیبه که به جولیا دومنا (ملکۀ روم در ابتدای قرن سوم میلادی) تقدیم شده است، نشان می‌دهد که ساخت این حمام احتمالا در ارتباط با سپتیمیوس سوروس (امپراطور روم بین سال‌های ۱۹۳ تا ۲۱۱ میلادی) باشد که در جریان مبارزه با اقوام کالدونی در سال ۲۰۸ میلادی به بریتانیا لشکرکشی کرده بود.

 

صورت‌های سنگی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون
صورت‌های سنگی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

یک احتمال این است که این دو سردیس که یکی از آن‌ها زن و دیگری مرد هستند، در واقع تمثال‌هایی از سپتیمیوس سوروس و همسرش جولیا دومنا باشند. سردیس زنانه دارای موهایی بافته‌شده، پرپشت و مواج است که این یکی از ویژگی‌ها مشهور جولیا دومنا است. احتمال دیگر هم این است که این‌ها در واقع مجسمه‌های خدایان بوده باشند.

 

فرانک جیکو یکی از باستان‌شناسانی که در این محوطه کاوش می‌کند می‌گوید: «این‌ها منحصر به فرد و بی‌اندازه ارزشمند هستند. من در طول سی سال فعالیت باستان‌شناسی هرگز چیزی مثل این پیدا نکرده بودم. این یافته برای شهر کارلایل باورنکردنی است و اهمیت بسیار زیادی به این محوطۀ باستانی می‌بخشد. وجود مجسمه در حمام‌های باستانی غیر عادی نیست اما مجسمه‌هایی با این اندازه واقعا خاص و متفاوت هستند».

 

صورت‌های سنگی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------