کهنسال‌ترین درختان روی زمین/ تصاویر



چیز‌های بسیار کمی در دنیا وجود دارند که همیشگی باشند. حتی صخره‌های بزرگ و سنگین هم در اثر فرسایش و شرایط آب و هوایی از بین می‌روند. آثار دست‌ساخته بشر هم نهایتا صد‌ها سال عمر می‌کنند. در این مطلب با کهنسال‌ترین درختان دنیا آشنا می‌شوید که هنوز زنده هستند.

 

درخت سناتور

اخبار,اخبار گوناگون,کهنسال‌ترین درختان روی زمین

این درخت با حدود ۳۵۰۰ سال قدمت، در لانگ‌وود در ایالت فلوریدا قرار دارد و گونه‌ای از درختان سرو برکه (Pond cypress) است. زمانی که این درخت زنده بود نه تنها یکی از بزرگترین، بلکه یکی از کهنسال‌ترین درختان روی زمین بود. ارتفاع درخت سناتور ۳۶ متر و محیط آن ۱۰.۶ متر بوده است. اما قبل از اینکه طوفان قسمت بالای درخت را نابود کند، ۵۰.۳ متر بوده است.

 

این درخت به دست زنی به نام سارا بارنز و دوستش در سال ۲۰۱۲ کشته شد. آن‌ها در حال سیگار کشیدن داخل حفره درخت بودند که باعث آتش‌سوزی و مردن درخت شدند. برای ادای احترام به درخت، شهر سمینول (Seminole) به چند هنرمند اجازه داد خرده ریز‌هایی مثل گلدان، قلم، فلوت و مجسمه از بقایای نیم‌سوز آن بسازند.

 

گران آبوئلو (Gran Abuelo)

اخبار,اخبار گوناگون,کهنسال‌ترین درختان روی زمین

این سرو پاتاگونیایی ۳۶۴۶ سال قدمت دارد و هنوز در پارک ملی «آلرس کاسترو» در کشور شیلی زندگی می‌کند. گران آبوئلو در زبان اسپانیایی به معنای «پدر پدربزرگ» است و گنجینه ملی این کشور به شمار می‌رود. در سال ۱۹۳۳ گروهی از محققان سن درخت را بررسی کردند و آن را قدیمی‌ترین درخت زنده آمریکای جنوبی اعلام کردند.

 

این درخت شیره منحصربه‌فردی ترشح می‌کند که اگر در آب غرق شود یا زیر تپه‌ای از خاک مدفون شود، آن را حفظ می‌کند. این درخت اکنون در معرض خطر است و بسیاری از چوب‌بُران به عنوان مصالح ساختمانی آن را برداشت می‌کنند.

 

سرو ابَرکوه

اخبار,اخبار گوناگون,کهنسال‌ترین درختان روی زمین

سرو ابرکوه بین ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ سال قدمت دارد و یک سرو مدیترانه‌ای است. این درخت هنوز زنده است و در شهر ابرکوه در استان یزد واقع شده است.

 

هیچکس سن دقیق این درخت را نمی‌داند. برخی می‌گویند این درخت را پسر سوم حضرت نوح (ع)، یافث و برخی معتقدند زرتشت، پیامبر ایران باستان کاشته است. این درخت اکنون تحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی است و یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ایران است.

 

سرخدار لانگرنیو (Llangernyw Yew)

اخبار,اخبار گوناگون,کهنسال‌ترین درختان روی زمین

این درخت سرخدار در حیاط کلیسایی در ولز (Wales) قرار دارد و گفته می‌شود ۴ تا ۵ هزار سال قدمت دارد. سن این گیاه براساس هزاران سال اسناد مکتوب تعیین شده است. سرخدار لانگرنیو در سال ۲۰۰۲ به فهرست ۵۰ درخت بزرگ بریتانیا اضافه شد.

 

متوشالح (Methuselah)

اخبار,اخبار گوناگون,کهنسال‌ترین درختان روی زمین

این کاج زبرمیوه غربی حداقل ۴۸۵۰ سال سن دارد و در اینیو (Inyo) در ایالت کالیفرنیا قرار دارد. این درخت هنوز زنده است و تا سال ۲۰۱۲ به عنوان قدیمی‌ترین درخت جهان شناخته می‌شد.

 

این درخت اولین بار توسط تام هارلان و ادموند شولمن در سال ۱۹۵۷ کشف شد. لقب آن متوشالح یا مَتْوشَلَخ است، نام پیرترین شخصیت شناخته شده در کتاب مقدس که ۹۶۹ سال عمر کرده است. برای حفاظت از درخت در مقابل کسانی که قصد آسیب رساندن به آن را دارند، هیچکس محل دقیق این درخت را نمی‌داند. تخمین می‌زنند که این درخت حدود ۲۸۳۲ سال قبل از میلاد کاشته شده و تاریخچه‌ای طولانی‌تر از اهرام جیزه دارد.

 

پرومته (Prometheus)

اخبار,اخبار گوناگون,کهنسال‌ترین درختان روی زمین

این کاج زبرمیوه غربی هم بین ۴۸۶۲ تا ۴۹۰۰ سال سن داشته و در ایالت نوادا در آمریکا قرار دارد. این درخت در سال ۱۹۶۴ به خاطر خرابکاری دونالد آر کوری ذر نمونه‌برداری و تعیین سن درخت قطع شد. قبل از این تصور می‌شد درخت قدیمی‌تر از متوشالح باشد. نمونه مغز درخت نشان می‌دهد که ۴۸۶۲ حلقه دارد. اما برخی معتقدند سن درخت بسیار بیشتر است.

 

کاج زبر میوه غربی بی‌نام

اخبار,اخبار گوناگون,کهنسال‌ترین درختان روی زمین

این درخت هم از خانواده درختان قبلی است و ۵۰۷۱ سال سن دارد. حداقل ۱۲۰ سال پیرتر از متوشالح است. این درخت کاج باستانی هم در ایالت کالیفرنیا در آمریکا قرار دارد. شولمن از این درخت در دهه ۱۹۵۰ نمونه‌برداری کرد، اما قبل از تعیین سن آن درگذشت. تام هارلان نمونه را بررسی کرد و اعلام کرد ۵۰۶۲ سال سن دارد.

 

برترین ها

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------