دانشمندان چهره یک انسان شبیه به هابیت با قدمت ۱۸ هزار سال را بازسازی کردند



انسان اولیه،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون
دانشمندان چهره یک انسان شبیه به هابیت با قدمت ۱۸ هزار سال را بازسازی کردند.

به گزارش دیجیاتو، سال گذشته گروهی از دانشمندان چهره قدیمی‌ترین اسکلت کشف‌شده در مصر با قدمت 30 هزار سال را بازسازی کردند. حالا همین تیم از چهره بسیار واقعی یکی از اجداد منقرض‌شده انسان در اندونزی که قدمت آن به 18 هزار سال پیش برمی‌گردد و به‌عنوان هابیت شناخته می‌شود، پرده‌برداری کرده‌اند.

 

طبق گزارش Live Science، کارشناسان برای بازسازی چهره، بقایای جمجمه خود فرد و همچنین سایر انسان‌های همین گونه را اسکن کردند؛ اما یک مشکل وجود داشت: استخوان‌های جمجمه H. floresiensis بسیار کم هستند و بنابراین جمجمه‌های مشابه کمتری برای مقایسه و ترکیب بازسازی وجود دارد.

 

آن‌ها سپس با استفاده از اسکن جمجمه به‌خوبی حفظ‌شده از یک فرد شبیه به هابیت، جمجمه انسان خردمند و جمجمه شامپانزه (Pan troglodytes) و ساخت ترکیبی از آن‌ها، تلاش کردند بر این مشکل غلبه کنند.

 

درنهایت یک بازسازی تقریباً شبیه به انسان ایجاد شد که نشان‌دهنده چهره این فرد است. در تصویر اول شاهد یک فرد شبیه به میمون هستیم که بینی پهنی دارد، درحالی‌که تصویر دوم با موهای صورت و سر خود بیشتر شبیه به یک انسان است.

 

انسان اولیه،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

دلیل نام‌گذاری این گونه به هابیت

 

طبق اطلاعات موجود در مطالعه باستان‌شناسان، بقایای اسکلت این مرد سال 2003 در غار «لیانگ بوآ» واقع در جزیره «فلورس اندونزی» کشف شده است. محققان با بررسی بقایای آن اعلام کرده‌اند که این فرد دارای ویژگی‌هایی شبیه به یک هابیت است؛ یعنی جمجمه کوچکی دارد و قد آن فقط 106 سانتی‌متر است.

 

با بررسی‌های دقیق‌تر، دانشمندان به تفاوت‌های بیشتری بین ویژگی‌های این فرد و دیگر انسان‌نماهای شناخته‌شده پی بردند. درنتیجه آن‌ها این مورد را Homo floresiensis (انسان فلورسی) نام‌گذاری کردند که به گونه انسان باستانی کوچک گفته می‌شود.

 

به گفته کارشناسان، بازسازی چهره یک راه جالب برای اطلاع‌رسانی به مردم در مورد اجداد باستان خودمان است.

 

«توت‌عنخ‌آمون» (Tutankhamun)، یازدهمین فرعون مصر باستان و «رامسس دوم»، فرعون مصر باستان، ازجمله افراد مشهور مصر باستان بوده‌اند که در چند سال گذشته چهره آن‌ها بازسازی شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------