زیباترین آبشارهای جهان را بشناسید



زیباترین آبشارهای جهان

زیباترین آبشارهای جهان

 

آبشارها از عجیب‌ترین، شگفت‌انگیزترین و زیباترین پدیده‌های طبیعی بر روی زمین هستند. مناظری که برخی از آبشارها درست می‌کنند، به آن اندازه خاص و ویژه هستند، که هر فرد طبیعت‌دوستی، آرزو دارد یک بار هم که شده در زندگی‌اش، از آن‌ها دیدن کند. در این مطلب شما می‌توانید با ۱۰ مورد از دیدنی‌ترین آبشارهای جهان آشنا شوید و صدالبته این لیست می‌تواند صدها نمونه از این پدیده‌های طبیعی در جهان را در بر بگیرد.

 

آبشار نیاگارا (Niagara Falls)، کانادا و آمریکا

بدون شک آبشار نیاگارا، در مرز آمریکا و کانادا، شناخته‌شده‌ترین آبشار روی کره‌ی زمین است. این آبشار معروف سالانه بین ۱۴ تا ۲۰ میلیون بازدیدکننده دارد و محل بسیاری از کارهای احمقانه و جسورانه‌ی گردشگران بوده است؛ مانند آنی ادسون تیلور، که از بالای آبشار و در درون یک بشکه به پایین آمد. در حقیقت گروهی از سه آبشار در انتهای جنوبی تنگه‌ی نیاگارا در مرز بین استان انتاریو و ایالت نیویورک، مجموعه‌ی دیدنی آبشار نیاگار را تشکیل می‌دهند.

 

بزرگ‌ترین این سه آبشار نعل اسبی است که به آبشار کانادا نیز معروف است و در مرز بین‌المللی دو کشور قرار دارد. آبشارهای کوچک‌تر در داخل ایالات متحده قرار دارند. آبشار نعل اسبی قوی‌ترین آبشار در آمریکای شمالی است که به دلیل زیبایی‌اش و استفاده برای تولید نیروی برق مشهور است، البته ایجاد تعادل بین مصارف تفریحی، تجاری و صنعتی از قرن نوزدهم چالش‌بر‌انگیز بوده است. آبشار نیاگارا در ۲۷ کیلومتری شمال‌غربی بوفالو، نیویورک و ۱۲۱ کیلومتری جنوب شرقی تورنتو، بین دو شهر دوقلوی آبشار نیاگارای انتاریو و آبشار نیاگارای نیویورک واقع شده است. آبشار نیاگارا زمانی ایجاد شد که یخچال‌ها در پایان آخرین عصر یخبندان عقب‌نشینی کرده و دریاچه‌های بزرگ، مسیری را در فراز و نشیب نیاگارا ایجاد کردند.

 

آبشار پلیتویس (Waterfalls Plitvice)، کرواسی

پارک ملی دریاچه‌های پلیتویس، که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده، به دلیل دریاچه‌های زیبا و چندیدن آبشار خود شهرت جهانی دارد. جاری شدن هزاران ساله‌ی آب بر روی سنگ آهکی و گچی موانعی را ایجاد کرده است که منجر به ایجاد سدهای طبیعی شده و آبشارهای فوق‌العاده خیره‌کننده و همچنین رودخانه‌ها و غارها را تشکیل داده‌اند.

 

در حال حاضر در این پارک، ۱۶ آبشار دیده می‎شود که به دلیل رنگ‌های متمایز و ویژه‌ی خود با سایه روشن‌های کریستالیِ زمرد و فیروزه‌ای مشهور هستند. برخی از این آبشارها عبارتند از: آبشار ساستاوچی که یکی از زیباترین آبشارهای پارک واقع در محیطی زیبا است که از رودخانه‌ی کورانا به پایین می‌ریزد و ۲۶ متر ارتفاع دارد؛ آبشار ولیکی، بلندترین آبشار در پارک که به آبشار بزرگ نیز معروف است و از ارتفاع ۷۸ متری به پایین می‌ریزد؛ آبشار ولیکی پراتاواتس یکی دیگر از آبشارهای زیبایی است که در حاشیه‌ی دریاچه‌ی گرادینسکو قرار دارد؛ آبشار میلکا ترنینا به نام خواننده‌ی معروف اپرا که مبالغ قابل‌توجهی را برای حفاظت و طبیعت اهدا کرد، نامگذاری شده است و هم‌چنین آبشار سیلیک با ارتفاع ۱۰ متر که در سد دریاچه‌ی کوزجاک واقع شده و آبشار ۱۶ متری گالواکی بوک واقع در قلب دریاچه‌های فوقانی بالایی، با رنگ‌های دوست داشتنی. سالانه بیش از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار بازدیدکننده از پارک ملی و آبشارهای آن دیدن می‌کنند.

 

آبشار هاواسو (Havasu Falls)، آریزونا، آمریکا

در منطقه‌ی دیدنی و معروف گرند کنیون در آریزونای آمریکا، یک مسیر خروجی وجود دارد که به آبشار هاواسو منتهی می‌شود. بیشترین عکس‌هایی که از این آبشار گرفته شده‎اند، در منطقه‌ی حفاظت‎شده‌ی سرخ‌پوستی هاواسوپای، که کمی هم دورافتاده‌ است، واقع شده و با ۳۰ متر ارتفاع، از روی صخره‌های قرمز آتشین به پایین می‌ریزد و در آب‌های فیروزه‌ای جمع می‌شود. صدای نعره‎ی رعدآسای آن از کیلومترها دورتر شنیده می‌شود و در دیوارهای صخره‌ای محصور آن طنین می‎اندازد. این آبشار دارای ساحل شنی بزرگی است و درختان سایه‌دار فراوانی برای استراحت در آن وجود دارد. برای رسیدن به آبشار هاواسو تلاش زیادی لازم است، یا باید با پای پیاده این مسیر طاقت‌فرسا را پیمود یا با پرواز هلی‌کوپتر به آن رسید، اما این آبشار دیدنی به آن اندازه زیباست که رسیدن به آن پاداش تمام سختی‌هاست و ارزش این زحمت را دارد.

 

آبشار کائتور (Falls Kaieteur)، گویان

آبشار کائتور در میان برخی از بکرترین جنگل‌های بارانی بر روی زمین قرار دارد که در کشور گویان واقع شده است. در حقیقت آبشار کائتور یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در گویان است که در پارک ملی کاتئور در مرکز جنگل‌های گویان واقع شده است. این آبشار از روی رودخانه‌ی پوتارو، پایین می‌ریزد و بزرگ‎ترین آبشار تنهای جهان است که هیچ آبشار دیگری را در کنار خود ندارد. ارتفاع آبشار کائتور ۲۲۶ متر است که از آغاز غوطه‌وری بر روی صخره، ماسه و سنگ تا اولین جایی که در پایین می‌ریزد، اندازه‌گیری شده است. پس از این که آبشار به یک سطح صاف رسید، بر روی یک سری آبشارهای شیب‌دار جریان می‌یابد که اگر این مسافت هم در سیستم اندازه‎گیری محاسبه شوند، ارتفاع کل آبشار به ۲۵۱ متر می‌رسد. می‌توان گفت بر اساس میزان بالای ریزش و شدت آب، آبشار کائتور یکی از قوی‌ترین و پرآب‌ترین آبشارهای جهان است.

 

گولفوس یا آبشار طلایی (Gullfoss: Golden Falls)، ایسلند

آبشار گولفوس معروف‌ترین جاذبه‌ی گردشگری ایسلند است که سالانه افراد زیادی برای بازدید از آن به این شمالی‌ترین کشور اروپایی می‌روند. گولفوس یک آبشار عظیم بر روی رودخانه‌ی هِویتا است که از دریاچه‎ی یخچالی لانگجوکول سرچشمه می‌گیرد. این آبشار به ‌دلیل شکل پلکانی خود با زوایای ۹۰ درجه در رودخانه‌ی هِویتا معروف است. کلمه‌ی گلفوس به معنی آبشار طلایی است زیرا رسوب‌هایی از یخبندان وارد این آب‌های خروشان می‎شود که در زیر نور خورشید، آب آبشار را به رنگ طلایی نشان می‌دهند. این آبشار با ارتفاع ۳۲ متر به صورت دو مرحله‌ای به پایین می‌آید که به شکل عمودی یکدیگر را قطع می‌کنند. با نزدیک شدن به آبشارها، محل فرو ریختن آب از نظر پنهان شده و به نظر می‌رسد که رودخانه‌ی قدرتمند هویتا به سادگی در زمین ناپدید شده است.

 

آبشار دیوار گریان (Weeping Wall)، هاوایی، آمریکا

این آبشار بسیار در یکی از دیدنی‌ترین جزایر جهان جزیره‌ی کواییِ هاوایی واقع شده است. اینها مجموعه‌ای از آبشارهای رعدآسا با خطوط تیز هستند که از ارتفاع ۱۵۴۴ متری کوه وایلو به پایین می‌ریزند. این مجموعه، چیزی را ایجاد می‌کند که به دیوار گریان معروف است زیرا به نظر می‌رسد که دیوار در حال گریه کردن است. اینجا دومین نقطه‌ی پرباران روی زمین است و قسمت‌های بالایی دیوار تقریباً همیشه توسط ابرهای بارانی پوشیده شده‌اند. در واقع، قله‌ی آتشفشان خاموشی که در بالای آبشار قرار دارد، تنها ۲۰ روز در سال از میان ابرها دیده می‌شود. پرواز به داخل دهانه‌ی این آتشفشاس توسط هلی‌کوپتر و مشاهده‌ی دیوار گریان یک تجربه‌ی عالی و خیره‌کننده است.

 

آبشار یوسمیتی (Yosemite Falls)، کالیفرنیا، آمریکا

آبشار یوسمیتی که در یکی از زیباترین پارک‌های ملی آمریکا واقع شده است، بلندترین آبشار در آمریکای شمالی و پنجمین آبشار بلند در جهان است. آبشار یوسمیتی در واقع از سه آبشار جداگانه تشکیل شده است که در مجموع ۷۳۹ متر ارتفاع دارد. این آبشارها همچنین به دلیل ایجاد رنگین‌کمان در بهار و مخروط برفی در پاییز و زمستان مشهور است. به طور معمول بیشترین میزان ریزش آب از اواسط اردیبهشت آغاز شده و تا اواخیر تیر ماه ادامه می‌یابد. هنگامی که تمام برف‌ها آب شد، آبشار یوسمیت به یک باریکه‌ی آب تبدیل می‌شود و اغلب تا پایان تابستان خشک می‌شود. اما در بهار و اوایل تابستان، صدای غرش آبشارها در بسیاری از قسمت‌های شرقی دره‌ی یوسمیت شنیده می‌شود.

 

آبشار ایگوازو (Iguazu Falls)، برزیل و آرژانتین

آبشار ایگوازو، یکی از دیدنی‌ترین مکان‌های قاره‌ی خیره‌کننده‌ی آمریکای جنوبی است. بازدید از این آبشار یک تجربه‌ی فوق‌العاده است که فک بازدیدکننده را پایین می‌آورد و درونش را متحول می‎کند و قدرت و سرو‌صدای آن برای همیشه در حافظه‌اش باقی می‌ماند. در اینجا بیش از ۲۷۰ آبشار با ارتفاع ۶۰ متر وجود دارد که در منطقه‌ای در میان صخره‌ها و جزایر پراکنده شده‎اند. یکی از ویژگی‌های این آبشارها قرار داشتن بین برزیل و آرژانتین در یک پارک ملی بزرگ است که گردشگران از هر دو سوی می‌توانند برای دیدن آن‌ها بروند. بیشتر جنگل‌های بارانی مملو از گیاهان و جانوران منحصر به فرد است.

 

آبشار انجل (Angel Falls)، ونزوئلا

آبشار انجل در پارک ملی کانایما، میراث جهانی یونسکو، در ونزوئلا واقع شده است. آبشار انجل، مرتفع‌ترین آبشار جهان است که دارای ۹۷۹ متر ارتفاع است. مردم بومی آن را به نام دیگری می‌شناسند، اما به افتخار نام جیمی انجل، خلبان و ماجراجوی آمریکایی، که در سال ۱۹۳۷ به هنگام جست‌وجوی طلا آبشار را کشف کرد، انجل نام گرفته است. ارتفاع این آبشار آنقدر زیاد است که قبل از رسیدن به نزدیک زمین، آب توسط بادهای شدید پودر شده و به مه تبدیل می‌شود.

 

آبشار ویکتوریا (Victoria Falls)، زیمباوه و زامبیا

آبشار ویکتوریا به لحاظ وسعت، بزرگ‌ترین آبشار جهان است که بر روی رودخانه‎ی زامبزی واقع شده و مرز بین زامبیا و زیمبابوه را تشکیل می‎دهد. ستون‌های آبی آبشار که به سمت زمین سقوط می‎کنند را می‌توان از کیلومترها دورتر مشاهده کرد، زیرا در اوج فصل بارندگی، بیش از پانصد میلیون متر مکعب آب در دقیقه به پایین می‌ریزد. این آبشار، رودخانه‌ی زامبزی را از رودخانه‌ای آرام به یک سیل وحشتناک تبدیل می‌کند که مجموعه‌ای از آبراه‌های پرهیجان را طی می‌کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

      X  آموزش و مشاوره,آموزش علمی و کنکور

      Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024